Utbildningsvetenskap 1, grundskolans årskurs 4-6, 10,5 högskolepoäng
(Education Studies 1, Primary School, Years 4-6, 10.5 credits)
Kurskod | 1228UA |
---|---|
Ämnesgrupp | Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt |
Huvudområde | Inget huvudområde |
Fördjupning | G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | Lärarutbildningen |
Utbildningsområde/n |
Undervisningsområdet 100%
|
Ges endast inom följande program | Grundlärarutbildning med interkulturell profil mot årskurs 4-6 |
Betygsalternativ på hel kurs | G/VG |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | A |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | HT2020 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2017-03-15 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen. Kursplanen har reviderats av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2020-03-23.
Behörighetskrav
Studenten ska vara antagen till Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot årskurs 4-6, 240 högskolepoäng
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten
- identifiera läraruppdraget och problematisera lärarens dubbla uppdrag i historia och samtid
- redogöra för skolväsendets organisation och villkor i historia och samtid
- resonera kring begreppen utbildning, undervisning och uppfostran med utgångspunkt i skolans styrdokument, inberäknat FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention
- resonera kring bildningens och utbildningens betydelse för människans tillblivelse i kulturen
- reflektera över interkulturella frågors relevans för skolans värdegrundsarbete
- resonera kring kunskapens olika former utifrån läroplansteoretiska perspektiv
- diskutera hur skolans digitalisering och samhällets medialisering inverkar på skolan som fysisk och social plats
- skriva texter som, med utgångspunkt i kurslitteratur, visar prov på kritiskt tänkande samt språklig och akademisk medvetenhet
- urskilja och ge exempel på hur estetiska uttrycksformer utgör en del av lärares arbete
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen introducerar studenten till läraruppdraget och den historiska, sociala och fysiska plats där uppdraget äger rum liksom till skolväsendets historia, dess organisation och villkor. De för läraryrket centrala begreppen utbildning, undervisning och fostran presenteras och sätts i relation till bildning och interkulturalitet. Den interkulturella profilen introduceras genom att särskild vikt läggs vid skolans värdegrund, inbegripet grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna. Genom bildningsprofilen relateras skolans uppdrag till människans tillblivelse i kulturen. Vidare ger kursen en introduktion till kunskapens olika former som belyses ur läroplansteoretiska perspektiv. Kursen är även en introduktion till akademiska studier samt till att läsa och skriva akademiska texter. Kursen består av två moment: Läraren och uppdraget och Kunskapens former.
1001, Läraruppdraget och kunskapens former A, 7,5 högskolepoäng
(The The Task of the Teacher and Forms of Knowledge A, 7.5 credits)
Betygsalternativ: G/VG1002, Läraruppdraget och kunskapens former B, 3 högskolepoäng
(The Task of the Teacher and Forms of Knowledge B, 3 credits)
Betygsalternativ: G/VGUndervisningens upplägg
I kursen ingår föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.
Examination
1001 - Läraruppdraget och kunskapens former A, 7,5 högskolepoäng:
- muntliga och skriftliga seminarieuppgifter samt praktiska övningar
- obligatorisk närvaro på föreläsningar
- individuell skriftlig salstentamen
1002 - Läraruppdraget och kunskapens former B, 3,0 högskolepoäng:
- muntliga och skriftliga seminarieuppgifter samt praktiska övningar
- obligatorisk närvaro på föreläsningar
- individuell skriftlig hemtentamen
Föreläsningar och högst tre seminarietillfällen per delkurs kan kompenseras med skriftliga uppgifter.
För betyget väl godkänd på kursen krävs väl godkänd på båda examinationsmomenten.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.