Kursplan

Utbildningsvetenskap 1, förskola, erfarenhetsbaserad, 6,5 högskolepoäng

(Education Studies 1, Preschool, Experience-based, 6.5 credits)

Kurskod 1237UA
Ämnesgrupp Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt
Huvudområde Inget huvudområde
Fördjupning G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Ansvarig institution Lärarutbildningen
Utbildningsområde/n Undervisningsområdet 100%
Ges endast inom följande program Förskollärarutbildning med interkulturell profil, erfarenhetsbaserad, 210 högskolepoäng
Betygsalternativ på hel kurs G/VG
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå A
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. VÃ¥rtermin 2018

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2017-10-09 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Studenten ska vara antagen till programmet Förskollärarutbildning med interkulturell profil, erfarenhetsbaserad, 210 högskolepoäng.

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

Kunskap och förståelse

  • beskriva förskolläraruppdraget och relatera det till förskolans värdegrund samt jämföra olika politiska villkor, styrdokument och organisationsmodeller för förskoleverksamhet
  • beskriva hur interkulturalitet och bildning kan relateras till förskolans värdegrund och utbildningsuppdrag

Färdighet och förmåga

  • förklara och exemplifiera hur de egna erfarenheterna av arbete i förskolans verksamhet kan relateras till förskolläraruppdraget och förskolans politiska villkor, styrdokument och organisation i historia och samtid
  • förklara och exemplifiera hur begreppen interkulturalitet och bildning relaterar till förskolläraruppdraget och förskolans verksamhet
  • muntligt och skriftligt tillämpa grundläggande vetenskapliga kunskaper inklusive referenshantering och informationssökning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera förskolläraruppdraget och förskolans verksamhet ur ett samhälleligt och etiskt perspektiv
  • diskutera förskollärarutbildningens profilomrÃ¥den interkulturalitet och bildning ur ett samhälleligt och etiskt perspektiv.

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen ger en grundläggande introduktion till förskolläraruppdraget och förskolans verksamhet. Med utgångspunkt i studentens erfarenhet av förskoleverksamhet kontextualiseras förskollärarens dubbla uppdrag att skapa förutsättningar för både omsorg och lärande i relation till historiska, politiska och organisatoriska perspektiv. Utbildningens interkulturella profil introduceras genom att särskild vikt läggs vid hur förskolans värdegrund - inbegripet barns rättigheter enligt FN’s Barnkonvention - kan realiseras i en förskola präglad av mångfald. Genom utbildningens bildningsprofil relateras förskolans och förskollärarens uppdrag till frågan om människans tillblivelse i kulturen och utbildningens roll i detta. Kursen innehåller också en introduktion till akademiska studier och till grundläggande vetenskapliga färdigheter och förhållningssätt.

1001, Förskolläraruppdraget i tid och rum, 6,5 högskolepoäng

(The Early Childhood Teacher-profession Contextualized, 6.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG

Undervisningens upplägg

I kursen ingår föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

Examination

Kursen examineras genom seminariedeltagande, muntliga och skriftliga uppgifter, samt en individuell skriftlig hemtentamen. Högst två (2) seminarietillfällen kan kompenseras med skriftliga uppgifter.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.