Utbildningsvetenskap 1, förskola, erfarenhetsbaserad, 6,5 högskolepoäng
(Education Studies 1, Preschool, Experience-based, 6.5 credits)
Kurskod | 1237UA |
---|---|
Ämnesgrupp | Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt |
Huvudområde | Inget huvudområde |
Fördjupning | G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | Lärarutbildningen |
Utbildningsområde/n |
Undervisningsområdet 100%
|
Ges endast inom följande program | Förskollärarutbildning med interkulturell profil, erfarenhetsbaserad, 210 högskolepoäng |
Betygsalternativ på hel kurs | G/VG |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | A |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | VÃ¥rtermin 2024 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2017-10-09 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen. Kursplanen har reviderats av Lärarutbildningsnämnden vid Södertörns högskola den 2023-10-12.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
Kunskap och förståelse
- beskriva förskolläraruppdraget och relatera det till förskolans värdegrund samt jämföra olika politiska villkor, styrdokument och organisationsmodeller för förskoleverksamhet
- beskriva hur interkulturalitet och bildning kan relateras till förskolans värdegrund och utbildningsuppdrag
Färdighet och förmåga
- förklara och exemplifiera hur de egna erfarenheterna av arbete i förskolans verksamhet kan relateras till förskolläraruppdraget och förskolans politiska villkor, styrdokument och organisation i historia och samtid
- förklara och exemplifiera hur begreppen interkulturalitet och bildning relaterar till förskolläraruppdraget och förskolans verksamhet
- muntligt och skriftligt tillämpa grundläggande vetenskapliga kunskaper inklusive referenshantering och informationssökning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera förskolläraruppdraget och förskolans verksamhet ur ett samhälleligt och etiskt perspektiv
- diskutera förskollärarutbildningens profilområden interkulturalitet och bildning ur ett samhälleligt och etiskt perspektiv.
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen ger en grundläggande introduktion till förskolläraruppdraget och förskolans verksamhet. Med utgångspunkt i studentens erfarenhet av förskoleverksamhet kontextualiseras förskollärarens dubbla uppdrag att skapa förutsättningar för både omsorg och lärande i relation till historiska, politiska och organisatoriska perspektiv. Utbildningens interkulturella profil introduceras genom att särskild vikt läggs vid hur förskolans värdegrund - inbegripet barns rättigheter enligt FN’s Barnkonvention - kan realiseras i en förskola präglad av mångfald. Genom utbildningens bildningsprofil relateras förskolans och förskollärarens uppdrag till frågan om människans tillblivelse i kulturen och utbildningens roll i detta. Kursen innehåller också en introduktion till akademiska studier och till grundläggande vetenskapliga färdigheter och förhållningssätt.
1001, Förskolläraruppdraget i tid och rum, 6,5 högskolepoäng
(The Early Childhood Teacher-profession Contextualized, 6.5 credits)
Betygsalternativ: G/VGUndervisningens upplägg
I kursen ingår föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.
Examination
Kursen examineras genom seminariedeltagande, muntlig presentation i grupp samt individuell skriftlig inlämningsuppgift.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.