Kursplan

Utbildningsvetenskap 1, förskola, erfarenhetsbaserad, 6,5 högskolepoäng

(Education Studies 1, Preschool, Experience-based, 6.5 credits)

Kurskod 1237UA
Ämnesgrupp Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt
Huvudområde Inget huvudområde
Fördjupning G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Ansvarig institution Lärarutbildningen
Utbildningsområde/n Undervisningsområdet 100%
Ges endast inom följande program Förskollärarutbildning med interkulturell profil, erfarenhetsbaserad, 210 högskolepoäng
Betygsalternativ på hel kurs G/VG
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå A
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. VÃ¥rtermin 2024

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2017-10-09 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen. Kursplanen har reviderats av Lärarutbildningsnämnden vid Södertörns högskola den 2023-10-12.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

Kunskap och förståelse

  • beskriva förskolläraruppdraget och relatera det till förskolans värdegrund samt jämföra olika politiska villkor, styrdokument och organisationsmodeller för förskoleverksamhet
  • beskriva hur interkulturalitet och bildning kan relateras till förskolans värdegrund och utbildningsuppdrag

Färdighet och förmåga

  • förklara och exemplifiera hur de egna erfarenheterna av arbete i förskolans verksamhet kan relateras till förskolläraruppdraget och förskolans politiska villkor, styrdokument och organisation i historia och samtid
  • förklara och exemplifiera hur begreppen interkulturalitet och bildning relaterar till förskolläraruppdraget och förskolans verksamhet
  • muntligt och skriftligt tillämpa grundläggande vetenskapliga kunskaper inklusive referenshantering och informationssökning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera förskolläraruppdraget och förskolans verksamhet ur ett samhälleligt och etiskt perspektiv
  • diskutera förskollärarutbildningens profilomrÃ¥den interkulturalitet och bildning ur ett samhälleligt och etiskt perspektiv.

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen ger en grundläggande introduktion till förskolläraruppdraget och förskolans verksamhet. Med utgångspunkt i studentens erfarenhet av förskoleverksamhet kontextualiseras förskollärarens dubbla uppdrag att skapa förutsättningar för både omsorg och lärande i relation till historiska, politiska och organisatoriska perspektiv. Utbildningens interkulturella profil introduceras genom att särskild vikt läggs vid hur förskolans värdegrund - inbegripet barns rättigheter enligt FN’s Barnkonvention - kan realiseras i en förskola präglad av mångfald. Genom utbildningens bildningsprofil relateras förskolans och förskollärarens uppdrag till frågan om människans tillblivelse i kulturen och utbildningens roll i detta. Kursen innehåller också en introduktion till akademiska studier och till grundläggande vetenskapliga färdigheter och förhållningssätt.

1001, Förskolläraruppdraget i tid och rum, 6,5 högskolepoäng

(The Early Childhood Teacher-profession Contextualized, 6.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG

Undervisningens upplägg

I kursen ingår föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

Examination

Kursen examineras genom seminariedeltagande, muntlig presentation i grupp samt individuell skriftlig inlämningsuppgift.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.