Kursplan

Utbildningsvetenskap 2, förskola, erfarenhetsbaserad, 6 högskolepoäng

(Education Studies 2, Preschool, Experience-based, 6 credits)

Kurskod 1238UA
Ämnesgrupp Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt
Huvudområde Inget huvudområde
Fördjupning G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Ansvarig institution Lärarutbildningen
Utbildningsområde/n Undervisningsområdet 100%
Ges endast inom följande program Förskollärarutbildning med interkulturell profil, erfarenhetsbaserad, 210 högskolepoäng
Betygsalternativ på hel kurs G/VG
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå A
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. VÃ¥rtermin 2018

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2017-10-09 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Studenten ska vara antagen till programmet Förskollärarutbildning med interkulturell profil, erfarenhetsbaserad, 210 högskolepoäng.

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

Kunskap och förståelse

  • beskriva uppfostran, undervisning och utbildning utifrÃ¥n en humanistisk bildningstradition samt redogöra för den interkulturella frÃ¥gan om kunskapens geografiska, historiska och kulturella kontextbundenhet utifrÃ¥n läroplansteoretiska perspektiv

Färdighet och förmåga

  • förklara och exemplifiera den centrala frÃ¥gan i förskolans kunskapstraditioner samt olika förskoledidaktiska frÃ¥geställningar inom ramen för en textanalys

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera relationen mellan tidlösa förskoledidaktiska frÃ¥geställningar och kunskapens geografiska, historiska och kulturella kontextbundenhet

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen behandlar de pedagogiska fenomenen uppfostran, undervisning och utbildning i ljuset av en humanistisk bildningstradition. Såväl klassisk som samtida text och styrdokument läses ur läroplansteoretiska och textanalytiska perspektiv i syfte att belysa den interkulturella frågan om kunskapens geografiska, historiska och kulturella kontextbundenhet. Vidare introducerar kursen den centrala frågan i förskolepedagogikens kunskapstraditioner: hur förskolläraren kan skapa förutsättningar för barns samtidiga studium och förändrande av kultur, kunskaper och värden. Ett antal tidlösa förskoledidaktiska frågeställningar såsom relationen mellan lek och lärande, fostran och frihet, individ och gemenskap behandlas utifrån hur dessa har förståtts av centrala pedagogiska tänkare. Kursen introducerar vetenskapliga metoder för genrebestämning och textanalys.

1001, Förskolans kunskapstraditioner, 6 högskolepoäng

(Knowledge Traditions in Early Childhood Education, 6 credits)

Betygsalternativ: G/VG

Undervisningens upplägg

I kursen föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

Examination

Kursen examineras genom seminariedeltagande, muntliga och skriftliga uppgifter, samt en individuell skriftlig hemtentamen.

Högst två (2) seminarietillfällen kan kompenseras med skriftliga uppgifter.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.