UVK 1, KPU: Läraruppdraget och kunskapens former, 10,5 högskolepoäng
(The Task of the Teacher and Forms of Knowledge, 10.5 credits)
Kurskod | 1269UA |
---|---|
Ämnesgrupp | Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt |
Huvudområde | Inget huvudområde |
Fördjupning | G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | Lärarutbildningen |
Utbildningsområde/n |
Undervisningsområdet 100%
|
Ges endast inom följande program | Kompletterande pedagogisk utbildning med inriktning mot gymnasieskolan, 90 högskolepoäng |
Betygsalternativ på hel kurs | G/VG |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | A |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | Hösttermin 2018 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2018-05-30 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt ämneskunskaper i ett undervisningsämne i gymnasieskolan som motsvarar ämnesstudier om minst 120 högskolepoäng, för specifika ämneskrav se Fakultetsnämnden beslutad lista
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
Kunskap och förståelse
- redogöra för skolväsendets organisation och villkor i historia och samtid
- identifiera läraruppdraget och beskriva lärarens dubbla uppdrag
- redogöra för och resonera kring begreppen utbildning, undervisning och fostran med utgångspunkt i skolans styrdokument, inberäknat FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention
- redogöra för lärarutbildningens profilområden interkulturalitet och bildning
- beskriva olika former av kunskap utifrån läroplansteoretiska perspektiv
Färdighet och förmåga
- ge exempel på olika bildningsideal samt resonera om utbildningens betydelse för människans tillblivelse i kulturen utifrån historiska och samtida perspektiv
- skriva texter som, med utgångspunkt i läst litteratur, visar prov på kritiskt tänkande samt på språklig och akademisk medvetenhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera hur skolans digitalisering och samhällets medialisering inverkar på skolan som fysisk och social plats
- reflektera över interkulturella frågors relevans för skolans värdegrundsarbete
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen introducerar studenten till läraruppdraget och den historiska, sociala och fysiska plats där uppdraget äger rum liksom till skolväsendets historia, dess organisation och villkor. De för läraryrket centrala begreppen utbildning, undervisning och fostran presenteras och sätts i relation till lärarutbildningens två profiler bildning och interkulturalitet. Den interkulturella profilen introduceras genom att särskild vikt läggs vid skolans värdegrund, inbegripet grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna. Genom bildningsprofilen relateras skolans uppdrag till frågan om människans tillblivelse i kulturen och utbildningens roll i detta. Vidare ger kursen en introduktion till kunskapens olika former som belyses ur bland annat läroplansteoretiska perspektiv. Kursen innehåller även en introduktion till ämnesdidaktiska perspektiv och frågor. Kursen består av två delar: Läraruppdraget och kunskapens former 1 och 2.
1001, Läraruppdraget och kunskapens former 1, 6 högskolepoäng
(The Task of the Teacher and Forms of Knowledge 1, 6 credits)
Betygsalternativ: G/VG1002, Läraruppdraget och kunskapens former 2, 4,5 högskolepoäng
(The Task of the Teacher and Forms of Knowledge 2, 4.5 credits)
Betygsalternativ: G/VGUndervisningens upplägg
I kursen ingår en heldagsträff på högskolan och webbaserade övningar och uppgifter.
Examination
1001 - Läraruppdraget och kunskapens former, 6 högskolepoäng:

- Kursen examineras genom webbaserade övningar och uppgifter samt en individuell skriftlig hemtentamen.
1002 - Läraruppdraget och kunskapens former, 4,5 högskolepoäng:
- Kursen examineras genom webbaserade övningar och uppgifter samt en individuell skriftlig hemtentamen.
Obligatorisk närvaro vid en campusförlagd träff
För betyget väl godkänd på kursen krävs väl godkänd på båda examinationsmomenten.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.