Utbildningsvetenskap 1, fritidshem, erfarenhetsbaserad, 9 högskolepoäng
(Education Studies 1, Extended School, Experience based, 9 credits)
Kurskod | 1286UA |
---|---|
Ämnesgrupp | Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt |
Huvudområde | Inget huvudområde |
Fördjupning | G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | Lärarutbildningen |
Utbildningsområde/n |
Undervisningsområdet 100%
|
Ges endast inom följande program | Grundlärarutbildning med interkulturell profil mot fritidshem, erfarenhetsbaserad, 180 högskolepoäng |
Betygsalternativ på hel kurs | Tregradig skala |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | A |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | VÃ¥rtermin 2019 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2018-10-12 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Studenten ska vara antagen till Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot fritidshem, erfarenhetsbaserad, 180 högskolepoäng
Lärandemål
Kunskap och förståelse
- identifiera och problematisera fritidshemsläraruppdraget utifrån historiska och samtida perspektiv
- redogöra för skolväsendets organisation och villkor i historia och samtid
- identifiera hur begreppen utbildning, undervisning och fostran samt skolans styrdokument, inberäknat FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention, har relevans för fritidshemslärarens uppdrag
Färdighet och förmåga
- diskutera begreppen formellt och informellt lärande i relation till det fritidspedagogiska uppdraget
- resonera kring kunskapens olika former utifrån läroplansteoretiska perspektiv
- skriva texter som, med utgångspunkt i läst litteratur, visar prov på kritiskt tänkande samt språklig och akademisk medvetenhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- identifiera interkulturella frågors relevans för skolans och fritidshemmets värdegrundsarbete
- reflektera över hur estetiska uttrycksformer och medie- och informationskunnighet utgör en del av fritidshemslärarens arbete
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen består av två moment som behandlar det fritidspedagogiska uppdraget och dess relation till olika former av kunskap.
Det första momentet introducerar studenten till det fritidspedagogiska uppdraget och den historiska, sociala och fysiska plats där uppdraget äger rum liksom till skolväsendets historia, organisation och villkor. Lärarutbildningens interkulturella profil introduceras genom att särskild vikt läggs vid att kontextualisera skolans värdegrund, inbegripet grundläggande demokratiska värderingar, FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention samt styrdokument. Avstamp tas i begreppen utbildning, undervisning och fostran. Momentet är även en introduktion till akademiska studier, estetiska lärprocesser (ELP) och medie- och informationskunnighet (MIK).
Det andra momentet ger en introduktion till skilda kunskapsformer med relevans för fritidshemmet, vilka belyses ur läroplansteoretiska perspektiv. Med utgångspunkt i det fritidspedagogiska uppdraget studeras även situationsstyrt, upplevelsebaserat och grupporienterat lärande i relation till begreppen formellt/informellt lärande.
Studentens fleråriga yrkeserfarenhet av att arbeta med barn är hela tiden en utgångspunkt som används för att fördjupa förståelsen av de teoretiska perspektiv som ges i undervisningen.
1001, Fritidshemslärarens uppdrag och kunskapens former 1, 6 högskolepoäng
(Extended School Teaching and Forms of Knowledge 1, 6 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skala1002, Fritidshemslärarens uppdrag och kunskapens former 2, 3 högskolepoäng
(Extended School Teaching and Forms of Knowledge 2, 3 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaUndervisningens upplägg
I kursen ingår föreläsningar, seminarier och övningar.
Examination
1001 - Fritidshemslärarens uppdrag och kunskapens former 1, 6 högskolepoäng:
- Examineras genom obligatorisk närvaro på föreläsningar, aktivt deltagande på seminarier och övningar samt en individuell skriftlig hemtentamen.
1002 - Fritidshemslärarens uppdrag och kunskapens former 2, 3 högskolepoäng:
- Examineras genom obligatorisk närvaro på föreläsningar, aktivt deltagande på seminarier och övningar samt en skriftlig salstentamen.
Frånvaro från föreläsningar kan kompenseras skriftligt. Frånvaro från högst tre seminarietillfällen, varav två (2) på moment 1001 och ett (1) på moment 1002, kan kompenseras med skriftliga uppgifter.
För betyget väl godkänd på kursen krävs väl godkänd på båda examinationsmomenten.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.