Utbildningsvetenskap 2: Förskolans kunskapstraditioner, 6 högskolepoäng
(Education Studies 2: Knowledge Traditions in Early Childhood Education, Preschool, 6 credits)
Kurskod | 1333UA |
---|---|
Ämnesgrupp | Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt |
Huvudområde | Inget huvudområde |
Fördjupning | G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | Lärarutbildningen |
Utbildningsområde/n |
Undervisningsområdet 100%
|
Ges endast inom följande program | Förskollärarutbildningen med interkulturell profil, 210 hp |
Betygsalternativ på hel kurs | Tregradig skala |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | A |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | VÃ¥rtermin 2020 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2019-10-11 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Studenten ska vara antagen till Förskollärarutbildning med interkulturell profil, 210 högskolepoäng
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
Kunskap och förståelse
- redogöra för fenomenen uppfostran, undervisning och utbildning utifrån en humanistisk bildningstradition
- redogöra för den interkulturella frågan om kunskapens geografiska, historiska och kulturella kontextbundenhet utifrån läroplansteoretiska perspektiv
Färdighet och förmåga
- förklara och exemplifiera den centrala frågan i förskolans kunskapstraditioner samt olika förskoledidaktiska frågeställningar inom ramen för en textanalys
- skriftligt tillämpa vetenskapliga färdigheter, till exempel referenshantering och informationssökning
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera relationen mellan tidlösa förskoledidaktiska frågeställningar och kunskapens geografiska, historiska och kulturella kontextbundenhet
- diskutera förskolans kunskapstraditioner i relation till samtida förskoleverksamhet och förskolans läroplan.
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen behandlar de pedagogiska fenomenen uppfostran, undervisning och utbildning i ljuset av en humanistisk bildningstradition. Såväl klassisk som samtida text och styrdokument läses ur läroplansteoretiska och textanalytiska perspektiv. Syftet är att belysa den interkulturella frågan om kunskapens geografiska, historiska och kulturella kontextbundenhet. Vidare introducerar kursen den centrala frågan i förskolepedagogikens kunskapstraditioner: hur förskolläraren kan skapa förutsättningar för barns samtidiga studium av och förändrande av kultur, kunskaper och värden. Ett antal tidlösa förskoledidaktiska frågeställningar såsom relationen mellan lek och lärande, fostran och frihet, individ och gemenskap behandlas utifrån hur dessa har förståtts av centrala pedagogiska tänkare. Kursen introducerar vetenskapliga metoder för genrebestämning och textanalys.
1001, Förskolans kunskapstraditioner, 6 högskolepoäng
(Knowledge Traditions in Early Childhood Education, 6 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaUndervisningens upplägg
I kursen ingår föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.
Examination
1001 Kursen examineras genom seminariedeltagande, skriftliga inlämningsuppgifter, samt en individuell skriftlig hemtentamen.
Frånvaro från högst två (2) seminarietillfällen kan kompenseras med skriftliga uppgifter.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.