Kursplan

Utbildningsvetenskap 2: Förskolans kunskapstraditioner, 6 högskolepoäng

(Education Studies 2: Knowledge Traditions in Early Childhood Education, Preschool, 6 credits)

Kurskod 1333UA
Ämnesgrupp Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt
Huvudområde Inget huvudområde
Fördjupning G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Ansvarig institution Lärarutbildningen
Utbildningsområde/n Undervisningsområdet 100%
Ges endast inom följande program Förskollärarutbildningen med interkulturell profil, 210 hp
Betygsalternativ på hel kurs Tregradig skala
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå A
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. VÃ¥rtermin 2020

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2019-10-11 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Studenten ska vara antagen till Förskollärarutbildning med interkulturell profil, 210 högskolepoäng

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för fenomenen uppfostran, undervisning och utbildning utifrÃ¥n en humanistisk bildningstradition
  • redogöra för den interkulturella frÃ¥gan om kunskapens geografiska, historiska och kulturella kontextbundenhet utifrÃ¥n läroplansteoretiska perspektiv

Färdighet och förmåga

  • förklara och exemplifiera den centrala frÃ¥gan i förskolans kunskapstraditioner samt olika förskoledidaktiska frÃ¥geställningar inom ramen för en textanalys
  • skriftligt tillämpa vetenskapliga färdigheter, till exempel referenshantering och informationssökning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera relationen mellan tidlösa förskoledidaktiska frÃ¥geställningar och kunskapens geografiska, historiska och kulturella kontextbundenhet
  • diskutera förskolans kunskapstraditioner i relation till samtida förskoleverksamhet och förskolans läroplan.

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen behandlar de pedagogiska fenomenen uppfostran, undervisning och utbildning i ljuset av en humanistisk bildningstradition. Såväl klassisk som samtida text och styrdokument läses ur läroplansteoretiska och textanalytiska perspektiv. Syftet är att belysa den interkulturella frågan om kunskapens geografiska, historiska och kulturella kontextbundenhet. Vidare introducerar kursen den centrala frågan i förskolepedagogikens kunskapstraditioner: hur förskolläraren kan skapa förutsättningar för barns samtidiga studium av och förändrande av kultur, kunskaper och värden. Ett antal tidlösa förskoledidaktiska frågeställningar såsom relationen mellan lek och lärande, fostran och frihet, individ och gemenskap behandlas utifrån hur dessa har förståtts av centrala pedagogiska tänkare. Kursen introducerar vetenskapliga metoder för genrebestämning och textanalys.

1001, Förskolans kunskapstraditioner, 6 högskolepoäng

(Knowledge Traditions in Early Childhood Education, 6 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

Undervisningens upplägg

I kursen ingår föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

Examination

1001 Kursen examineras genom seminariedeltagande, skriftliga inlämningsuppgifter, samt en individuell skriftlig hemtentamen.

Frånvaro från högst två (2) seminarietillfällen kan kompenseras med skriftliga uppgifter.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.