Kursplan

Barn och kultur 1, förskola, erfarenhetsbaserad, 15 högskolepoäng

(Children and Culture 1, Preschool, Experience-based, 15 credits)

Kurskod 1618ÖV
Ämnesgrupp Övriga tvärvetenskapliga studier
Huvudområde Inget huvudområde
Fördjupning G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Ansvarig institution Lärarutbildningen
Utbildningsområde/n Humanistiska området 100%
Ges endast inom följande program Förskollärarutbildning med interkulturell profil, erfarenhetsbaserad, 210 högskolepoäng
Betygsalternativ på hel kurs G/VG
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå A
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. Vårtermin 2018

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2017-10-09 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Studenten ska vara antagen till Förskollärarutbildning med interkulturell profil, erfarenhetsbaserad, 210 högskolepoäng

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

Kunskap och förståelse

  • beskriva betydelsen av estetiska uttrycksformer och digitala medier för barns och vuxnas lärande
  • beskriva synen på barn och barndom i några historiska epoker

Färdighet och förmåga

  • förklara och ge exempel på hur estetiska uttrycksformer och digitala medier kan användas i förskolans verksamhet
  • förklara och ge exempel på hur historiska och kulturella föreställningar om barn och barndom kan uttryckas i förskolans verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera möjligheter och begränsningar i användandet av estetiska uttrycksformer och digitala medier i förskolans verksamhet ur ett samhälleligt och etiskt perspektiv
  • diskutera historiens betydelse för samtiden och hur egna föreställningar, uppfattningar och preferenser är historiskt och kulturellt betingade

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen belyser hur olika estetiska uttrycksformer och digitala medier bidrar till utveckling och lärande för såväl barn som vuxna och hur föreställningar om barn och barndom skiftar i olika tider och kulturer.

Estetiska färdigheter 1, 7,5 högskolepoäng

(Aesthetic Skills 1, 7.5 credits)

Delkursen belyser hur olika estetiska uttrycksformer och digitala medier bidrar till utveckling och lärande för såväl barn som vuxna. Genom olika estetiska moment såsom bild, dans, drama och/eller musik exemplifieras olika didaktiska metoder. Olika konstnärliga tekniker tillämpas genom egna estetiska uppgifter. Betydelsen av ett lustfyllt kreativt lärande samt möjligheterna att använda olika uttrycksformer och sinnen lyfts fram. Studenternas yrkeserfarenheter på området diskuteras och utvecklas.

1001, Estetiska färdigheter 1, 7,5 högskolepoäng

(Aesthetic Skills 1, 7.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Barn och barndomshistoria, 7,5 högskolepoäng

(History of Children and Childhood, 7.5 credits)

Delkursen belyser hur föreställningar om barn och barndom skiftar i olika tider och kulturer. Historiska och kulturbundna föreställningar om barn och barndom undersöks med utgångspunkt i såväl litteratur som i studenters erfarenhet av förskoleverksamhet. Särskild vikt läggs vid hur föreställningar om barndom och ”barns bästa” skapats, reproducerats och förändrats under de senaste tvåhundra åren och hur dagens barndomsbegrepp har vuxit fram utifrån folkliga, vetenskapliga, religiösa och politiska uppfattningar av barns egenskaper, behov, kompetenser och rättigheter.

1002, Barn och barndomshistoria, 7,5 högskolepoäng

(History of Children and Childhood, 7.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Undervisningens upplägg

Kursen är dels campusförlagd, dels internetbaserad. Den består av föreläsningar som kan ges på campus och på webben, av annat webbaserat material (till exempel radioprogram), av seminarier och webbaserade likväl som klassrumsbaserade grupparbeten.

Examination

1001 Estetiska färdigheter 1, 7,5 högskolepoäng:

  • Delkursen examineras genom seminariedeltagande samt skriftliga inlämningsuppgifter.

1002 Barn och barndomshistoria, 7,5 högskolepoäng:

  • Delkursen examineras genom seminariedeltagande och en skriftlig hemtentamen.

Högst 20% av seminarietillfällena per delkurs kan kompenseras skriftligt enligt lärarens anvisningar.

För VG på hel kurs krävs VG på minst hälften av högskolepoängen med betygskala U-G-VG.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.