Kursplan

Fritidspedagogiskt område 1, fritidshem, erfarenhetsbaserad, 6 högskolepoäng

(Extended School Education 1, Experience based, 6 credits)

Kurskod 1669ÖV
Ämnesgrupp Övriga tvärvetenskapliga studier
Huvudområde Inget huvudområde
Fördjupning G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Ansvarig institution Lärarutbildningen
Utbildningsområde/n Humanistiska området 50%
Naturvetenskapliga området 50%
Ges endast inom följande program Grundlärarutbildning med interkulturell profil mot fritidshem, erfarenhetsbaserad 180 högskolepoäng
Betygsalternativ på hel kurs Tregradig skala
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå A
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. VÃ¥rtermin 2019

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2018-10-12 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Studenten ska vara antagen till Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot fritidshem, erfarenhetsbaserad, 180 högskolepoäng

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för lekens betydelse ur ett historiskt perspektiv
  • redogöra för fysiologiska och motoriska perspektiv pÃ¥ barns rörelselek
  • redogöra för estetiska perspektiv pÃ¥ lek och rörelse

Färdighet och förmåga

  • förklara hur historiska och samtida teorier och föreställningar om lek och rörelse är relaterade till utformningen av fritidshemsverksamheten
  • utforma lekaktiviteter med utgÃ¥ngspunkt i ett estetiskt perspektiv

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över hur den fritidspedagogiska yrkesrollen pÃ¥verkas av nedärvda föreställningar om lek och rörelse
  • reflektera över hur makt kan utgöra en aspekt i barnens lek.

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

.

Historiska och samtida perspektiv på lek och rörelse, 6 högskolepoäng

(Historical and Contemporary Perspectives: Play and movement, 6 credits)

Kursen tematiserar barns behov av rörelse, lek och omvårdnad i en fritidspedagogisk kontext. Kursen utgår från idéhistoriska och naturvetenskapliga teman samt estetiska perspektiv på lek och rörelse. Ett självreflexivt arbete påbörjas.

Kursen behandlar teorier om och samhällets syn på lekens betydelse ur ett historiskt och samtida perspektiv med utgångspunkt i maktbegreppet. Kursen anlägger även fysiologiska och motoriska perspektiv på barns rörelselekar. Utöver detta behandlas och utvecklas frågan om lekens funktion och innebörd ur ett estetiskt perspektiv.

Studentens fleråriga yrkeserfarenhet av att arbeta med barn är hela tiden en utgångspunkt som används för att fördjupa förståelsen av de teoretiska perspektiv som ges i undervisningen.

1001, Historiska och samtida perspektiv på lek och rörelse, 6 högskolepoäng

(Historical and Contemporary Perspectives: Play and movement, 6 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala


Undervisningens upplägg

Kursen består av föreläsningar, seminarier, övningar och grupparbeten.

Examination

1001 Historiska och samtida perspektiv på lek och rörelse, 6 högskolepoäng, examineras genom obligatorisk närvaro på föreläsningar, aktivt deltagande på seminarier och övningar, muntlig gruppredovisning och en skriftlig hemtentamen.

Frånvaro från föreläsningar samt högst två seminarietillfällen kan kompenseras med skriftliga uppgifter.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.