Kursplan

Det romska språkets nuvarande situation, 7,5 högskolepoäng

(The Romani Language: Contemporary Situation, 7.5 credits)

Kurskod 1686ÖV
Ämnesgrupp Övrigt inom samhällsvetenskap
Huvudområde Inget huvudområde
Fördjupning G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Ansvarig institution Institutionen för kultur och lärande
Utbildningsområde/n Humanistiska området 50%
Samhällsvetenskapliga området 50%
Betygsalternativ på hel kurs G/VG
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå A
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. VÃ¥rtermin 2020

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för kultur och lärande vid Södertörns högskola den 2019-01-17 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Lärandemål

  • översiktligt redogöra för huvuddragen i det romska sprÃ¥kets situation i samhället
  • översiktligt redogöra för huvuddragen bland det romska sprÃ¥kets olika varieteter
  • reflektera över betydelsen av sprÃ¥klig och kulturell revitalisering i romska sammanhang
  • översiktligt beskriva romers skol- och utbildningssituation samt dagens modersmÃ¥lsundervisning i romani chib
  • beskriva sprÃ¥kets betydelse för individers och gruppers identitet
  • analysera frÃ¥gor relaterade till synen pÃ¥ romer i nutid, ur ett interkulturellt och sprÃ¥kligt perspektiv
  • använda nÃ¥gra viktiga sprÃ¥kliga databaser och andra källor som resurs för vidare studier
  • diskutera ett interkulturellt förhÃ¥llningssätt i relation till frÃ¥gor som rör minoriteters sprÃ¥kliga rättigheter

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen ger grundläggande kunskaper om forskningsfältet som rör det romska språket, romani chib, med dess olika varieteter samt dess situation i samhället. Förkunskaper i romani chib krävs inte. Vidare behandlas olika romska grupper, romers skol- och utbildningssituation samt språkets betydelse för individers och gruppers identitet. Dessutom berörs frågor om språklig och kulturell revitalisering. Särskilt fokus läggs på den svenska situationen för romer och erkännandet som nationell minoritet år 2000. Kursen riktar sig bland annat till modersmålslärare i romani chib, lärare, journalister, poliser och socionomer.

1001, Det romska språkets nutida situation, 7,5 högskolepoäng

(The Romani Language: Contemporary Situation, 7.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar och fördjupande seminarier. Studiebesök kan förekomma.

Examination

  • Skriftliga inlämningsuppgifter individuellt och i grupp.
  • Muntliga presentationer individuellt och i grupp.
  • Seminariedeltagande och medverkan vid gruppövningar.

Högst två missade seminarier kan, efter instruktion från kursansvarig, kompenseras med skriftliga inlämningsuppgifter.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.