Verksamhetsförlagd utbildning I, fritidshem, 7,5 högskolepoÀng
(Internship I: Extended School, 7.5 credits)
Kurskod | 1705ÖV |
---|---|
Ämnesgrupp | Övriga tvĂ€rvetenskapliga studier |
HuvudomrÄde | Inget huvudomrÄde |
Fördjupning | G1N (GrundnivÄ, har endast gymnasiala förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | LĂ€rarutbildningen |
UtbildningsomrÄde/n |
Verksamhetsförlagd utbildning 100%
|
Ges endast inom följande program | GrundlÀrarutbildning med interkulturell profil mot fritidshem, 180 högskolepoÀng |
Betygsalternativ pÄ hel kurs | G/VG |
UtbildningsnivÄ | GrundnivÄ |
KursnivÄ | A |
UndervisningssprÄk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | Hösttermin 2019 |
FaststÀllande
Kursplanen Àr faststÀlld av LÀrarutbildningens kursplanenÀmnd vid Södertörns högskola den 2019-03-22 enligt bestÀmmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Studenten ska vara antagen till GrundlÀrarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot fritidshem, 180hp
LÀrandemÄl
Efter genomgÄngen kurs kan studenten:
Kunskap och förstÄelse
- beskriva uppdraget som grundlÀrare mot fritidshem med hjÀlp av exempel frÄn skol- och fritidshemsmiljön och utifrÄn lokala och nationella styrdokument
- beskriva och ge exempel pÄ fritidshemsverksamhetens möjligheter till lek och informellt lÀrande utifrÄn observationer av skol- och fritidshemsmiljön
- beskriva och analysera anvÀndandet av digitala resurser utifrÄn observationer av skol- och fritidshemsmiljön
FÀrdighet och förmÄga
- etablera kontakt och föra dialog med elever samt arbeta och kommunicera tydligt med elever i klassrummet och fritidshemmet med stöd av VFU-handledare
- planera och genomföra avgrÀnsade undervisningsmoment med stöd av VFU-handledare
- identifiera interkulturella dimensioner i arbetet som grundlÀrare mot fritidshem
- delta i det kollegiala arbetet som grundlÀrare mot fritidshem
VÀrderingsförmÄga och förhÄllningssÀtt
- reflektera över lÀraren som bÄde pedagog och myndighetsutövare samt skolan och fritidshemmet som pedagogisk miljö och samhÀllsinstitution
InnehÄll, delkurser och examinationsmoment
VFU I, Fritidshemmet och LÀraruppdraget , 7,5 högskolepoÀng
(Internship I, 7.5 credits)
Kursen introducerar studenten till uppdraget som grundlÀrare mot fritidshem genom aktivt deltagande i grundskolans och fritidshemmets dagliga verksamhet. I form av observationer av verksamheten, reflektioner med VFU-handledare, och genomförande av avgrÀnsade undervisningsmoment bekantar sig studenten med grundlÀggande verktyg för ett professionellt lÀrarskap. Kursen utgÄr frÄn ett vidgat undervisningsbegrepp dÀr omsorg, utveckling och lÀrande utgör en helhet. Skolan och fritidshemmet som bÄde pedagogisk miljö och samhÀllsinstitution utforskas, och sÀrskild vikt lÀggs vid att undersöka fritidshemmets unika möjligheter till lek och informellt lÀrande i en socialt trygg miljö. Under kursen fÄr studenten möjlighet att pröva rollen som grundlÀrare mot fritidshem i praktiken samt identifiera interkulturella dimensioner i lÀrares arbete.
1001, VFU I, Fritidshemmet och LÀraruppdraget, 7,5 högskolepoÀng
(Internship I, 7.5 credits)
Betygsalternativ: G/VGUndervisningens upplÀgg
Kursen Àr verksamhetsförlagd pÄ heltid, Kursen innehÄller undervisningsmoment som utförs i den verksamhetsförlagda utbildningen, schemalagda seminarier pÄ högskolan eller pÄ centrum för professionsutveckling, CPU.
Examination
Kursen examineras genom:
- Aktivt deltagande pÄ heltid i den verksamhetsförlagda delen av kursen
- Genomförda aktiviteter under den verksamhetsförlagda delen av kursen
- Studentens prestationer under den verksamhetsförlagda delen av kursen
- Aktivt deltagande pÄ seminarier
- Skriftlig rapport
- Muntlig redovisning
- Studentens skriftliga sjÀlvreflektion
Maximalt fem missade dagar under VFU kan tas igen vid annat tillfÀlle, vilket i normalfallet ska ske inom 15 arbetsdagar efter ordinarie kursslut. Högst 1 missat seminarietillfÀlle kan kompenseras med muntliga eller skriftliga uppgifter enligt lÀrarens instruktioner. RÀtten att examineras pÄ kursen begrÀnsas av resursskÀl till totalt tvÄ examinationsfÀllen (inklusive det ordinarie examinationstillfÀllet). Student som har genomgÄtt ett examinationstillfÀlle utan godkÀnt resultat har rÀtt att fÄ en annan examinator utsedd, om inte sÀrskilda skÀl talar emot det.
I undantagsfall kan högskolan avbryta studentens VFU i förtid och utan dröjsmÄl. Detta kan ske om studenten under VFU upptrÀder synnerligen olÀmpligt eller visar prov pÄ grov oskicklighet, alternativt pÄ ett vÀsentligt sÀtt bryter mot gÀllande regelverk rörande VFU. Om studentens VFU av ovannÀmnda skÀl avbryts i förtid ska studenten ges betyget underkÀnd pÄ kursen. SkÀlen till att VFU avbryts ska finnas tydligt dokumenterade och studenten ska genom samtal informeras om underkÀnnandet och gÀllande regler för omexamination, samt om möjligheten att vÀnda sig till studentkÄrens studentombud för stöd. UnderkÀnd eller avbruten VFU-kurs mÄste göras om i sin helhet.
Inför nytt examinationstillfÀlle för VFU kan examinator föreskriva prövning av studentens lÀmplighet och personliga förutsÀttningar för nytt tilltrÀde till kursen. Vid beslut om sÄdan prövning ska examinator Àven upprÀtta en individuell handlingsplan för studenten. Handlingsplanen ska ange de kunskaper och fÀrdigheter studenten behöver tillÀgna sig för att godkÀnnas pÄ prövningen, former och tidsplan för prövningen, samt vilket stöd som finns tillgÀngligt för studenten. Studenten har rÀtt till tvÄ prövningstillfÀllen per Är.
Examinator beslutar om tidpunkt för förnyat tilltrÀde till VFU. Om sÀrskilda skÀl föreligger kan examinator bevilja studenten ytterligare examinationstillfÀlle utöver de totalt tvÄ examinationstillfÀllen som normalt tillhandahÄlls för VFU.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg frÄn Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rÀtt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
BegrÀnsningar i rÀtten att tillgodorÀkna kursen i examen
Kursen fÄr inte tillgodorÀknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgÄngen kurs, vars innehÄll helt eller delvis överensstÀmmer med innehÄllet i kursen.