Kursplan

Verksamhetsförlagd utbildning I, fritidshem, 7,5 högskolepoÀng

(Internship I: Extended School, 7.5 credits)

Kurskod 1705ÖV
Ämnesgrupp Övriga tvĂ€rvetenskapliga studier
HuvudomrÄde Inget huvudomrÄde
Fördjupning G1N (GrundnivÄ, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Ansvarig institution LĂ€rarutbildningen
UtbildningsomrÄde/n Verksamhetsförlagd utbildning 100%
Ges endast inom följande program GrundlÀrarutbildning med interkulturell profil mot fritidshem, 180 högskolepoÀng
Betygsalternativ pÄ hel kurs G/VG
UtbildningsnivÄ GrundnivÄ
KursnivÄ A
UndervisningssprÄk Svenska
Giltig fr.o.m. Hösttermin 2019

FaststÀllande

Kursplanen Àr faststÀlld av LÀrarutbildningens kursplanenÀmnd vid Södertörns högskola den 2019-03-22 enligt bestÀmmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Studenten ska vara antagen till GrundlÀrarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot fritidshem, 180hp

LÀrandemÄl

Efter genomgÄngen kurs kan studenten:

Kunskap och förstÄelse

  • beskriva uppdraget som grundlĂ€rare mot fritidshem med hjĂ€lp av exempel frĂ„n skol- och fritidshemsmiljön och utifrĂ„n lokala och nationella styrdokument
  • beskriva och ge exempel pĂ„ fritidshemsverksamhetens möjligheter till lek och informellt lĂ€rande utifrĂ„n observationer av skol- och fritidshemsmiljön
  • beskriva och analysera anvĂ€ndandet av digitala resurser utifrĂ„n observationer av skol- och fritidshemsmiljön

FÀrdighet och förmÄga

  • etablera kontakt och föra dialog med elever samt arbeta och kommunicera tydligt med elever i klassrummet och fritidshemmet med stöd av VFU-handledare
  • planera och genomföra avgrĂ€nsade undervisningsmoment med stöd av VFU-handledare
  • identifiera interkulturella dimensioner i arbetet som grundlĂ€rare mot fritidshem
  • delta i det kollegiala arbetet som grundlĂ€rare mot fritidshem

VÀrderingsförmÄga och förhÄllningssÀtt

  • reflektera över lĂ€raren som bĂ„de pedagog och myndighetsutövare samt skolan och fritidshemmet som pedagogisk miljö och samhĂ€llsinstitution

InnehÄll, delkurser och examinationsmoment

VFU I, Fritidshemmet och LÀraruppdraget , 7,5 högskolepoÀng

(Internship I, 7.5 credits)

Kursen introducerar studenten till uppdraget som grundlÀrare mot fritidshem genom aktivt deltagande i grundskolans och fritidshemmets dagliga verksamhet. I form av observationer av verksamheten, reflektioner med VFU-handledare, och genomförande av avgrÀnsade undervisningsmoment bekantar sig studenten med grundlÀggande verktyg för ett professionellt lÀrarskap. Kursen utgÄr frÄn ett vidgat undervisningsbegrepp dÀr omsorg, utveckling och lÀrande utgör en helhet. Skolan och fritidshemmet som bÄde pedagogisk miljö och samhÀllsinstitution utforskas, och sÀrskild vikt lÀggs vid att undersöka fritidshemmets unika möjligheter till lek och informellt lÀrande i en socialt trygg miljö. Under kursen fÄr studenten möjlighet att pröva rollen som grundlÀrare mot fritidshem i praktiken samt identifiera interkulturella dimensioner i lÀrares arbete.

1001, VFU I, Fritidshemmet och LÀraruppdraget, 7,5 högskolepoÀng

(Internship I, 7.5 credits)

Betygsalternativ: G/VG


Undervisningens upplÀgg

Kursen Àr verksamhetsförlagd pÄ heltid, Kursen innehÄller undervisningsmoment som utförs i den verksamhetsförlagda utbildningen, schemalagda seminarier pÄ högskolan eller pÄ centrum för professionsutveckling, CPU.

Examination

Kursen examineras genom:

  • Aktivt deltagande pĂ„ heltid i den verksamhetsförlagda delen av kursen
  • Genomförda aktiviteter under den verksamhetsförlagda delen av kursen
  • Studentens prestationer under den verksamhetsförlagda delen av kursen
  • Aktivt deltagande pĂ„ seminarier
  • Skriftlig rapport
  • Muntlig redovisning
  • Studentens skriftliga sjĂ€lvreflektion

Maximalt fem missade dagar under VFU kan tas igen vid annat tillfÀlle, vilket i normalfallet ska ske inom 15 arbetsdagar efter ordinarie kursslut. Högst 1 missat seminarietillfÀlle kan kompenseras med muntliga eller skriftliga uppgifter enligt lÀrarens instruktioner. RÀtten att examineras pÄ kursen begrÀnsas av resursskÀl till totalt tvÄ examinationsfÀllen (inklusive det ordinarie examinationstillfÀllet). Student som har genomgÄtt ett examinationstillfÀlle utan godkÀnt resultat har rÀtt att fÄ en annan examinator utsedd, om inte sÀrskilda skÀl talar emot det.

I undantagsfall kan högskolan avbryta studentens VFU i förtid och utan dröjsmÄl. Detta kan ske om studenten under VFU upptrÀder synnerligen olÀmpligt eller visar prov pÄ grov oskicklighet, alternativt pÄ ett vÀsentligt sÀtt bryter mot gÀllande regelverk rörande VFU. Om studentens VFU av ovannÀmnda skÀl avbryts i förtid ska studenten ges betyget underkÀnd pÄ kursen. SkÀlen till att VFU avbryts ska finnas tydligt dokumenterade och studenten ska genom samtal informeras om underkÀnnandet och gÀllande regler för omexamination, samt om möjligheten att vÀnda sig till studentkÄrens studentombud för stöd. UnderkÀnd eller avbruten VFU-kurs mÄste göras om i sin helhet.

Inför nytt examinationstillfÀlle för VFU kan examinator föreskriva prövning av studentens lÀmplighet och personliga förutsÀttningar för nytt tilltrÀde till kursen. Vid beslut om sÄdan prövning ska examinator Àven upprÀtta en individuell handlingsplan för studenten. Handlingsplanen ska ange de kunskaper och fÀrdigheter studenten behöver tillÀgna sig för att godkÀnnas pÄ prövningen, former och tidsplan för prövningen, samt vilket stöd som finns tillgÀngligt för studenten. Studenten har rÀtt till tvÄ prövningstillfÀllen per Är.

Examinator beslutar om tidpunkt för förnyat tilltrÀde till VFU. Om sÀrskilda skÀl föreligger kan examinator bevilja studenten ytterligare examinationstillfÀlle utöver de totalt tvÄ examinationstillfÀllen som normalt tillhandahÄlls för VFU.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg frÄn Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rÀtt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

BegrÀnsningar i rÀtten att tillgodorÀkna kursen i examen

Kursen fÄr inte tillgodorÀknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgÄngen kurs, vars innehÄll helt eller delvis överensstÀmmer med innehÄllet i kursen.