Kursplan

Verksamhetsförlagd utbildning 1: Förskolan och förskollärarrollen, 6 högskolepoäng

(Placement 1: Preschool and the The Early Childhood Teacher Profession, 6 credits)

Kurskod 1729ÖV
Ämnesgrupp Övriga tvärvetenskapliga studier
Huvudområde Inget huvudområde
Fördjupning G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Ansvarig institution Lärarutbildningen
Utbildningsområde/n Verksamhetsförlagd utbildning 100%
Ges endast inom följande program Förskollärarutbildning med interkulturell profil, 210 högskolepoäng
Betygsalternativ på hel kurs Tregradig skala
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå A
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. VÃ¥rtermin 2020

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2019-10-11 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Studenten ska vara antagen till Förskollärarutbildning med interkulturell profil, 210 högskolepoäng

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

Kunskap och förståelse

  • beskriva förskolans organisation

Färdighet och förmåga

  • etablera kontakt och föra dialog med barn
  • samarbeta och föra dialog med förskolans personal
  • leda avgränsade aktiviteter och rutinsituationer med barn

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över förskollärarrollen samt förskolan som interkulturell pedagogisk miljö utifrÃ¥n exempel tagna ur verksamheten.

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

.

Förskolan och förskollärarrollen, 6 högskolepoäng

(Preschool and the The Early Childhood Teacher Profession, 6 credits)

Kursen introducerar studenten till förskollärarrollen. Detta sker genom att studenten deltar i förskolans verksamhet, kommunicerar med barnen och prövar på att leda rutinsituationer och mindre aktiviteter. De erfarenheterna ger möjlighet att fördjupa reflektionerna kring förskolläraruppdraget, det interkulturella perspektivet och förskolans kunskapstraditioner som behandlats under de föregående kurserna. På förskolan involveras studenten i arbetslag, möten, kompetensutveckling och organisation och får på det sättet en bild av sammanhanget runt arbetet med barnen. Studenten ges tid att dokumentera och reflektera över sina erfarenheter enskilt och tillsammans med andra.

1001, Förskolan och förskollärarrollen, 6 högskolepoäng

(Preschool and the The Early Childhood Teacher Profession, 6 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala


Undervisningens upplägg

Kursen är verksamhetsförlagd med obligatorisk närvaro på heltid. I kursen ingår även högskoleförlagda seminarier.

Examination

Kursen examineras genom studentens prestationer under VFU-kursen, seminariedeltagande, skriftliga uppgifter samt individuell muntlig presentation.

Maximalt fem missade dagar under VFU kan tas igen vid annat tillfälle, vilket i normalfallet ska ske inom 15 arbetsdagar efter ordinarie kursslut. Högst 1 missat seminarietillfälle kan kompenseras med skriftliga uppgifter enligt lärarens instruktioner. Rätten att examineras på kursen begränsas av resursskäl till totalt två examinationsfällen (inklusive det ordinarie examinationstillfället). Student som har genomgått ett examinationstillfälle utan godkänt resultat har rätt att få en annan examinator utsedd, om inte särskilda skäl talar emot det.

I undantagsfall kan högskolan avbryta studentens VFU i förtid och utan dröjsmål. Detta kan ske om studenten under VFU uppträder synnerligen olämpligt eller visar prov på grov oskicklighet, alternativt på ett väsentligt sätt bryter mot gällande regelverk rörande VFU. Om studentens VFU av ovannämnda skäl avbryts i förtid ska studenten ges betyget underkänd på kursen. Skälen till att VFU avbryts ska finnas tydligt dokumenterade och studenten ska genom samtal informeras om underkännandet och gällande regler för omexamination, samt om möjligheten att vända sig till studentkårens studentombud för stöd. Underkänd eller avbruten VFU-kurs måste göras om i sin helhet.

Inför nytt examinationstillfälle för VFU kan examinator föreskriva prövning av studentens lämplighet och personliga förutsättningar för nytt tillträde till kursen. Vid beslut om sådan prövning ska examinator även upprätta en individuell handlingsplan för studenten. Handlingsplanen ska ange de kunskaper och färdigheter studenten behöver tillägna sig för att godkännas på prövningen, former och tidsplan för prövningen, samt vilket stöd som finns tillgängligt för studenten. Studenten har rätt till två prövningstillfällen per år.

Examinator beslutar om tidpunkt för förnyat tillträde till VFU. Om särskilda skäl föreligger kan examinator bevilja studenten ytterligare examinationstillfälle utöver de totalt två examinationstillfällen som normalt tillhandahålls för VFU.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.