Kursplan

Lek, lärande och estetisk verksamhet, förskola, 10,5 högskolepoäng

(Play, Learning and Aesthetic activities, Preschool, 10.5 credits)

Kurskod 1731ÖV
Ämnesgrupp Övriga tvärvetenskapliga studier
Huvudområde Inget huvudområde
Fördjupning G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Ansvarig institution Lärarutbildningen
Utbildningsområde/n Humanistiska området 50%
Samhällsvetenskapliga området 50%
Ges endast inom följande program Förskollärarutbildning med interkulturell profil, 210 högskolepoäng
Betygsalternativ på hel kurs Tregradig skala
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå A
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. VÃ¥rtermin 2020

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2019-10-11 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Studenten ska vara antagen till Förskollärarutbildning med interkulturell profil, 210 högskolepoäng

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

Kunskap och förståelse

  • beskriva relationer mellan lek, lärande, estetiska uttrycksformer och digitala medier i förskolan utifrÃ¥n ett interkulturellt perspektiv
  • beskriva betydelsen av estetiska uttrycksformer och digitala medier för barns utveckling och lärande
  • diskutera relationen mellan estetisk verksamhet, lärande och barns behov av omsorg

Färdighet och förmåga

  • planera och utforma ett estetiskt projektarbete, som inbegriper digitala medier, avsett att genomföras i förskolepedagogisk verksamhet
  • utforska och praktisera olika estetiska uttrycksformer relevanta för förskolepedagogisk verksamhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera och motivera hur olika former av lek och estetiska uttryck kan stödja sÃ¥väl individens som gruppens lärande och utveckling
  • med utgÃ¥ngspunkt i interkulturella frÃ¥gor diskutera och kritiskt granska möjligheter och begränsningar i användandet av estetiska uttrycksformer och digitala medier i förskolans verksamhet

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen behandlar lek, estetiska uttrycksformer och digitala medier i relation till förskolläraruppdraget och förskolans verksamhet. Relationer mellan lek och estetisk verksamhet i förskolan belyses, både i förhållande till det individuella barnet och till barngruppen. Vidare behandlas hur lek, estetiska uttrycksformer och digitala medier kan bidra till utveckling och lärande för barn. Detta diskuteras utifrån ett interkulturellt perspektiv där fokus ligger på hur förskolan kan skapa förutsättningar för alla barns lärande och utveckling genom lek och estetisk verksamhet. Kursen är färdighetstränande och studenterna utforskar och praktiserar sin förmåga att arbeta med, i förskolan, vanligt förekommande uttrycksformer så som bild/form, dans/rörelse, teater/drama och musik, samt diskuterar hur dessa kan användas i organiserandet av förskolepedagogisk verksamhet. Olika möjligheter och begränsningar i användandet av estetiska uttrycksformer och digitala medier i förskolans verksamhet behandlas. Betydelsen av ett lustfyllt kreativt lärande samt möjligheterna att använda olika uttrycksformer och sinnen lyfts fram. Under kursen genomför studenterna fältstudier och ett estetiskt projektarbete för att belysa relationer mellan barns lek, lärande och behov av omsorg.

1001, Lek, lärande och estetisk verksamhet, 10,5 högskolepoäng

(Play, Learning and Aesthetic Activities, 10.5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

Undervisningens upplägg

I kursen ingår föreläsningar, seminarier, praktiska övningar och fältarbete.

Examination

Kursen examineras genom seminariedeltagande, muntliga och skriftliga uppgifter, fältstudierapport, redovisning av projektarbete och en individuell skriftlig hemtentamen.

Högst 2 av litteraturseminarierna kan kompenseras med skriftliga uppgifter.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.