Lek, lärande och estetisk verksamhet, förskola, 10,5 högskolepoäng
(Play, Learning and Aesthetic activities, Preschool, 10.5 credits)
Kurskod | 1731ÖV |
---|---|
Ämnesgrupp | Övriga tvärvetenskapliga studier |
Huvudområde | Inget huvudområde |
Fördjupning | G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | Lärarutbildningen |
Utbildningsområde/n |
Humanistiska området 50%
Samhällsvetenskapliga området 50% |
Ges endast inom följande program | Förskollärarutbildning med interkulturell profil, 210 högskolepoäng |
Betygsalternativ på hel kurs | Tregradig skala |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | A |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | VÃ¥rtermin 2020 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2019-10-11 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Studenten ska vara antagen till Förskollärarutbildning med interkulturell profil, 210 högskolepoäng
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
Kunskap och förståelse
- beskriva relationer mellan lek, lärande, estetiska uttrycksformer och digitala medier i förskolan utifrån ett interkulturellt perspektiv
- beskriva betydelsen av estetiska uttrycksformer och digitala medier för barns utveckling och lärande
- diskutera relationen mellan estetisk verksamhet, lärande och barns behov av omsorg
Färdighet och förmåga
- planera och utforma ett estetiskt projektarbete, som inbegriper digitala medier, avsett att genomföras i förskolepedagogisk verksamhet
- utforska och praktisera olika estetiska uttrycksformer relevanta för förskolepedagogisk verksamhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera och motivera hur olika former av lek och estetiska uttryck kan stödja såväl individens som gruppens lärande och utveckling
- med utgångspunkt i interkulturella frågor diskutera och kritiskt granska möjligheter och begränsningar i användandet av estetiska uttrycksformer och digitala medier i förskolans verksamhet
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen behandlar lek, estetiska uttrycksformer och digitala medier i relation till förskolläraruppdraget och förskolans verksamhet. Relationer mellan lek och estetisk verksamhet i förskolan belyses, både i förhållande till det individuella barnet och till barngruppen. Vidare behandlas hur lek, estetiska uttrycksformer och digitala medier kan bidra till utveckling och lärande för barn. Detta diskuteras utifrån ett interkulturellt perspektiv där fokus ligger på hur förskolan kan skapa förutsättningar för alla barns lärande och utveckling genom lek och estetisk verksamhet. Kursen är färdighetstränande och studenterna utforskar och praktiserar sin förmåga att arbeta med, i förskolan, vanligt förekommande uttrycksformer så som bild/form, dans/rörelse, teater/drama och musik, samt diskuterar hur dessa kan användas i organiserandet av förskolepedagogisk verksamhet. Olika möjligheter och begränsningar i användandet av estetiska uttrycksformer och digitala medier i förskolans verksamhet behandlas. Betydelsen av ett lustfyllt kreativt lärande samt möjligheterna att använda olika uttrycksformer och sinnen lyfts fram. Under kursen genomför studenterna fältstudier och ett estetiskt projektarbete för att belysa relationer mellan barns lek, lärande och behov av omsorg.
1001, Lek, lärande och estetisk verksamhet, 10,5 högskolepoäng
(Play, Learning and Aesthetic Activities, 10.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaUndervisningens upplägg
I kursen ingår föreläsningar, seminarier, praktiska övningar och fältarbete.
Examination
Kursen examineras genom seminariedeltagande, muntliga och skriftliga uppgifter, fältstudierapport, redovisning av projektarbete och en individuell skriftlig hemtentamen.
Högst 2 av litteraturseminarierna kan kompenseras med skriftliga uppgifter.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.