Fritidspedagogiskt område 1, fritidshem, arbetsintegrerad, 6 högskolepoäng
(Extended School Education 1, work integrated, 6 credits)
Kurskod | 1744ÖV |
---|---|
Ämnesgrupp | Övriga tvärvetenskapliga studier |
Huvudområde | Inget huvudområde |
Fördjupning | GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras) |
Ansvarig institution | Lärarutbildningen |
Utbildningsområde/n |
Humanistiska området 50%
Naturvetenskapliga området 50% |
Ges endast inom följande program | Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot fritidshem, arbetsintegrerad, 180 högskolepoäng |
Betygsalternativ på hel kurs | Tregradig skala |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | A |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | Hösttermin 2020 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2020-03-23 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap A (Områdesbehörighet 6, undantag ges för Engelska B). Eller Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A6).
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
Kunskap och förståelse
- redogöra för lekens betydelse ur ett historiskt perspektiv
- redogöra för fysiologiska och motoriska perspektiv på barns rörelselek
- redogöra för estetiska perspektiv på lek och rörelse
Färdighet och förmåga
- förklara hur historiska och samtida teorier och föreställningar om lek och rörelse är relaterade till utformningen av fritidshemsverksamheten
- utforma lekaktiviteter med utgångspunkt i ett estetiskt perspektiv
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över hur den fritidspedagogiska yrkesrollen påverkas av nedärvda föreställningar om lek och rörelse
- reflektera över hur makt kan utgöra en aspekt i barnens lek.
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen tematiserar barns behov av rörelse, lek och omvårdnad i en fritidspedagogisk kontext, och utgår från idéhistoriska och naturvetenskapliga teman samt estetiska perspektiv på lek och rörelse. Kursen behandlar teorier om och samhällets syn på lekens betydelse ur ett historiskt och samtida perspektiv med utgångspunkt i maktbegreppet. Kursen anlägger även fysiologiska och motoriska perspektiv på barns rörelselekar. Utöver detta behandlas och utvecklas frågan om lekens funktion och innebörd ur ett estetiskt perspektiv. Ett självreflexivt arbete påbörjas.
1001, Historiska och samtida perspektiv på lek och rörelse, 6 högskolepoäng
(Historical and Contemporary Perspectives: Play and movement, 6 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaUndervisningens upplägg
Kursen består av föreläsningar, seminarier, övningar och grupparbeten.
Examination
1001 Historiska och samtida perspektiv på lek och rörelse, 6 högskolepoäng, examineras genom obligatorisk närvaro på föreläsningar, aktivt deltagande på seminarier och övningar, muntlig gruppredovisning och en skriftlig hemtentamen.
Frånvaro från föreläsningar samt högst två seminarietillfällen kan kompenseras med skriftliga uppgifter.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.