Kursplan

Fritidspedagogiskt område 1, fritidshem, arbetsintegrerad, 6 högskolepoäng

(Extended School Education 1, work integrated, 6 credits)

Kurskod 1744ÖV
Ämnesgrupp Övriga tvärvetenskapliga studier
Huvudområde Inget huvudområde
Fördjupning GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras)
Ansvarig institution Lärarutbildningen
Utbildningsområde/n Humanistiska området 50%
Naturvetenskapliga området 50%
Ges endast inom följande program Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot fritidshem, arbetsintegrerad, 180 högskolepoäng
Betygsalternativ på hel kurs Tregradig skala
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå A
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. Hösttermin 2020

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2020-03-23 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap A (Områdesbehörighet 6, undantag ges för Engelska B). Eller Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b / 1a1+1a2 (områdesbehörighet A6).

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för lekens betydelse ur ett historiskt perspektiv
  • redogöra för fysiologiska och motoriska perspektiv pÃ¥ barns rörelselek
  • redogöra för estetiska perspektiv pÃ¥ lek och rörelse

Färdighet och förmåga

  • förklara hur historiska och samtida teorier och föreställningar om lek och rörelse är relaterade till utformningen av fritidshemsverksamheten
  • utforma lekaktiviteter med utgÃ¥ngspunkt i ett estetiskt perspektiv

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • reflektera över hur den fritidspedagogiska yrkesrollen pÃ¥verkas av nedärvda föreställningar om lek och rörelse
  • reflektera över hur makt kan utgöra en aspekt i barnens lek.

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen tematiserar barns behov av rörelse, lek och omvårdnad i en fritidspedagogisk kontext, och utgår från idéhistoriska och naturvetenskapliga teman samt estetiska perspektiv på lek och rörelse. Kursen behandlar teorier om och samhällets syn på lekens betydelse ur ett historiskt och samtida perspektiv med utgångspunkt i maktbegreppet. Kursen anlägger även fysiologiska och motoriska perspektiv på barns rörelselekar. Utöver detta behandlas och utvecklas frågan om lekens funktion och innebörd ur ett estetiskt perspektiv. Ett självreflexivt arbete påbörjas.

1001, Historiska och samtida perspektiv på lek och rörelse, 6 högskolepoäng

(Historical and Contemporary Perspectives: Play and movement, 6 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

Undervisningens upplägg

Kursen består av föreläsningar, seminarier, övningar och grupparbeten.

Examination

1001 Historiska och samtida perspektiv på lek och rörelse, 6 högskolepoäng, examineras genom obligatorisk närvaro på föreläsningar, aktivt deltagande på seminarier och övningar, muntlig gruppredovisning och en skriftlig hemtentamen.

Frånvaro från föreläsningar samt högst två seminarietillfällen kan kompenseras med skriftliga uppgifter.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.