Fritidspedagogiskt område 2, fritidshem, arbetsintegrerad, 7,5 högskolepoäng
(Extended School Education 2, work integrated, 7.5 credits)
Kurskod | 1745ÖV |
---|---|
Ämnesgrupp | Övriga tvärvetenskapliga studier |
Huvudområde | Inget huvudområde |
Fördjupning | GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras) |
Ansvarig institution | Lärarutbildningen |
Utbildningsområde/n |
Humanistiska området 100%
|
Ges endast inom följande program | Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot fritidshem, arbetsintegrerad, 180 högskolepoäng |
Betygsalternativ på hel kurs | Tregradig skala |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | A |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | Hösttermin 2020 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2020-03-23 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap A (Områdesbehörighet 6, undantag ges för Engelska B). Eller Grundläggande behörighet samt Samhällskunskap 1b / 1a1 och 1a2 (områdesbehörighet A6).
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
Kunskap och förståelse
- redogöra för begreppen informellt lärande och situationsbaserat lärande och för deras betydelse på fritidshemmet
- redogöra för teorier om barns kommunikation och språkutveckling och hur dessa kan påverkas av genus, klass, etnicitet och flerspråkighet
- beskriva grundläggande läs- och skrivinlärning
- beskriva estetiska uttrycksformer i relation till elevers kommunikation och språkutveckling
Färdighet och förmåga
- beskriva och analysera olika typer av texter, t.ex, skönlitteratur, dikter, blogg etc.
- motivera val av estetiska uttrycksformer i det pedagogiska arbetet som stimulerar läs- och språkinlärning och reflektera över dess konsekvenser för barnens språkliga utveckling
- tillämpa perspektiv från medie- och informationskunnighet (MIK) på barns kommunikation och språkutveckling
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera över den egna språkliga utvecklingen och hur erfarenheter från denna kan användas i undervisning
- värdera betydelsen av att ha ett interkulturellt förhållningssätt i arbetet med barns kommunikation och språkliga utveckling.
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen introducerar ett av fritidspedagogikens centrala kunskapsområden, det informella och situationsbaserade lärandet. Kursen behandlar barns kommunikation och språkutveckling ur ämnesteoretiska, didaktiska och estetiska perspektiv. Fritidshemsverksamhetens möjligheter till informell läs- och skrivinlärning undersöks i relation till enspråkiga och flerspråkiga miljöer såväl som genus, klass och etnicitet. Särskild vikt läggs vid fritidshemmet och dess betydelse för kommunikation och språkutveckling, genom estetiska uttrycksformer och medie- informationskunnighet och digital kompetens (MIK).
1001, Språkutveckling på fritidshemmet, 7,5 högskolepoäng
(Language Development at the Extended School, 7.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaUndervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, övningar och grupparbeten.
Examination
1001 Språkutveckling på fritidshemmet, 7,5 högskolepoäng
- examineras genom skriftlig hemtentamen, aktivt deltagande i seminarier, övningar samt redovisning i grupp.
Frånvaro från föreläsningar samt högst två seminarietillfällen kan kompenseras med skriftliga uppgifter.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.