Miljövetenskaplig forskningsdesign och metodologi, 7,5 högskolepoäng
(Research Design and Methodology in Environmental Studies, 7.5 credits)
Kurskod | 19F1001 |
---|---|
Forskarutbildningsämne | Miljövetenskap |
Ansvarig institution | Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik |
Forskarutbildningsområde/n | Miljövetenskapliga studier |
Betygsalternativ på hel kurs | G |
Utbildningsnivå | Forskarnivå |
Undervisningsspråk | Engelska |
Giltig fr.o.m. | Första halvår 2013 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av forsknings- och forskarutbildningsutskottet vid Södertörns högskola den 2012-10-29 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen
Behörighetskrav
Antagen till forskarutbildning
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan doktoranden:
- kontrastera viktiga skillnader och likheter mellan centrala forskningsmetodologier i relation till miljövetenskapliga studier,
- förklara hur antaganden inom dominerande vetenskapliga paradigm påverkar den typ av kunskap som kan erhållas inom respektive metodologi,
- förklara hur antaganden inom vetenskapliga paradigm och metodologier påverkar förståelsen om vad ett miljöproblem är, inklusive hur kunskap om miljöproblem kan erhållas,
- kritiskt granska forskningsdesignen i ett urval av vetenskapliga artiklar inom det miljövetenskapliga fältet,
- analysera hur val av forskningsmetodologi och en mångvetenskaplig ansats kan påverka resultat så som de presenteras miljövetenskapliga texter, samt
- reflektera över hur olika metodologier innebär ett sökande efter olika slag av kunskap, och hur dessa olika kunskapstyper kan påverka tolkningen av centrala samhälleliga värden såsom demokrati, deliberation och hållbar utveckling.
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
I den här kursen studeras dominerande forskningsmetodologier inom miljövetenskapliga studier och hur dessa förhåller sig till exempelvis evidensbaserad analys, konstruktivism, hermeneutik och kritisk realism. Fokus läggs vid forskingsdesign och metodologi, inklusive hur synen på vilken typ av kunskap som är möjlig att uppnå påverkar studiens övergripande design. Betydande intresse kommer även att ägnas åt hur olika miljöproblem kan förstås, liksom hur dessa förståelser relaterar till vetenskapsteoretiska och metodologiska traditioner. Under kursen studeras vilka forskningsmetodologier som har varit, och är, betydelsefulla inom miljövetenskapliga studier, där en hög grad av pluralism och mångvetenskaplighet idag kan sägas råda. En viktig del av kursen handlar därmed om att bättre förstå förändringar över tiden, och hur dessa förändringar bidragit till mångfalden inom den samtida miljöforskningen.Undervisningens upplägg
Efter en eller ett mindre antal inledande föreläsningar om forskningsmetodologiska perspektiv och designfrågor följer seminarier där klassiska verk lika väl som samtida texter och relevanta vetenskapliga artiklar diskuteras.
Examination
Kursen examineras genom hemuppgifter som förbereds inför seminarier, i kombination med aktiv medverkan i dessa seminarier.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.