Integrering av vetenskap och samhÀlleliga behov, 4,5 högskolepoÀng
( Bridging Science and Societal Needs, 4.5 credits)
Kurskod | 410006D |
---|---|
ForskarutbildningsÀmne | MÄngvetenskap |
Ansvarig institution | Institutionen för historia och samtidsstudier |
ForskarutbildningsomrÄde/n | Historiska studier |
Betygsalternativ pÄ hel kurs | G |
UtbildningsnivÄ | ForskarnivÄ |
UndervisningssprÄk | Engelska |
Giltig fr.o.m. | Andra halvÄr 2023 |
FaststÀllande
Kursplanen Àr faststÀlld av forsknings- och forskarutbildningsutskottet vid Södertörns högskola den 2023-03-21 enligt bestÀmmelserna i högskoleförordningen
Behörighetskrav
Antagen till forskarutbildning
LÀrandemÄl
Efter genomgÄngen kurs kan doktoranden:
- visa fördjupad insikt om hur anvÀndarcentrerade innovationsprocesser kan anvÀndas för att utforska vetenskapens möjligheter och begrÀnsningar, dess roll i samhÀllet och mÀnniskors ansvar för hur den anvÀnds
- identifiera relevanta frÄgestÀllningar i ett problemkomplex, och anvÀnda verktyg för att adressera samhÀllsutmaningar och tillÀmpa sin kompetens i samverkan med andra i tvÀrdisciplinÀra sammanhang
- visa förmÄga att kritiskt, sjÀlvstÀndigt, kreativt och med vetenskaplig noggrannhet identifiera och formulera frÄgestÀllningar, att planera kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar, samt att granska och vÀrdera sÄdant arbete
- visa förmÄga att identifiera behov av ytterligare kunskap
- visa förutsÀttningar för att sÄvÀl inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhÀllets utveckling.
InnehÄll, delkurser och examinationsmoment
Kursen syftar till att studenten efter avslutad kurs kommer att ha kunskap och fÀrdigheter om verktyg och metoder för att relevantgöra forskning i en samhÀllskontext, samt för att tillÀmpa sin kompetens i tvÀrdisciplinÀr samverkan. I kursen utforskas hur Design thinking kan anvÀndas för behovsdrivet förÀndringsarbete och innovation i den vetenskapliga miljön och i det omgivande samhÀllet.
Kursen innehÄller följande tre moment:
Moment 1 â Introduktion till Design thinking (0.5 hp): En orientering i Design thinking teori och processmetodologi.
Moment 2 â Praktisk tillĂ€mpning av Design thinking som stöd i förĂ€ndringsarbete (0.5 hp): Upplevelsebaserat lĂ€rande i grupp dĂ€r studenterna arbetar med ett antal generiskt formulerade samhĂ€llsutmaningar med Design thinking-processen och redskap relaterat till den.
Moment 3 â Design thinking och innovation inom forskning (3.5 hp): Design thinking i relation till studentens forskarstudier. Studenten identifierar hur Design thinking kan anvĂ€ndas för att höja kvalitĂ©n och samhĂ€llsrelevansen i sina forskarstudier.
Undervisningens upplÀgg
Undervisningen utgÄr frÄn ett problemorienterat och kollaborativt synsÀtt pÄ lÀrande dÀr arbetsformerna ger förutsÀttning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lÀrande. De arbetsformer som anvÀnds bestÄr av förelÀsningar, workshops, projektarbeten samt individuella uppgifter.
Examination
- Aktivt deltagande pÄ seminarier och workshops
- Individuell skriftlig inlÀmningsuppgift
Obligatoriska moment: Varje student mÄste delta i ett obligatoriskt grupparbete, och vid muntliga presentationer, samt kommentera pÄ minst en annan students inlÀmningsuppgift. FrÄnvaro vid obligatoriska moment kan kompenseras med extra inlÀmningsuppgifter.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg frÄn Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rÀtt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
BegrÀnsningar i rÀtten att tillgodorÀkna kursen i examen
Kursen fÄr inte tillgodorÀknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgÄngen kurs, vars innehÄll helt eller delvis överensstÀmmer med innehÄllet i kursen.