Kursplan

Integrering av vetenskap och samhÀlleliga behov, 4,5 högskolepoÀng

( Bridging Science and Societal Needs, 4.5 credits)

Kurskod 410006D
ForskarutbildningsÀmne MÄngvetenskap
Ansvarig institution Institutionen för historia och samtidsstudier
ForskarutbildningsomrÄde/n Historiska studier
Betygsalternativ pÄ hel kurs G
UtbildningsnivÄ ForskarnivÄ
UndervisningssprÄk Engelska
Giltig fr.o.m. Andra halvÄr 2023

FaststÀllande

Kursplanen Àr faststÀlld av forsknings- och forskarutbildningsutskottet vid Södertörns högskola den 2023-03-21 enligt bestÀmmelserna i högskoleförordningen

Behörighetskrav

Antagen till forskarutbildning

LÀrandemÄl

Efter genomgÄngen kurs kan doktoranden:

  • visa fördjupad insikt om hur anvĂ€ndarcentrerade innovationsprocesser kan anvĂ€ndas för att utforska vetenskapens möjligheter och begrĂ€nsningar, dess roll i samhĂ€llet och mĂ€nniskors ansvar för hur den anvĂ€nds
  • identifiera relevanta frĂ„gestĂ€llningar i ett problemkomplex, och anvĂ€nda verktyg för att adressera samhĂ€llsutmaningar och tillĂ€mpa sin kompetens i samverkan med andra i tvĂ€rdisciplinĂ€ra sammanhang
  • visa förmĂ„ga att kritiskt, sjĂ€lvstĂ€ndigt, kreativt och med vetenskaplig noggrannhet identifiera och formulera frĂ„gestĂ€llningar, att planera kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar, samt att granska och vĂ€rdera sĂ„dant arbete
  • visa förmĂ„ga att identifiera behov av ytterligare kunskap
  • visa förutsĂ€ttningar för att sĂ„vĂ€l inom forskning och utbildning som i andra kvalificerade professionella sammanhang bidra till samhĂ€llets utveckling.

InnehÄll, delkurser och examinationsmoment

Kursen syftar till att studenten efter avslutad kurs kommer att ha kunskap och fÀrdigheter om verktyg och metoder för att relevantgöra forskning i en samhÀllskontext, samt för att tillÀmpa sin kompetens i tvÀrdisciplinÀr samverkan. I kursen utforskas hur Design thinking kan anvÀndas för behovsdrivet förÀndringsarbete och innovation i den vetenskapliga miljön och i det omgivande samhÀllet.


Kursen innehÄller följande tre moment:

Moment 1 – Introduktion till Design thinking (0.5 hp): En orientering i Design thinking teori och processmetodologi.

Moment 2 – Praktisk tillĂ€mpning av Design thinking som stöd i förĂ€ndringsarbete (0.5 hp): Upplevelsebaserat lĂ€rande i grupp dĂ€r studenterna arbetar med ett antal generiskt formulerade samhĂ€llsutmaningar med Design thinking-processen och redskap relaterat till den.

Moment 3 – Design thinking och innovation inom forskning (3.5 hp): Design thinking i relation till studentens forskarstudier. Studenten identifierar hur Design thinking kan anvĂ€ndas för att höja kvalitĂ©n och samhĂ€llsrelevansen i sina forskarstudier.

Undervisningens upplÀgg

Undervisningen utgÄr frÄn ett problemorienterat och kollaborativt synsÀtt pÄ lÀrande dÀr arbetsformerna ger förutsÀttning för att studenten aktivt tar ansvar för sitt lÀrande. De arbetsformer som anvÀnds bestÄr av förelÀsningar, workshops, projektarbeten samt individuella uppgifter.

Examination

  • Aktivt deltagande pĂ„ seminarier och workshops
  • Individuell skriftlig inlĂ€mningsuppgift

Obligatoriska moment: Varje student mÄste delta i ett obligatoriskt grupparbete, och vid muntliga presentationer, samt kommentera pÄ minst en annan students inlÀmningsuppgift. FrÄnvaro vid obligatoriska moment kan kompenseras med extra inlÀmningsuppgifter.



Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg frÄn Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rÀtt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

BegrÀnsningar i rÀtten att tillgodorÀkna kursen i examen

Kursen fÄr inte tillgodorÀknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgÄngen kurs, vars innehÄll helt eller delvis överensstÀmmer med innehÄllet i kursen.