Kursplan

Metod och forskningspraktik inom det konstvetenskapliga fältet, 7,5 högskolepoäng

(Method and Research Practice in the Field of Art History, 7.5 credits)

Kurskod 42F1054
Forskarutbildningsämne Konstvetenskap
Ansvarig institution Institutionen för kultur och lärande
Forskarutbildningsområde/n Kritisk kulturteori
Betygsalternativ på hel kurs G
Utbildningsnivå Forskarnivå
Undervisningsspråk Engelska
Giltig fr.o.m. Första halvår 2016

Fastställande

Kursplanen är fastställd av forsknings- och forskarutbildningsutskottet vid Södertörns högskola den 2016-03-09 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen

Behörighetskrav

Antagen till forskarutbildning

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan doktoranden:

  • identifiera olika metoder inom det konstvetenskapliga fältet och pÃ¥ ett fördjupat sätt analysera deras historiska ursprung, inbördes relation och olika funktion i den konstvetenskapliga forskningspraktiken;
  • kritiskt tolka metodbegreppets olika definitioner inom det konstvetenskapliga fältet och analysera och självständigt kunna identifiera relevanta tillämpningar av metod inom en konstvetenskaplig forskningspraktik;
  • värdera olika metoder och deras användning inom konstvetenskaplig forskningspraktik samt kritiskt kunna bedöma deras relation till allmän vetenskaplig metodik.

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen syftar till att ge deltagarna en breddad och fördjupad kunskap om centrala metodologiska perspektiv inom det konstvetenskapliga fältet. Kursen analyserar de olika metodernas historiska ursprung, deras inbördes relationer och funktioner, liksom deras kopplingar till en allmän vetenskaplig metodik.

Kursen uppmärksammar vidare distinktionen mellan metod och teori och hur detta tar sig uttryck i den konstvetenskapliga forskningspraktiken.

Kursdeltagarna fördjupar också förmågan att identifiera och kritiskt analysera metodologiska frågor och problem och att självständigt kunna värdera relevanta tillämpningar.

Undervisningens upplägg

Undervisningen äger rum i form av seminarier och/eller självstudier. Handledning sker kontinuerligt i grupp/individuellt under kursen och deltagarna rapporterar vid seminarier eller andra anvisade tillfällen muntliga och/eller skriftliga reflektioner från arbetet med kurslitteraturen och anvisad examinationsuppgift, som kommenteras av kursansvariga, antingen muntligt eller skriftligt.

Examination

Kursen examineras genom att deltagarna vid seminarier eller andra anvisade tillfällen förmedlar muntliga och/eller skriftliga reflektioner från det pågående arbetet och inlämnar en skriftlig examinationsuppgift vid kursens avslutning.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.