Kursplan

Modern sociologisk teori, 7,5 högskolepoäng

(Modern Sociological Theory, 7.5 credits)

Kurskod 430001D
Forskarutbildningsämne Sociologi
Ansvarig institution Institutionen för samhällsvetenskaper
Forskarutbildningsområde/n Politik, ekonomi och samhällets organisering
Betygsalternativ på hel kurs G
Utbildningsnivå Forskarnivå
Undervisningsspråk Engelska
Giltig fr.o.m. Första halvår 2022

Fastställande

Kursplanen är fastställd av forsknings- och forskarutbildningsutskottet vid Södertörns högskola den 2021-11-30 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen

Behörighetskrav

Antagen till forskarutbildning

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan doktoranden:

Kunskap och förståelse

  • visa god kännedom om huvudlinjerna i de centrala moderna sociologiska teoribildningarna
  • visa fördjupad förståelse för innebörden i centrala begrepp i moderna sociologiska teorier
  • visa fördjupad förståelse för likheter och skillnader mellan moderna sociologiska teorier
  • visa fördjupad förståelse för relationerna mellan den moderna och den klassiska sociologin

Färdighet och förmåga

  • på ett självständigt, kritiskt och reflekterande sätt använda relevanta delar av den moderna sociologiska teoribildningen i egna analyser av sociala fenomen
  • syntetisera och analysera innehållet i centrala texter av moderna sociologer på ett klart, välformulerat och välargumenterat sätt
  • analysera utvecklingen av moderna centrala sociologiska teoribildningar över tid

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • självständigt och kritiskt reflektera kring moderna sociologiska teoriers förtjänster och brister.

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen omfattar moderna sociologiska teoribildningar och ger de studerande fördjupad kunskap om centrala moderna sociologiska teorier och begrepp. Med "modern sociologisk teori" avses perioden från andra världskrigets slut fram till vår samtid. Inflytelserika teoretiska strömningar på den internationella arenan liksom inom svensk sociologi behandlas. Kursen är upplagd kring ett antal teman såsom ”Disciplin, övervakning och digitalisering” och ”Identiteter i konflikt: Kritisk teori och Post-modernism”. I relation till dessa teman presenteras och diskuteras ett antal av de mer framträdande teoretikerna under perioden 1945–2000 såsom Jean Baudrillard, Seyla Benhabib, Pierre Bourdieu, Michel Foucault, Robert K. Merton, Erving Goffman och Shosanna Zhuboff tillsammans med ett antal mer samtida forskare. Kursen tar också upp den omfattande feministiska teoribildningen som under de senaste decennierna har gett starka impulser till en förändring av sociologin. Under kursen diskuteras också moderna sociologiska teorier sett ur ett Östersjö- och Östeuropaperspektiv.

Undervisningens upplägg

Kursen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier.

Examination

Kursen examineras genom aktivt deltagande i seminarier, skriftliga inlämningsuppgifter samt ett skriftligt paper.

Enstaka missade seminarier, kan, efter samråd med examinator, kompenseras med skriftliga inlämningsuppgifter.



Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.