Engelska C, 30 högskolepoäng
(English C, 30 credits)
Kurskod | EN022G |
---|---|
Ämnesgrupp | Engelska |
Huvudområde | Engelska |
Fördjupning | G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen) |
Ansvarig institution | Institutionen för kultur och lärande |
Utbildningsområde/n |
Humanistiska området 100%
|
Betygsalternativ på hel kurs | AF |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | C |
Undervisningsspråk | Engelska |
Giltig fr.o.m. | Hösttermin 2022 |
Giltig t.o.m. | VÃ¥rtermin 2024 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för kultur och lärande vid Södertörns högskola den 2022-02-24 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Engelska A och B om vardera 30 högskolepoäng, eller motsvarande. Engelska 6 eller motsvarande.
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
Teoretiska perspektiv inom lingvistik
Kunskap och förståelse
- självständigt förklara frågeställningar, metoder och teorier inom vetenskaplig forskning av engelska språket
- kritiskt diskutera lingvistiska teorier i tal och skrift med en hög grad av språklig precision
Färdighet och förmåga
- identifiera och samla primärmaterial och sekundärkällor
- identifiera för- och nackdelar med olika lingvistiska teorier för analys av primärmaterial
- självständigt formulera forskningsrelaterade frågor med relevans för engelsk lingvistik
- använda korrekt och nyanserad akademisk engelska i diskussioner om det engelska språket
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- problematisera val och tillämpning av lingvistiska teorier och metoder liksom försvara de egna valen
- självständigt utvärdera såväl primärmaterial som sekundärkällor för språkvetenskapliga undersökningar av det engelska språket
- kritiskt reflektera över möjligheter och begränsningar i språkvetenskapliga analyser av det engelska språket
- bedöma sitt eget behov av ytterligare kunskaper inom engelsk språkvetenskap
Teoretiska perspektiv inom litteratur
Kunskap och förståelse
- kritiskt diskutera olika teorier och metoder för att analysera litteratur och kultur
- självständigt identifiera forskningsorienterade frågor med relevans för engelsk litteraturvetenskap
Färdighet och förmåga
- bidra till vetenskapliga diskussioner och debatter med relevans för engelskspråkig litteratur, muntligt och skriftligt
- självständigt förklara val av metoder och teorier vid skrivandet av litterära uppsatser
- skriva avancerade akademiska texter på engelska
- formulera forskningsfrågor inom fältet engelsk litteraturvetenskap
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- självständigt utvärdera tillämpningar av litteraturvetenskapliga metoder och teorier
- kritiskt utvärdera möjligheter och begränsningar i vetenskapliga analyser inom ämnet engelsk litteraturvetenskap
- bedöma sitt eget behov av ytterligare kunskaper inom engelsk litteraturvetenskap
Självständigt arbete
Kunskap och förståelse
- självständigt redogöra för olika metoder och teorier inom engelska med litteraturvetenskaplig eller språkvetenskaplig inriktning
- identifiera frågeställningar med relevans för fördjupad forskning i engelska med litteraturvetenskaplig eller språkvetenskaplig inriktning
Färdighet och förmåga
- självständigt formulera en forskningsfråga inom engelska med litteraturvetenskaplig eller språkvetenskaplig inriktning
- redogöra för val av metoder och teorier för författandet av ett självständigt arbete inom engelska med litteraturvetenskaplig eller språkvetenskaplig inriktning
- metodiskt söka, tolka och utvärdera primärmaterial och sekundärkällor
- uttrycka sig med hög språklig precision i akademisk skrift
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt förhålla sig till det egna arbetet såväl som andras arbeten
- kritiskt reflektera över möjligheter och begränsningar i vetenskapliga analyser
- kritiskt utvärdera de etiska och eventuellt politiska aspekterna av humanistiska studier
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
En hög grad av färdighet i engelska utvecklas och tränas under kursen, i både tal och skrift. Studenten breddar sina kunskaper om litteraturvetenskap och lingvistik och fördjupar sin förståelse för, samt tillämpning av, metoder och teorier för vetenskapliga studier av litteratur och språk. Studenten planerar och genomför ett omfattande forsknings- och skrivarbete under handledning av lärare.
Teoretiska perspektiv inom lingvistik, 7,5 högskolepoäng
(Theoretical Approaches to Linguistics, 7.5 credits)
Studenten breddar sina språkvetenskapliga kunskaper och fördjupar sin förståelse för, och tillämpning av, metoder och teorier för vetenskapliga studier av språk. Studenten fördjupar och utvidgar sina kunskaper om modern språkvetenskaplig analys och teori. Tillämpning av teori och terminologi övas individuellt och i mindre grupper. Delkursen behandlar teorier och begrepp inom områden som exempelvis sociolingvistik, diskursanalys och korpuslingvistik. Under delkursens gång lär sig studenten att förstå och tillämpa språkvetenskapliga begrepp och metoder.
1001, Teoretiska perspektiv inom lingvistik, 7,5 högskolepoäng
(Theoretical Approaches to Linguistics, 7.5 credits)
Betygsalternativ: AFTeoretiska perspektiv inom litteratur, 7,5 högskolepoäng
(Theoretical Approaches to Literature, 7.5 credits)
Studenten fördjupar och utvidgar sina kunskaper om modern litteraturvetenskaplig analys genom att studera viktiga begreppsapparater och teoribildningar, såsom strukturalism, poststrukturalism, kritisk kulturteori och genusteori. Med utgångspunkt i olika litterära fält, tillämpar studenten teorierna i analyser av litterära texter.
1002, Teoretiska perspektiv inom litteratur, 7,5 högskolepoäng
(Theoretical Approaches to Literature, 7.5 credits)
Betygsalternativ: AFSjälvständigt arbete, 15 högskolepoäng
(Essay, 15 credits)
I denna delkurs väljer studenten ett ämne inom språkvetenskap eller litteratur inom fältet engelska. I seminarier och med individuell handledning utvecklar studenten sin kunskap om forskning och författandet av en vetenskaplig uppsats. Studenten ska tillägna sig ett vetenskapligt förhållningssätt och träna förmågan att formulera ett problem och bygga argument i relation till forskning inom ämnet. Vid ventileringen ges studenten tillfälle att tillgodogöra sig kritik av det egna arbetet.
1003, Självständigt arbete, 15 högskolepoäng
(Essay, 15 credits)
Betygsalternativ: AFUndervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av seminarier och individuell handledning.
Examination
Teoretiska perspektiv inom lingvistik
1001: Seminariedeltagande, skriftliga inlämningsuppgifter, uppsats samt muntliga presentationer
Teoretiska perspektiv inom litteratur
1002: Seminariedeltagande, skriftliga inlämningsuppgifter, uppsats samt muntliga presentationer
Självständigt arbete
1003: Uppsats, individuell handledning, opponering och försvar av uppsatsen
Om en student har mer än 20 % sammantagen frånvaro från alla undervisningstillfällen på en delkurs, dvs både föreläsningar och seminarier, kan studenten endast komplettera detta genom att vid ett annat kurstillfälle närvara vid de missade undervisningstillfällen som krävs för att uppnå 80 % närvaro totalt.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.