Kursplan

Engelska C, 30 högskolepoäng

(English C, 30 credits)

Kurskod EN022G
Ämnesgrupp Engelska
Huvudområde Engelska
Fördjupning G2E (Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen)
Ansvarig institution Institutionen för kultur och lärande
Utbildningsområde/n Humanistiska området 100%
Betygsalternativ på hel kurs AF
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå C
Undervisningsspråk Engelska
Giltig fr.o.m. Hösttermin 2022
Giltig t.o.m. VÃ¥rtermin 2024

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för kultur och lärande vid Södertörns högskola den 2022-02-24 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Engelska A och B om vardera 30 högskolepoäng, eller motsvarande. Engelska 6 eller motsvarande.

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

Teoretiska perspektiv inom lingvistik

Kunskap och förstÃ¥else 

  • självständigt förklara frÃ¥geställningar, metoder och teorier inom vetenskaplig forskning av engelska sprÃ¥ket
  • kritiskt diskutera lingvistiska teorier i tal och skrift med en hög grad av sprÃ¥klig precision

 

Färdighet och förmÃ¥ga 

  • identifiera och samla primärmaterial och sekundärkällor
  • identifiera för- och nackdelar med olika lingvistiska teorier för analys av primärmaterial 
  • självständigt formulera forskningsrelaterade frÃ¥gor med relevans för engelsk lingvistik
  • använda korrekt och nyanserad akademisk engelska i diskussioner om det engelska sprÃ¥ket

 

 VärderingsförmÃ¥ga och förhÃ¥llningssätt

  • problematisera val och tillämpning av lingvistiska teorier och metoder liksom försvara de egna valen
  • självständigt utvärdera sÃ¥väl primärmaterial som sekundärkällor för sprÃ¥kvetenskapliga undersökningar av det engelska sprÃ¥ket
  • kritiskt reflektera Ã¶ver möjligheter och begränsningar i sprÃ¥kvetenskapliga analyser av det engelska sprÃ¥ket 
  • bedöma sitt eget behov av ytterligare kunskaper inom engelsk sprÃ¥kvetenskap


Teoretiska perspektiv inom litteratur

Kunskap och förstÃ¥else 

  • kritiskt diskutera olika teorier och metoder för att analysera litteratur och kultur 
  • självständigt identifiera forskningsorienterade frÃ¥gor med relevans för engelsk litteraturvetenskap 

 

Färdighet och förmÃ¥ga

  • bidra till vetenskapliga diskussioner och debatter med relevans för engelsksprÃ¥kig litteratur, muntligt och skriftligt
  • självständigt förklara val av metoder och teorier vid skrivandet av litterära uppsatser 
  • skriva avancerade akademiska texter pÃ¥ engelska 
  • formulera forskningsfrÃ¥gor inom fältet engelsk litteraturvetenskap

 

 VärderingsförmÃ¥ga och förhÃ¥llningssätt

  • självständigt utvärdera tillämpningar av litteraturvetenskapliga metoder och teorier  
  • kritiskt utvärdera möjligheter och begränsningar i vetenskapliga analyser inom ämnet engelsk litteraturvetenskap
  • bedöma sitt eget behov av ytterligare kunskaper inom engelsk litteraturvetenskap

 

Självständigt arbete

Kunskap och förstÃ¥else 

  • självständigt redogöra för olika metoder och teorier inom engelska med litteraturvetenskaplig eller sprÃ¥kvetenskaplig inriktning
  • identifiera frÃ¥geställningar med relevans för fördjupad forskning i engelska med litteraturvetenskaplig eller sprÃ¥kvetenskaplig inriktning

 

Färdighet och förmÃ¥ga 

  • självständigt formulera en forskningsfrÃ¥ga inom engelska med litteraturvetenskaplig eller sprÃ¥kvetenskaplig inriktning
  • redogöra för val av metoder och teorier för författandet av ett självständigt arbete inom engelska med litteraturvetenskaplig eller sprÃ¥kvetenskaplig inriktning
  • metodiskt söka, tolka och utvärdera primärmaterial och  sekundärkällor
  • uttrycka sig med hög sprÃ¥klig precision i akademisk skrift 

 

VärderingsförmÃ¥ga och förhÃ¥llningssätt 

  • kritiskt förhÃ¥lla sig till det egna arbetet sÃ¥väl som andras arbeten 
  • kritiskt reflektera över möjligheter och begränsningar i vetenskapliga analyser 
  • kritiskt utvärdera de etiska och eventuellt politiska aspekterna av humanistiska studier 

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

En hög grad av färdighet i engelska utvecklas och tränas under kursen, i både tal och skrift. Studenten breddar sina kunskaper om litteraturvetenskap och lingvistik och fördjupar sin förståelse för, samt tillämpning av, metoder och teorier för vetenskapliga studier av litteratur och språk. Studenten planerar och genomför ett omfattande forsknings- och skrivarbete under handledning av lärare.

Teoretiska perspektiv inom lingvistik, 7,5 högskolepoäng

(Theoretical Approaches to Linguistics, 7.5 credits)

Studenten breddar sina språkvetenskapliga kunskaper och fördjupar sin förståelse för, och tillämpning av, metoder och teorier för vetenskapliga studier av språk. Studenten fördjupar och utvidgar sina kunskaper om modern språkvetenskaplig analys och teori. Tillämpning av teori och terminologi övas individuellt och i mindre grupper. Delkursen behandlar teorier och begrepp inom områden som exempelvis sociolingvistik, diskursanalys och korpuslingvistik. Under delkursens gång lär sig studenten att förstå och tillämpa språkvetenskapliga begrepp och metoder.

1001, Teoretiska perspektiv inom lingvistik, 7,5 högskolepoäng

(Theoretical Approaches to Linguistics, 7.5 credits)

Betygsalternativ: AF


Teoretiska perspektiv inom litteratur, 7,5 högskolepoäng

(Theoretical Approaches to Literature, 7.5 credits)

Studenten fördjupar och utvidgar sina kunskaper om modern litteraturvetenskaplig analys genom att studera viktiga begreppsapparater och teoribildningar, såsom strukturalism, poststrukturalism, kritisk kulturteori och genusteori. Med utgångspunkt i olika litterära fält, tillämpar studenten teorierna i analyser av litterära texter.

1002, Teoretiska perspektiv inom litteratur, 7,5 högskolepoäng

(Theoretical Approaches to Literature, 7.5 credits)

Betygsalternativ: AF


Självständigt arbete, 15 högskolepoäng

(Essay, 15 credits)

I denna delkurs väljer studenten ett ämne inom språkvetenskap eller litteratur inom fältet engelska. I seminarier och med individuell handledning utvecklar studenten sin kunskap om forskning och författandet av en vetenskaplig uppsats. Studenten ska tillägna sig ett vetenskapligt förhållningssätt och träna förmågan att formulera ett problem och bygga argument i relation till forskning inom ämnet. Vid ventileringen ges studenten tillfälle att tillgodogöra sig kritik av det egna arbetet.

1003, Självständigt arbete, 15 högskolepoäng

(Essay, 15 credits)

Betygsalternativ: AF


Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i form av seminarier och individuell handledning.

Examination

Teoretiska perspektiv inom lingvistik

1001: Seminariedeltagande, skriftliga inlämningsuppgifter, uppsats samt muntliga presentationer

Teoretiska perspektiv inom litteratur

1002: Seminariedeltagande, skriftliga inlämningsuppgifter, uppsats samt muntliga presentationer

Självständigt arbete

1003: Uppsats, individuell handledning, opponering och försvar av uppsatsen

Om en student har mer än 20 % sammantagen frånvaro från alla undervisningstillfällen på en delkurs, dvs både föreläsningar och seminarier, kan studenten endast komplettera detta genom att vid ett annat kurstillfälle närvara vid de missade undervisningstillfällen som krävs för att uppnå 80 % närvaro totalt.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.