Klassikerläsning: Ruth Benedict och Margaret Mead, 7,5 högskolepoäng
(Classic thinkers: Ruth Benedict and Margaret Mead, 7.5 credits)
Kurskod | IH000G |
---|---|
Ämnesgrupp | Idé- och lärdomshistoria/idéhistoria |
Huvudområde | Idé- och lärdomshistoria/idéhistoria |
Fördjupning | G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | Institutionen för historia och samtidsstudier |
Utbildningsområde/n |
Humanistiska området 100%
|
Betygsalternativ på hel kurs | Tregradig skala |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | B |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | Hösttermin 2021 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola den 2021-02-22 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
30 högskolepoäng inom humaniora eller samhällsvetenskap
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
- analysera, diskutera och jämföra frågeställningar, ståndpunkter och argumentationsmönster i Meads och Benedicts författarskap,
- reflektera kring de centrala begreppen i Meads och Benedicts författarskap, deras inbördes förhållande och möjliga tillämpningar,
- på ett förtroget sätt diskutera Meads respektive Benedicts plats och betydelse i de olika vetenskapliga, i bredare mening intellektuella, samt politiska sammanhang som de verkade i,
- reflektera över vilken relevans Meads och Benedicts problemställningar och ställningstaganden har i vår tids tänkande,
- anlägga ett historiskt kontextualiserande och kritiskt analyserande förhållningssätt till idéhistoriska källtexter.
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen handlar om Margaret Mead och Ruth Benedict som ledande företrädare för den s.k. Boas-skolan inom modern kulturantropologi och dess inverkan på en rad begrepp och föreställningar som har med människosyn att göra – exempelvis genom dess kritiska granskning av det moderna samhället ur kulturrelativistiskt jämförande perspektiv och dess produktion av vetenskapliga argument mot rastänkande och rasism. Kursen belyser även frågor om kön i det tidiga 1900-talets samhälle och forskarvärld, om betingelserna för akademiker att vinna gehör som offentliga intellektuella, och om USA:s utveckling till en idémässig supermakt. Kursen tar utgångspunkt i två klassiska verk, Meads Coming of Age in Samoa (1928) och Benedicts Patterns of Culture (1934), men infogar dessa i ett större sammanhang, bl.a. genom källtexter av andra författare. Kursen berör även historiska problematiseringar av olika aspekter av kulturantropologins roll under första hälften av 1900-talet, exempelvis dess relation till äldre antropologiforskning och till kolonialt formade maktrelationer i miljöer där fältstudier bedrevs.
1001, Klassikerläsning: Ruth Benedict och Margaret Mead, 7,5 högskolepoäng
(Classic thinkers: Ruth Benedict and Margaret Mead, 7.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaUndervisningens upplägg
Undervisningen sker i seminarie- och föreläsningsform. Utöver den lärarledda undervisningen kan enskilda arbeten och grupparbeten förekomma.
Examination
Examinationen sker dels fortlöpande i form av aktivt deltagande på kursens seminarier, dels i form av en skriftlig inlämningsuppgift vid slutet av kursen.
Högst tre seminarietillfällen kan kompenseras med skriftliga uppgifter.
Eventuella kompletteringar ska vara inlämnade senast 3 veckor efter det att uppgiftens resultat meddelats.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.