Kursplan

Klassikerläsning: Ruth Benedict och Margaret Mead, 7,5 högskolepoäng

(Classic thinkers: Ruth Benedict and Margaret Mead, 7.5 credits)

Kurskod IH000G
Ämnesgrupp Idé- och lärdomshistoria/idéhistoria
Huvudområde Idé- och lärdomshistoria/idéhistoria
Fördjupning G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Ansvarig institution Institutionen för historia och samtidsstudier
Utbildningsområde/n Humanistiska området 100%
Betygsalternativ på hel kurs Tregradig skala
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå B
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. Hösttermin 2021

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola den 2021-02-22 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

30 högskolepoäng inom humaniora eller samhällsvetenskap

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

  • analysera, diskutera och jämföra frÃ¥geställningar, stÃ¥ndpunkter och argumentationsmönster i Meads och Benedicts författarskap,
  • reflektera kring de centrala begreppen i Meads och Benedicts författarskap, deras inbördes förhÃ¥llande och möjliga tillämpningar,
  • pÃ¥ ett förtroget sätt diskutera Meads respektive Benedicts plats och betydelse i de olika vetenskapliga, i bredare mening intellektuella, samt politiska sammanhang som de verkade i,
  • reflektera över vilken relevans Meads och Benedicts problemställningar och ställningstaganden har i vÃ¥r tids tänkande,
  • anlägga ett historiskt kontextualiserande och kritiskt analyserande förhÃ¥llningssätt till idéhistoriska källtexter. 

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen handlar om Margaret Mead och Ruth Benedict som ledande företrädare för den s.k. Boas-skolan inom modern kulturantropologi och dess inverkan på en rad begrepp och föreställningar som har med människosyn att göra – exempelvis genom dess kritiska granskning av det moderna samhället ur kulturrelativistiskt jämförande perspektiv och dess produktion av vetenskapliga argument mot rastänkande och rasism. Kursen belyser även frågor om kön i det tidiga 1900-talets samhälle och forskarvärld, om betingelserna för akademiker att vinna gehör som offentliga intellektuella, och om USA:s utveckling till en idémässig supermakt. Kursen tar utgångspunkt i två klassiska verk, Meads Coming of Age in Samoa (1928) och Benedicts Patterns of Culture (1934), men infogar dessa i ett större sammanhang, bl.a. genom källtexter av andra författare. Kursen berör även historiska problematiseringar av olika aspekter av kulturantropologins roll under första hälften av 1900-talet, exempelvis dess relation till äldre antropologiforskning och till kolonialt formade maktrelationer i miljöer där fältstudier bedrevs.

1001, Klassikerläsning: Ruth Benedict och Margaret Mead, 7,5 högskolepoäng

(Classic thinkers: Ruth Benedict and Margaret Mead, 7.5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

Undervisningens upplägg

Undervisningen sker i seminarie- och föreläsningsform. Utöver den lärarledda undervisningen kan enskilda arbeten och grupparbeten förekomma.

Examination

Examinationen sker dels fortlöpande i form av aktivt deltagande på kursens seminarier, dels i form av en skriftlig inlämningsuppgift vid slutet av kursen.

Högst tre seminarietillfällen kan kompenseras med skriftliga uppgifter.

Eventuella kompletteringar ska vara inlämnade senast 3 veckor efter det att uppgiftens resultat meddelats.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.