Idéhistoria B, 30 högskolepoäng
(History of Ideas B, 30 credits)
Kurskod | IH009G |
---|---|
Ämnesgrupp | Idé- och lärdomshistoria/idéhistoria |
Huvudområde | Idé- och lärdomshistoria/idéhistoria |
Fördjupning | G1E (Grundnivå, innehåller särskilt utformat examensarbete för högskoleexamen) |
Ansvarig institution | Institutionen för historia och samtidsstudier |
Utbildningsområde/n |
Humanistiska området 100%
|
Betygsalternativ på hel kurs | Tregradig skala |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | B |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | VÃ¥rtermin 2024 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för historia och samtidsstudier vid Södertörns högskola den 2023-05-23 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Idéhistoria/idé- och lärdomshistoria A, 30 högskolepoäng eller motsvarande.
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
Kunskap och förståelse
- diskutera några centrala teoribildningar inom samtida idéhistorieämnet
- illustrera ett aktuellt tema inom samtida idéhistoria
- översiktligt redogöra för hur teori och metod används i idéhistorisk forskning
Färdighet och förmåga
- sammanfatta de viktigaste problemen, argumenten och slutsatserna i idéhistoriska källtexter
- jämföra och generalisera teman i idéhistoriska källtexter
- diskutera forskning inom ett aktuellt idéhistoriskt fält
- planera och genomföra ett självständigt mindre arbete
- tillämpa grundläggande principer för formalia vid skrivandet av akademisk text
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- självständigt förhålla sig till ett aktuellt tema inom idéhistorien
- söka och sammanställa relevanta källor
- jämföra och värdera olika tolkningar av historiska källor
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen innebär en fördjupning kring vetenskapligt skrivande samt kring tolkning av idéhistoriska källtexter.
Idéhistorisk temakurs, 7,5 högskolepoäng
(Thematic Course in Intellectual History, 7.5 credits)
Kursen innebär en fördjupning av ett aktuellt idéhistoriskt tema. På kursen läses ett urval av texter centrala för att både förstå och problematisera temat. På kursen ingår också läsning av källtexter med relevans för temat. Temat kan variera från termin till termin.
1001, Idéhistorisk temakurs, 7,5 högskolepoäng
(Thematic Course in Intellectual History, 7.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaKlassikerläsning, 7,5 högskolepoäng
(Reading Classics, 7.5 credits)
Under delkursen läses antingen ett längre verk eller flera kortare texter av någon (eller några närbesläktade) tänkare, i båda fallen med kompletterande kommenterande texter. Huvudtexten/texterna kan variera från termin till termin men har karaktären av att vara en idéhistorisk klassiker.
1002, Klassikerläsning, 7,5 högskolepoäng
(Reading Classics, 7.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaTeori och metod, 6 högskolepoäng
(Theory and Method, 6 credits)
Delkursen har två huvudtemata. Det första temat gäller idé- och lärdomshistoriens speciella förutsättningar, olika synsätt på ämnets tillkomst och framväxt samt dess relationer till andra historiska ämnen. Det andra temat utgörs av tolkning och närläsning av en idéhistorisk källtext, en introduktion till några aktuella tolkningsteorier och i anknytning till detta en närläsning och tolkning av teoretiska/metodologiska texter med anknytning till idéhistoria, samt tolkning och analys av teori och metod i ett idéhistoriskt vetenskapligt verk.
1003, Teori och metod, 6 högskolepoäng
(Theory and Method, 6 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaUppsats, 9 högskolepoäng
(Essay, 9 credits)
Delkursen innefattar att den studerande självständigt skall författa en mindre uppsats över ett väl avgränsat ämne. I seminarieform diskuteras tolkning och analys av källtexter, vad ett idéhistoriskt syfte och en idéhistorisk frågeställning är, avgränsningsproblem, disposition, akribi, excerpering och språklig framställning.
1004, Uppsats, 9 högskolepoäng
(Essay, 9 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaUndervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och uppsatshandledning. Utöver den lärarledda undervisningen kan enskilda arbeten och grupparbeten förekomma.
Examination
Teori och metod:
- Hemtentamen
- Aktivt seminariedeltagande
Temakurs:
- Aktivt seminariedeltagande
- Skriftliga inlämningsuppgifter
Klassikerläsning:
- Skriftliga inlämningsuppgifter
- Aktivt seminariedeltagande
Uppsats:
- Uppsats
- Ventilering av egen uppsats
- Opponering på annan students uppsats.
Missade seminarier kan, efter anvisning av delkursansvarig, kompenseras med skriftliga inlämningsuppgifter. Frånvaro från ventilerings- och opponeringsseminarier kan dock inte kompenseras genom skriftliga inlämningsuppgifter.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.