Informatik A, inriktning Digital affärsutveckling, 30 högskolepoäng
(Informatics A, specialization Digital business development, 30 credits)
Kurskod | IN006G |
---|---|
Ämnesgrupp | Informatik/data- och systemvetenskap |
Huvudområde | Informatik |
Fördjupning | G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik |
Utbildningsområde/n |
Tekniska området 100%
|
Betygsalternativ på hel kurs | Tregradig skala |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | A |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | Hösttermin 2022 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för naturvetenskap, miljö och teknik vid Södertörns högskola den 2021-12-17 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
Kunskap och förståelse
- redogöra för hur digitaliseringen påverkar konsument, verksamhet, organisation och samhälle.
- beskriva informatikens grundläggande teori och begrepp, dess historik och ett urval av centrala forskningsteman.
- förklara hur digital teknik kan användas som en strategisk resurs i samband med affärsutveckling.
- redogöra för hur olika digitala tekniker kan användas i samband med marknadsföring.
- beskriva hur digitalisering förändrar förutsättningarna för detaljhandeln, i Sverige och internationellt.
- jämföra olika sätt att organisera arbete i samband med digital affärsutveckling och IT-utveckling, speciellt vid projektarbete och inom entreprenöriell verksamhet.
Färdigheter och förmåga
- uppvisa grundläggande färdigheter i att använda ett urval av metoder och verktyg i samband med digital affärsutveckling, digital marknadsföring, e-handel och digital entreprenöriell arbetsmetod.
- uppvisa grundläggande färdigheter i att använda metoder för analys och undersökning i samband med informatik och digital affärsutveckling, inklusive skriftlig och muntlig rapportering.
- tillämpa relevant arbetsmetodik inom området informatik och digitalt entreprenörskap.
- uppvisa grundläggande färdigheter i att skriva vetenskaplig sakprosa.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- reflektera kring digitaliseringens roll och verktygsval med hänsyn till vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter.
- tillämpa ett reflekterande förhållningssätt till området digital affärsutveckling, speciellt kring digitala teknikens roll vid utveckling inom organisationer och deras verksamhet.
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen behandlar grundläggande kunskap om informatik med en inriktning mot digital affärsutveckling. Fokus ligger på den dubbla kompetens som behövs för att kunna dra nytta av nya möjligheter inom digitalisering och digitala verktyg ur ett affärsmässigt perspektiv. Kursen utmärks av att den kontinuerligt kombinerar ett undersökande analytiskt och teoretiskt arbetssätt med praktiska färdighetsövningar. I kursen studeras praktiska exempel från näringsliv och organisationer som en viktig del av undervisningen. Kursen introducerar tre vetenskapliga delområden som bildar en grund för fortsatta studier inom informatik: digital marknadsföring, e-handel, och digital entreprenöriell arbetsmetodik. Kursen består av följande delkurser:
Introduktion till digital affärsutveckling, 7,5 högskolepoäng
(Introduction to Digital Business Development, 7.5 credits)
Delkursen introducerar ämnet Informatik, med inriktning mot digital affärsutveckling. Grundläggande teorier om digitalisering och digital teknik som strategisk resurs presenteras. Studenterna introduceras till hur digitalisering och digitala verktyg kan användas inom olika funktionsområden och beslutsnivåer i en organisation. Dessutom studeras digitaliseringens påverkan på samhället som helhet. I delkursen övas grundläggande färdigheter kring vetenskapligt skrivande, analysmetodik och digital teknik.
1001, Introduktion till digital affärsutveckling, uppgifter, 3 högskolepoäng
(Introduction to Digital Business Development: Exercises, 3 credits)
Betygsalternativ: Tvågradig skala1002, Introduktion till digital affärsutveckling, teori, 4,5 högskolepoäng
(Introduction to Digital Business Development: Theory, 4.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaDigital marknadsföring, 7,5 högskolepoäng
(Digital marketing, 7.5 credits)
Delkursen behandlar marknadsföring via digitala kanaler ur ett både praktiskt och teoretiskt perspektiv. Speciellt fokus läggs på s k inkommande marknadsföring med samskapande och interaktion mellan konsumenter och organisation via digitala kanaler. Studenterna introduceras bl a till kundhantering, digital marknadsstrategi, innehållsmarknadsföring, social-media-marknadsföring och sökmotoroptimering. I delkursen genomför studenterna även empiriska studier inom digital marknadsföring.
1003, Digital marknadsföring, uppgifter, 3 högskolepoäng
(Digital marketing, Exercises, 3 credits)
Betygsalternativ: Tvågradig skala1004, Digital marknadsföring, teori, 4,5 högskolepoäng
(Digital marketing, Theory, 4.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaE-handel, 7,5 högskolepoäng
(E-commerce, 7.5 credits)
Delkursen introducerar studenterna till den omfattande digitalisering av detaljhandeln som för närvarande pågår i samhället. Under delkursen studeras en teoretisk begreppsram kring e-handel, aktuella trender och status kring e-handeln idag, samt ett urval av relevanta tekniska övningar. I delkursen genomför studenterna även empiriska studier kring detaljhandelns digitalisering.
1005, E-handel, uppgifter, 3 högskolepoäng
(E-commerce. Exercices, 3 credits)
Betygsalternativ: Tvågradig skala1006, E-handel, studie, 4,5 högskolepoäng
(E-commerce, Study, 4.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaDigital entreprenöriell arbetsmetod, 7,5 högskolepoäng
(Digital entrepreneurial work methods, 7.5 credits)
Delkursen behandlar olika typer av arbetsmetoder som finns i inom IT- och affärsutveckling. Studenterna genomför ett projekt med digital entreprenöriell inriktning som kombinerar affärsutveckling med prototypning. Projektet syfte är att ge studenterna praktisk erfarenhet av att använda en entreprenöriell metod för digital affärsutveckling. Arbetsmetoden studeras genom reflektion över arbetsprocess och samarbetsformer.
1007, Digital entreprenöriell arbetsmetod, uppgifter, 1,5 högskolepoäng
(Digital entrepreneurial work methods, Exercises, 1.5 credits)
Betygsalternativ: Tvågradig skala1008, Digital entreprenöriell arbetsmetod, projekt, 6 högskolepoäng
(Digital entrepreneurial work methods, Project, 6 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaUndervisningens upplägg
Undervisningen sker i form av föreläsningar, workshoppar, fältstudier, seminarier, datorövningar och projekt, individuellt såväl som i grupp. Undervisning på engelska kan förekomma.
Examination
Introduktion till digital affärsutveckling:
- 1001: deltagande vid workshoppar, muntliga presentationer i grupp samt skriftliga och tekniska inlämningsuppgifter i grupp.
- 1002: skriftlig salstentamen.
Digital marknadsföring:
- 1003: deltagande vid workshoppar och gästföreläsningar, muntliga presentationer i grupp samt skriftliga och tekniska inlämningsuppgifter i grupp.
- 1004: skriftlig salstentamen.
E-handel:
- 1005: deltagande vid workshoppar och seminarier, muntliga presentationer i grupp samt skriftliga och tekniska inlämningsuppgifter i grupp.
- 1006: Individuellt genomförd fältstudie, skriftliga individuella inlämningsuppgifter.
Digital entreprenöriell arbetsmetod:
- 1007: deltagande vid workshoppar, muntliga presentationer i grupp samt skriftliga inlämningar i grupp.
- 1008: genomförande av projektarbete i grupp, muntlig presentation och opposition, samt skriftlig och teknisk inlämningsuppgift i grupp. Individuell skriftlig inlämningsuppgift.
För slutbetyget väl godkänd på hela kursen krävs betyget väl godkänd på mer än 13,5 högskolepoäng.
Workshoppar (1001, 1003, 1005 och 1007) kan ersättas med skriftlig inlämningsuppgift efter första ordinarie examinationstillfälle.
Seminarier (1005) kan ersättas med skriftlig inlämningsuppgift efter första ordinarie examinationstillfälle.
Projektarbete (1008) omexamineras vid nästa kurstillfälle.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.