Kursplan

Samhällsorganisation och hållbarhetsdimensioner, 30 högskolepoäng

(Societal Organisation and Dimensions of Sustainability , 30 credits)

Kurskod MJ014G
Ämnesgrupp Miljövetenskap
Huvudområde Miljövetenskap
Fördjupning G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav)
Ansvarig institution Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik
Utbildningsområde/n Samhällsvetenskapliga området 75%
Naturvetenskapliga området 25%
Betygsalternativ på hel kurs Tregradig skala
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå A
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. Hösttermin 2024

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för naturvetenskap, miljö och teknik vid Södertörns högskola den 2024-01-31 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet
Du behöver också ha: Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6
Eller: Matematik fortsättning nivå 1c, Naturkunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2, Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2, Engelska nivå 2 eller motsvarande

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

Introduktion till hållbar utveckling

Kunskap och förståelse

  • översiktligt beskriva olika vetenskapliga perspektiv pÃ¥ hÃ¥llbar utveckling
  • redogöra för grundläggande processer viktiga för förstÃ¥elsen av olika hÃ¥llbarhetsdimensioner

Färdighet och förmåga

  • muntligt och skriftligt presentera vetenskapligt material

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • värdera betydelsen av mÃ¥ngvetenskapliga och interdisciplinära förhÃ¥llningssätt inom hÃ¥llbar utveckling.

Vetenskaplig metodik inom miljö, klimat och hållbarhet

Kunskap och förståelse

  • beskriva olika vetenskapliga perspektiv pÃ¥ klimat och hÃ¥llbar utveckling
  • exemplifiera och beskriva hur olika vetenskapliga perspektiv kan användas för att förklara eller belysa frÃ¥gor och problem kopplade till klimat och hÃ¥llbarhet
  • beskriva grundläggande aspekter av kvalitativa forskningsmetoder

Färdighet och förmåga

  • analysera hur olika sätt att presentera vetenskaplig kunskap kan pÃ¥verka hur denna kunskap uppfattas av olika mÃ¥lgrupper
  • identifiera och analysera tillförlitlighet och relevans i källor och datamaterial som används i hÃ¥llbarhetsrapporter och liknande typer av skrifter
  • applicera grundläggande aspekter av kvalitativ forskningsmetod, inklusive källkritik, pÃ¥ en given forskningsfrÃ¥ga

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt granska hur samband mellan orsak och verkan inom miljö, klimat och hÃ¥llbarhet motiveras i olika sammanhang

Strategisk hållbarhet inom myndigheter, företag, och det civila samhället

Kunskap och förståelse

  • beskriva grundläggande orsaker och konsekvenser av klimatförändringar och hur dessa kan länkas till hÃ¥llbarhetsdimensioner
  • beskriva likheter och skillnader i hur myndigheter, företag och aktörer inom det civila samhället kan arbeta med olika typer av styrmedel i syfte att pÃ¥verka hÃ¥llbarhetsutfall
  • exemplifiera och beskriva hur myndigheter arbetar med samrÃ¥d, samverkan och andra former av breddat deltagande i olika slags beslutsprocesser
  • beskriva betydelser av genus, socioekonomiska faktorer och kulturella perspektiv i mobilisering för hÃ¥llbarhet inom det civila samhället
  • exemplifiera och beskriva hur kommunikation mellan aktörer i exempelvis massmedier och sociala medier kan pÃ¥verka arbete för ökad hÃ¥llbarhet

Färdighet och förmåga

  • identifiera och analysera samverkansformer mellan myndigheter, företag och det civila samhället av betydelse för lÃ¥ngsiktig hÃ¥llbarhet
  • identifiera och analysera hur intressekonflikter av olika slag hanteras inom och mellan myndigheter, företag och det civila samhället
  • analysera hur samhällsaktörer mobiliserar moraliska och juridiska argument grundade pÃ¥ olika förstÃ¥elser av begreppet hÃ¥llbarhet

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt förhÃ¥lla sig till hur lÃ¥ngsiktig hÃ¥llbarhet hanteras inom myndigheter, företag och det civila samhället
  • beakta grundläggande etiska perspektiv rörande exempelvis insamling av material och datahantering

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen syftar till att ge en grundläggande, mÃ¥ngvetenskaplig förstÃ¥else av hÃ¥llbar utveckling, en god grund för att kunna bedöma tillförlitlighet och relevans för olika typer av befintliga data, samt en bred kunskap av hur man arbetar med hÃ¥llbarhet i myndigheter, företag och olika delar av civilsamhället. Fokus är att öka förstÃ¥elsen för hur de olika hÃ¥llbarhetsdimensionerna – ekologisk, ekonomisk och social hÃ¥llbarhet – hänger samman, vilket belyser vikten av att se sammanhang mer än enskilda detaljer. Genom att poängtera betydelsen av att arbeta utifrÃ¥n en vetenskaplig grund  ges förutsättningar för att analysera strategiska hÃ¥llbarhetsperspektiv i samtiden. Betydande vikt läggs vid att studera incitament, strukturer och institutioner som kan förmodas pÃ¥verka samhällsförändringar över tid. Vidare granskas hur strategier för, och förstÃ¥elser av, social hÃ¥llbarhet kan variera mellan samhällsgrupper, hur dialog och samverkan dem emellan kan stimuleras, och vilka roller massmedia och sociala medier spelar i dessa interaktioner. Under kursens andra hälft tränar studenterna pÃ¥ att skriva en rapport som vilar pÃ¥ vetenskaplig och evidensbaserad grund, men samtidigt är anpassad till avsedd mÃ¥lgrupp inom myndigheter, företag eller civila samhället. Där ingÃ¥r ocksÃ¥ en del som behandlar visioner och civilsamhällets roll i förhÃ¥llande till hÃ¥llbar utveckling.

Introduktion till hållbar utveckling, 7,5 högskolepoäng

(Introduction to Sustainable Development, 7.5 credits)

Delkursen ger en inblick i miljö- och utvecklingsproblematik där relationen människa - samhälle - ekosystem diskuteras utifrån mång- och tvärvetenskapliga perspektiv på hållbar utveckling.

1001, Introduktion till hållbar utveckling, 7,5 högskolepoäng

(Introduction to Sustainable Development, 7.5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala


Vetenskaplig metodik inom miljö, klimat och hållbarhet, 7,5 högskolepoäng

(Scientific Methodologies in Environment, Climate and Sustainability Studies, 7.5 credits)

Delkursen handlar om hur vetenskaplig kunskap skiljer sig från andra typer av kunskaper, och hur olika vetenskapliga perspektiv kan användas för att belysa skiftande frågor och problem. Betydelsen av att bedöma källors tillförlitlighet, trovärdighet och relevans diskuteras i relation till konkreta exempel och situationer kopplade till hållbarhet. I delkursen diskuteras även hur påståenden om orsakssamband kopplade till klimat, miljö och hållbarhet kan ifrågasättas, respektive bekräftas. Därutöver tas det upp hur förklaring och förståelse kan skilja sig åt utifrån olika vetenskapliga perspektiv, liksom hur flera betraktelsesätt kan kombineras för att få en mer trovärdig förklaring, eller en rikare förståelse. Betydande vikt läggs även vid hur val av diagram, tabeller och andra former av grafiska representationer kan påverka det budskap som förmedlas.

1002, Vetenskaplig metodik inom miljö, klimat och hållbarhet – Teori, 4 högskolepoäng

(Scientific Methodologies in Environment, Climate and Sustainability Studies – Theory, 4 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

1003, Vetenskaplig metodik inom miljö, klimat och hållbarhet – Seminarier, 3,5 högskolepoäng

(Scientific Methodologies in Environment, Climate and Sustainability Studies – Seminars, 3.5 credits)

Betygsalternativ: Tvågradig skala


Strategisk hållbarhet inom myndigheter, företag, och det civila samhället, 15 högskolepoäng

(Strategic Sustainability in Public Authorities, Business, and Civil Society, 15 credits)

Delkursen fokuserar på hur myndigheter, det civila samhället och företag på olika sätt och med olika förutsättningar arbetar med miljö- och klimatrelaterad, social och ekonomisk hållbarhet. Betydande vikt läggs vid att analysera hur interaktioner mellan myndigheter, företag och omgivande samhälle i form av exempelvis samråd, ekonomiskt stöd, konsultverksamhet och tillståndsgivning påverkar utfall i termer av långsiktig hållbarhet. Existerande planer och strategier för hållbarhet inom myndigheter, företag och civilsamhälle granskas kritiskt, i syfte att genom reflektion få en större förståelse av olika perspektiv på ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.
Momentet Sociala rörelser och visioner utgår från tillämpningen av ett urval teoretiska perspektiv för att analysera visioner av hållbarhet och hur de formuleras av civilsamhället, företag och myndigheter utifrån olika värderingar, institutionskulturer och maktpositioner, med särskilt fokus på samspelet mellan dessa.

1004, Strategisk hållbarhet inom myndigheter, företag, och civilsamhälle – Teori, 5 högskolepoäng

(Strategic Sustainability in Public Authorities, Business, and Civil Society – Theory, 5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

1005, Sociala rörelser och visioner – Teori, 5 högskolepoäng

(Social Movements and Visions – Theory, 5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

1006, Seminarier och projektarbete, 5 högskolepoäng

(Seminars and Project Work, 5 credits)

Betygsalternativ: Tvågradig skala


Undervisningens upplägg

Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, exkursioner samt övningar och grupparbeten. Undervisning på engelska kan förekomma.

Examination

Introduktion till hållbar utveckling:

1001: Inlämningsuppgifter, enskilt och i grupp, som redovisas muntligt och skriftligt samt genom aktivt deltagande vid exkursion och seminarier.


Vetenskaplig metodik inom miljö, klimat och hållbarhet:

1002: Skriftlig salstentamen.

1003: Seminariedeltagande och skriftliga inlämningsuppgifter.


Strategisk hållbarhet i myndigheter, företag, och civilsamhälle:

1004: Skriftlig salstentamen.

1005: Skriftliga inlämningsuppgifter samt muntliga presentationer i grupp.

1006: Seminariedeltagande, rapport som skrivs i grupp samt presenteras muntligt.


Högst 50 procent av missade seminarier per delkurs kan kompenseras med skriftliga kompensationsuppgifter.

För betyget Väl godkänt (VG) på helkurs krävs betyget VG på examinationsmomenten 1004 och 1005.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Övrigt

Kursplanens behörighetskrav har 2025-06-24 anpassats till införandet av ämnesbetyg i gymnasieskolan. Anpassningen har genomförts av gemensam förvaltning, enligt rektorsbeslut om anpassning av behörighetskrav till införandet av ämnesbetyg i gymnasieskolan och komvux (diarienummer 1047-1.1.2-2025).