Samhällsorganisation och hållbarhetsdimensioner, 30 högskolepoäng
(Societal Organisation and Dimensions of Sustainability , 30 credits)
Kurskod | MJ014G |
---|---|
Ämnesgrupp | Miljövetenskap |
Huvudområde | Miljövetenskap |
Fördjupning | G1N (Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik |
Utbildningsområde/n |
Samhällsvetenskapliga området 75%
Naturvetenskapliga området 25% |
Betygsalternativ på hel kurs | Tregradig skala |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | A |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | Hösttermin 2024 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för naturvetenskap, miljö och teknik vid Södertörns högskola den 2024-01-31 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Du behöver också ha:
Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6
Eller:
Matematik fortsättning nivå 1c, Naturkunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2, Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2, Engelska nivå 2
eller motsvarande
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
Introduktion till hållbar utveckling
Kunskap och förståelse
- översiktligt beskriva olika vetenskapliga perspektiv på hållbar utveckling
- redogöra för grundläggande processer viktiga för förståelsen av olika hållbarhetsdimensioner
Färdighet och förmåga
- muntligt och skriftligt presentera vetenskapligt material
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- värdera betydelsen av mångvetenskapliga och interdisciplinära förhållningssätt inom hållbar utveckling.
Vetenskaplig metodik inom miljö, klimat och hållbarhet
Kunskap och förståelse
- beskriva olika vetenskapliga perspektiv på klimat och hållbar utveckling
- exemplifiera och beskriva hur olika vetenskapliga perspektiv kan användas för att förklara eller belysa frågor och problem kopplade till klimat och hållbarhet
- beskriva grundläggande aspekter av kvalitativa forskningsmetoder
Färdighet och förmåga
- analysera hur olika sätt att presentera vetenskaplig kunskap kan påverka hur denna kunskap uppfattas av olika målgrupper
- identifiera och analysera tillförlitlighet och relevans i källor och datamaterial som används i hållbarhetsrapporter och liknande typer av skrifter
- applicera grundläggande aspekter av kvalitativ forskningsmetod, inklusive källkritik, på en given forskningsfråga
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska hur samband mellan orsak och verkan inom miljö, klimat och hållbarhet motiveras i olika sammanhang
Strategisk hållbarhet inom myndigheter, företag, och det civila samhället
Kunskap och förståelse
- beskriva grundläggande orsaker och konsekvenser av klimatförändringar och hur dessa kan länkas till hållbarhetsdimensioner
- beskriva likheter och skillnader i hur myndigheter, företag och aktörer inom det civila samhället kan arbeta med olika typer av styrmedel i syfte att påverka hållbarhetsutfall
- exemplifiera och beskriva hur myndigheter arbetar med samråd, samverkan och andra former av breddat deltagande i olika slags beslutsprocesser
- beskriva betydelser av genus, socioekonomiska faktorer och kulturella perspektiv i mobilisering för hållbarhet inom det civila samhället
- exemplifiera och beskriva hur kommunikation mellan aktörer i exempelvis massmedier och sociala medier kan påverka arbete för ökad hållbarhet
Färdighet och förmåga
- identifiera och analysera samverkansformer mellan myndigheter, företag och det civila samhället av betydelse för långsiktig hållbarhet
- identifiera och analysera hur intressekonflikter av olika slag hanteras inom och mellan myndigheter, företag och det civila samhället
- analysera hur samhällsaktörer mobiliserar moraliska och juridiska argument grundade på olika förståelser av begreppet hållbarhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt förhålla sig till hur långsiktig hållbarhet hanteras inom myndigheter, företag och det civila samhället
- beakta grundläggande etiska perspektiv rörande exempelvis insamling av material och datahantering
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen syftar till att ge en grundläggande, mångvetenskaplig förståelse av hållbar utveckling, en god grund för att kunna bedöma tillförlitlighet och relevans för olika typer av befintliga data, samt en bred kunskap av hur man arbetar med hållbarhet i myndigheter, företag och olika delar av civilsamhället. Fokus är att öka förståelsen för hur de olika hållbarhetsdimensionerna – ekologisk, ekonomisk och social hållbarhet – hänger samman, vilket belyser vikten av att se sammanhang mer än enskilda detaljer. Genom att poängtera betydelsen av att arbeta utifrån en vetenskaplig grund ges förutsättningar för att analysera strategiska hållbarhetsperspektiv i samtiden. Betydande vikt läggs vid att studera incitament, strukturer och institutioner som kan förmodas påverka samhällsförändringar över tid. Vidare granskas hur strategier för, och förståelser av, social hållbarhet kan variera mellan samhällsgrupper, hur dialog och samverkan dem emellan kan stimuleras, och vilka roller massmedia och sociala medier spelar i dessa interaktioner. Under kursens andra hälft tränar studenterna på att skriva en rapport som vilar på vetenskaplig och evidensbaserad grund, men samtidigt är anpassad till avsedd målgrupp inom myndigheter, företag eller civila samhället. Där ingår också en del som behandlar visioner och civilsamhällets roll i förhållande till hållbar utveckling.
Introduktion till hållbar utveckling, 7,5 högskolepoäng
(Introduction to Sustainable Development, 7.5 credits)
Delkursen ger en inblick i miljö- och utvecklingsproblematik där relationen människa - samhälle - ekosystem diskuteras utifrån mång- och tvärvetenskapliga perspektiv på hållbar utveckling.
1001, Introduktion till hållbar utveckling, 7,5 högskolepoäng
(Introduction to Sustainable Development, 7.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaVetenskaplig metodik inom miljö, klimat och hållbarhet, 7,5 högskolepoäng
(Scientific Methodologies in Environment, Climate and Sustainability Studies, 7.5 credits)
Delkursen handlar om hur vetenskaplig kunskap skiljer sig från andra typer av kunskaper, och hur olika vetenskapliga perspektiv kan användas för att belysa skiftande frågor och problem. Betydelsen av att bedöma källors tillförlitlighet, trovärdighet och relevans diskuteras i relation till konkreta exempel och situationer kopplade till hållbarhet. I delkursen diskuteras även hur påståenden om orsakssamband kopplade till klimat, miljö och hållbarhet kan ifrågasättas, respektive bekräftas. Därutöver tas det upp hur förklaring och förståelse kan skilja sig åt utifrån olika vetenskapliga perspektiv, liksom hur flera betraktelsesätt kan kombineras för att få en mer trovärdig förklaring, eller en rikare förståelse. Betydande vikt läggs även vid hur val av diagram, tabeller och andra former av grafiska representationer kan påverka det budskap som förmedlas.
1002, Vetenskaplig metodik inom miljö, klimat och hållbarhet – Teori, 4 högskolepoäng
(Scientific Methodologies in Environment, Climate and Sustainability Studies – Theory, 4 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skala1003, Vetenskaplig metodik inom miljö, klimat och hållbarhet – Seminarier, 3,5 högskolepoäng
(Scientific Methodologies in Environment, Climate and Sustainability Studies – Seminars, 3.5 credits)
Betygsalternativ: Tvågradig skalaStrategisk hållbarhet inom myndigheter, företag, och det civila samhället, 15 högskolepoäng
(Strategic Sustainability in Public Authorities, Business, and Civil Society, 15 credits)
Delkursen fokuserar på hur myndigheter, det civila samhället och företag på olika sätt och med olika förutsättningar arbetar med miljö- och klimatrelaterad, social och ekonomisk hållbarhet. Betydande vikt läggs vid att analysera hur interaktioner mellan myndigheter, företag och omgivande samhälle i form av exempelvis samråd, ekonomiskt stöd, konsultverksamhet och tillståndsgivning påverkar utfall i termer av långsiktig hållbarhet. Existerande planer och strategier för hållbarhet inom myndigheter, företag och civilsamhälle granskas kritiskt, i syfte att genom reflektion få en större förståelse av olika perspektiv på ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet.
Momentet Sociala rörelser och visioner utgår från tillämpningen av ett urval teoretiska perspektiv för att analysera visioner av hållbarhet och hur de formuleras av civilsamhället, företag och myndigheter utifrån olika värderingar, institutionskulturer och maktpositioner, med särskilt fokus på samspelet mellan dessa.
1004, Strategisk hållbarhet inom myndigheter, företag, och civilsamhälle – Teori, 5 högskolepoäng
(Strategic Sustainability in Public Authorities, Business, and Civil Society – Theory, 5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skala1005, Sociala rörelser och visioner – Teori, 5 högskolepoäng
(Social Movements and Visions – Theory, 5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skala1006, Seminarier och projektarbete, 5 högskolepoäng
(Seminars and Project Work, 5 credits)
Betygsalternativ: Tvågradig skalaUndervisningens upplägg
Undervisningen består av föreläsningar, seminarier, exkursioner samt övningar och grupparbeten. Undervisning på engelska kan förekomma.
Examination
Introduktion till hållbar utveckling:
1001: Inlämningsuppgifter, enskilt och i grupp, som redovisas muntligt och skriftligt samt genom aktivt deltagande vid exkursion och seminarier.
Vetenskaplig metodik inom miljö, klimat och hållbarhet:
1002: Skriftlig salstentamen.
1003: Seminariedeltagande och skriftliga inlämningsuppgifter.
Strategisk hållbarhet i myndigheter, företag, och civilsamhälle:
1004: Skriftlig salstentamen.
1005: Skriftliga inlämningsuppgifter samt muntliga presentationer i grupp.
1006: Seminariedeltagande, rapport som skrivs i grupp samt presenteras muntligt.
Högst 50 procent av missade seminarier per delkurs kan kompenseras med skriftliga kompensationsuppgifter.
För betyget Väl godkänt (VG) på helkurs krävs betyget VG på examinationsmomenten 1004 och 1005.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.
Övrigt
Kursplanens behörighetskrav har 2025-06-24 anpassats till införandet av ämnesbetyg i gymnasieskolan. Anpassningen har genomförts av gemensam förvaltning, enligt rektorsbeslut om anpassning av behörighetskrav till införandet av ämnesbetyg i gymnasieskolan och komvux (diarienummer 1047-1.1.2-2025).