Kursplan

Miljövetenskap B natur-sam, 30 högskolepoäng

(Environmental Science B, natur-soc, 30 credits)

Kurskod MJ027G
Ämnesgrupp Miljövetenskap
Huvudområde Miljövetenskap
Fördjupning G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Ansvarig institution Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik
Utbildningsområde/n Naturvetenskapliga området 50%
Samhällsvetenskapliga området 50%
Betygsalternativ på hel kurs Tregradig skala
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå B
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. Hösttermin 2025

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för naturvetenskap, miljö och teknik vid Södertörns högskola den 2024-12-04 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Miljövetenskap A natur-sam, 22,5 högskolepoäng eller motsvarande

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

Tillämpad ekologi 

Kunskap och förståelse 

  • analysera hur nyttjande av naturresurser kan pÃ¥verka ekologiska mönster och processer pÃ¥ individ-, populations-, samhälls- och ekosystemnivÃ¥, 
  • beskriva processer pÃ¥ individ-, populations-, samhälls- och ekosystemnivÃ¥ och redogöra för hur dessa kan användas i tillämpade naturvÃ¥rdsÃ¥tgärder och inom miljövÃ¥rdsarbete, 

Färdighet och förmåga 

  • mäta, beskriva och analysera förekomst och abundansmönster av enskilda arter som kan användas som indikatorer för ekologisk status eller förändring, 
  • planera, genomföra, statistiskt utvärdera och redovisa i vetenskaplig form, undersökningar som bygger pÃ¥ observationer eller experiment, 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • kritiskt granska och analysera innehÃ¥llet i vetenskapliga artiklar, 
  • göra etiska värderingar i frÃ¥gor som handlar om pÃ¥verkan pÃ¥ specifika organismer och ekosystem i relation till andra organismer och till samhällsutveckling. 

Den naturliga miljön och människan 

Kunskap och förståelse 

  • identifiera effekterna av människans pÃ¥verkan pÃ¥ den naturliga miljön, t ex luft, mark och vatten, i sÃ¥väl kort som lÃ¥ngt tidsperspektiv, 
  • redogöra för hur nuvarande användning av naturresurser sÃ¥som energikällor, mineraltillgÃ¥ngar, vatten och jordtäcke pÃ¥verkar jordens framtida resurstillgÃ¥ng, 

Färdighet och förmåga 

  • analysera olika jordarters sammansättning samt förstÃ¥ hur sammansättningen pÃ¥verkar jordarnas fysiska egenskaper och tekniska användbarhet, 
  • muntligt kommunicera ett aktuellt miljöproblem till tänkbara mÃ¥lgrupper i samhället sÃ¥ som tjänstemän, politiker och allmänheten, 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • analysera och tolka miljöförhÃ¥llandena i ett aktuellt fall samt värdera olika möjliga lösningar, 
  • identifiera och värdera nutida och framtida effekter av sÃ¥väl lokala som globala miljöproblem.

Miljörätt 

Kunskap och förståelse 

  • redogöra för den svenska miljölagstiftningens uppbyggnad (miljöbalken och anslutande förordningar och föreskrifter) och dess förhÃ¥llande till internationell miljörätt och i synnerhet EU:s miljörätt, 
  • redogöra för verksamhetsutövarens skyldigheter och myndigheternas befogenheter inom ramen för tillämpningen av miljölagstiftningen, 

Färdighet och förmåga 

  • muntligt och skriftligt redogöra för rättsfall som behandlar miljörättsliga frÃ¥gor, 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • med hjälp av relevanta lagtexter reflektera kring miljörättsliga frÃ¥gor, 
  • kritiskt reflektera över och göra självständiga ställningstaganden om de olika styrmedel som beslutsfattarna använder sig av för att pÃ¥verka sÃ¥väl fysiska som juridiska personer att handla pÃ¥ ett miljövänligt sätt. 

Politik och styrning för hållbar utveckling 

Kunskap och förståelse 

  • beskriva skillnader och likheter mellan olika miljöregleringar, 
  • beskriva politiska och administrativa processer pÃ¥ olika nivÃ¥er, 

Färdighet och förmåga 

  • jämföra centrala miljöteoretiska perspektiv som används för att förstÃ¥ miljöproblem, 
  • värdera olika politiska styrmedels betydelse för uppfyllelse av miljömÃ¥l, 

Värderingsförmåga och förhållningssätt 

  • värdera i vilken mÃ¥n miljöpolitisk praxis i olika sammanhang stämmer överens med hÃ¥llbar samhällsutveckling. 

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen syfte är att introducera miljövetenskapliga tillämpningar av ekologiska och naturgeografiska teorier, samt att belysa hur implementeringen av tillämpningarna regleras av miljörätt och förvaltningslagstiftning och hanteras av lokala, regionala och globala system för politiskt beslutfattande. 

Kursen består av fyra delkurser om 7,5 högskolepoäng vardera. Delkurser som ingår är: 

  • Tillämpad ekologi, 7,5 högskolepoäng 
  • Den naturliga miljön och människan, 7,5 högskolepoäng 
  • Miljörätt, 7,5 högskolepoäng 
  • Politik och styrning för hÃ¥llbar utveckling, 7,5 högskolepoäng 

Tillämpad ekologi, 7,5 högskolepoäng

(Applied Ecology, 7.5 credits)

Delkursen ger kunskap om hur teorier om ekologiska processer på individ-, populations-, samhälls- och ekosystemnivå kan användas för att analysera och hantera lokala och globala miljöfrågor. Kursen behandlar frågor kring hur ekologiska mönster och processer påverkas av mänskliga aktiviteter och hur ekologiska kunskaper kan tillämpas för ett mer hållbart nyttjande av naturresurser samt för bevarande av arter, habitat och ekosystem. Kursen ger träning i att inhämta, kritiskt granska och värdera ekologisk information för användning i tillämpade syften. Undervisningen innehåller teoretiska och praktiska moment.

1001, Tillämpad ekologi, teori,, 4 högskolepoäng

(Applied Ecology: Theory, 4 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

1002, Tillämpad ekologi, seminarier och praktiska övningar, 3,5 högskolepoäng

(Applied Ecology: practicals, 3.5 credits)

Betygsalternativ: Tvågradig skala


Den naturliga miljön och människan, 7,5 högskolepoäng

(The Natural Environment and the Human Being, 7.5 credits)

Delkursen behandlar miljöproblem kopplade till människans nyttjande av luft, mark och vatten. Särskilt fokus ligger på luftföroreningar, klimatförändringar, mark- och vattenanvändning, energi- och mineraltillgångar och avfallshantering såväl globalt som lokalt, samt i olika tidsperspektiv. Kursen innehåller ett laborativt moment samt ger övning i att kommunicera kunskap om nutida och potentiella framtida miljöproblem och reflektera över möjliga åtgärder

1003, Den naturliga miljön och människan: Teori, 4,5 högskolepoäng

(The Natural Environment and the Human Being: Theory, 4.5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

1004, Den naturliga miljön och människan: Seminarier och övningar, 3 högskolepoäng

(The Natural Environment and the Human Being: Seminars and Practicals, 3 credits)

Betygsalternativ: Tvågradig skala


Miljörätt, 7,5 högskolepoäng

(Environmental Law, 7.5 credits)

Delkursen ger grundläggande rättskunskaper med avseende på miljöskyddet och en översiktlig bild av aktuella miljörättsliga frågeställningar och dimensioner i svensk miljörätt samt en orientering om internationell, framförallt EU:s miljörätt.

1005, Miljörätt, Teori, 5 högskolepoäng

(Environmental Law: Theory, 5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

1006, Miljörätt, Seminarier och grupparbeten, 2,5 högskolepoäng

(Environmental Law: seminars and projects, 2.5 credits)

Betygsalternativ: Tvågradig skala


Politik och styrning för hållbar utveckling, 7,5 högskolepoäng

(Politics and Governance for Sustainable Development, 7.5 credits)

Delkursen behandlar hur centrala miljöpolitiska teorier relaterar till internationella miljökonventioner och EU:s betydelse i miljöpolitiken. Kursen behandlar också etiska ståndpunkters betydelse i miljöpolitiken. Governance är ett centralt begrepp som används för att utforska hur olika aktörer samt civilsamhället påverkar miljöregimer och miljöpolicy. Speciell tyngd läggs vid att närmare granska olika typer av styrmedel och dess effekter på miljöpolitik- och policy. Hållbar utveckling är i fokus, i synnerhet i frågor om hur politiska beslut och strukturer på olika nivåer är ömsesidigt beroende av varandra.

1007, Politik och styrning för hållbar utveckling, Teori, 5 högskolepoäng

(Politics and Governance for Sustainable Development: Examination, 5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

1008, Politik och styrning för hållbar utveckling, Seminarier, 2,5 högskolepoäng

(Politics and Governance for Sustainable Development: Seminars, 2.5 credits)

Betygsalternativ: Tvågradig skala


Undervisningens upplägg

Kursen innehåller föreläsningar, seminarier, övningar, laboration, exkursioner samt gruppvisa och individuella projektarbeten. Undervisning på engelska kan förekomma. 

Examination

1001, Tillämpad ekologi, Teori 

  • Salstentamen 
  • Skriftliga individuella inlämningsuppgifter 

 

1002, Tillämpad ekologi, seminarier, exkursioner och praktiska övningar.  

  • Aktivt deltagande samt skriftliga och muntliga redovisningar. 

 

1003, Den naturliga miljön och människan, Teori 

  • Salstentamen 

 

1004, Den naturliga miljön och människan, seminarier och övningar 

  • Aktivt deltagande i seminarier och övningar 
  • Muntliga och skriftliga redovisningar, enskilt och i grupp 

 

1005, Miljörätt, Teori 

  • Salstentamen 

 

1006, Miljörätt, Seminarier och grupparbeten 

  • Muntliga och skriftliga redovisningar av genomförda grupparbeten 
  • Aktivt seminariedeltagande 

 

1007, Politik och styrning för hållbar utveckling, Teori 

  • Salstentamen. 

 

1008, Politik och styrning för hållbar utveckling, Seminarier 

  • Aktivt seminariedeltagande 
  • Skriftlig och muntlig redovisning av seminarieuppgifter, individuellt och i grupp 

Frånvaro från högst 50% av seminarierna per delkurs kan kompenseras med uppgifter i enlighet med examinators instruktioner. Uppgiften ska vara pedagogiskt och omfångsmässigt motsvarande den uppgift som ska kompenseras. Missade laborationer, praktiska övningar och exkursioner omexamineras vid senare kurstillfälle. 

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.