Medie- och informationskunnighet för pedagoger, 7,5 högskolepoäng
(Media and Information Literacy for Educators, 7.5 credits)
Kurskod | MV003G |
---|---|
Ämnesgrupp | Medie- och kommunikationsvetenskap |
Huvudområde | Medie- och kommunikationsvetenskap |
Fördjupning | GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras) |
Ansvarig institution | Institutionen för kultur och lärande |
Utbildningsområde/n |
Humanistiska området 50%
Samhällsvetenskapliga området 50% |
Betygsalternativ på hel kurs | Tregradig skala |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | B |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | VÃ¥rtermin 2025 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för kultur och lärande vid Södertörns högskola den 2024-10-10 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Studenten ska ha fullgjort 60 högskolepoäng inom ett lärarutbildningsprogram eller ha motsvarande erfarenhet.
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
- redogöra för olika mediepedagogiska traditioner inom forskning, policy och praktik och hur dessa kan relateras till skolans värdegrund och demokratifostran
- identifiera och kritiskt reflektera kring användningen av begreppen medie- och informationskunnighet och digital kompetens i olika policy- och styrdokument
- använda relevanta digitala resurser för att utforma pedagogiska upplägg med utgångspunkt i barns och ungas egna medieerfarenheter och digitala förmågor
- redogöra för och kritiskt reflektera kring källkritiska principer för text och bild
- utvärdera och diskutera egna och andras pedagogiska upplägg ur ett mediepedagogiskt perspektiv
- reflektera över den egna yrkesrollen i den digitaliserade skolan
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen riktar sig till yrkesverksamma lärare på samtliga nivåer (förskola, grundskola, fritidshem och gymnasieskola) samt till lärarstudenter som vill fördjupa sin förståelse för barn- och ungas medievärldar och hur man kan arbeta med dessa i klassrummet. Kursen tar också upp skolans digitalisering och hur man som lärare kan förhålla sig till denna. Syftet är att utveckla studenternas kunskap och kritiska medvetenhet om hur mediernas teknologier, institutioner och logiker fungerar för att därigenom själva kunna utveckla pedagogiska upplägg som uppmuntrar till kritisk reflektion, deltagande och egen medieproduktion.
1001, Medie- och informationskunnighet för pedagoger, 7,5 högskolepoäng
(Media and Information Literacy for Educators, 7.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaUndervisningens upplägg
Undervisningen består av inspelade föreläsningar, synkrona och asynkrona onlinediskussioner samt självstudier.
Examination
- Aktivt deltagande i onlinediskussioner
- Praktisk och skriftlig redovisning av pedagogiskt upplägg
- Skriftlig inlämningsuppgift
Frånvaro från högst ett synkront onlinetillfälle kan kompenseras med en uppgift i enlighet med examinators instruktioner. Uppgiften ska vara pedagogiskt och omfångsmässigt motsvarande den uppgift som ska kompenseras.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.