Utbildningsplan

Förskollärarutbildning med interkulturell profil, erfarenhetsbaserad, 210 högskolepoäng

(Career-Based Early Years Teacher Education with an Intercultural Profile, 210 credits)

Programkod P3402
Ansvarig institution Lärarutbildningen
Utbildningsnivå Grundnivå
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. VÃ¥rtermin 2018

Fastställande

Utbildningsplanen är fastställd av Fakultetsnämndens utskott för lärarutbildning och utbildningsvetenskap vid Södertörns högskola den 2017-09-06 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt Naturkunskap 1b/1a1 och 1a2, Samhällskunskap 1b/1a1 och 1a2 (Områdesbehörighet 6 a/A6 a, undantag ges för Engelska B). Samt minst tre års dokumenterad arbetslivserfarenhet inom förskoleverksamhet eller motsvarande (omfattande minst 50% av heltid).

Programspecifika lärandemål

Kunskap och förståelse

MÃ¥l enligt SFS 2013:1118

För förskollärarexamen ska studenten

  • visa sÃ¥dana kunskaper inom det förskolepedagogiska omrÃ¥det och sÃ¥dana ämneskunskaper, inbegripet kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
  • visa sÃ¥dana kunskaper i förskoledidaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det förskolepedagogiska omrÃ¥det och inom de ämnesomrÃ¥den som utbildningen avser samt för yrkesutövningen i övrigt,
  • visa fördjupad kunskap om barns kommunikation och sprÃ¥kutveckling,
  • visa kunskap om grundläggande läs-, skriv- och matematikinlärning,
  • visa kännedom om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
  • visa sÃ¥dan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
  • visa kunskap om praktiska och estetiska läroprocesser,
  • visa kunskap om och förstÃ¥else för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
  • visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.

Lokala lärandemål

Efter genomgången utbildning kan studenten

  • visa fördjupade kunskaper om centrala begrepp och perspektiv inom profilomrÃ¥det interkulturalitet,
  • visa fördjupade kunskaper om mÃ¥ngvetenskapliga arbetssätt och betydelsen av bildning för lärande och mänsklig utveckling,
  • visa fördjupade kunskaper om hur konstnärliga uttryck, sÃ¥som skönlitteratur, teater och film kan fördjupa teoretiska kunskaper och ge möjlighet till dialog och vidgade perspektiv.

Färdighet och förmåga

MÃ¥l enligt SFS 2013:1118

För förskollärarexamen ska studenten

  • visa fördjupad förmÃ¥ga att möta barnens behov av omsorg och att skapa förutsättningar, inbegripet genom lek och skapande verksamhet, för alla barn att lära och utvecklas,
  • visa förmÃ¥ga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesomrÃ¥det,
  • visa förmÃ¥ga att tillämpa sÃ¥dan förskoledidaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det förskolepedagogiska omrÃ¥det och inom de ämnesomrÃ¥den som utbildningen avser samt för yrkesutövningen i övrigt,
  • visa förmÃ¥ga att ta till vara barns kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje barns lärande och utveckling,
  • visa förmÃ¥ga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att pÃ¥ bästa sätt stimulera varje barns lärande och utveckling,
  • visa förmÃ¥ga att identifiera och i samverkan med andra hantera specialpedagogiska behov,
  • visa förmÃ¥ga att observera, dokumentera och analysera barns allsidiga lärande och utveckling i förhÃ¥llande till verksamhetens mÃ¥l och informera och samarbeta med vÃ¥rdnadshavare,
  • visa förmÃ¥ga att kommunicera och förankra förskolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
  • visa förmÃ¥ga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av barn,
  • visa förmÃ¥ga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
  • visa kommunikativ förmÃ¥ga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
  • visa förmÃ¥ga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
  • visa förmÃ¥ga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.

Lokala lärandemål

Efter genomgången utbildning kan studenten

  • visa fördjupad förmÃ¥ga att omsätta kunskaper inom profilomrÃ¥dena interkulturalitet, bildning och mÃ¥ngvetenskaplighet i den pedagogiska verksamheten och i utvecklingen av denna,
  • visa fördjupad förmÃ¥ga att kunna uttrycka sina egna uppfattningar och värderingar samt kritiskt kunna reflektera över dessa,
  • visa förmÃ¥ga att skapa en trygg och öppen samtalsmiljö,
  • visa fördjupad förmÃ¥ga till lärande som utgÃ¥r frÃ¥n erfarenheten genom att använda den egna yrkespraktiken.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

MÃ¥l enligt SFS 2013:1118

För förskollärarexamen ska studenten

  • visa självkännedom och empatisk förmÃ¥ga,
  • visa förmÃ¥ga till ett professionellt förhÃ¥llningssätt gentemot barn och deras vÃ¥rdnadshavare,
  • visa förmÃ¥ga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrÃ¥n relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hÃ¥llbar utveckling, och
  • visa förmÃ¥ga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

Lokala lärandemål

Efter genomgången utbildning kan studenten

  • visa fördjupad förmÃ¥ga att kritiskt reflektera över och problematisera pedagogisk verksamhet utifrÃ¥n profilomrÃ¥dena interkulturalitet, bildning och mÃ¥ngvetenskaplighet,
  • visa förmÃ¥ga att genom kritisk självreflektion ompröva sina egna förhÃ¥llningssätt,
  • visa förtrogenhet med teorins och praktikens ömsesidiga relation med grund i studentens egen praktiska yrkeserfarenhet.

Användbarhet

De kunskaper, färdigheter, förmågor och förhållningssätt som förvärvas under utbildningen ger studenten goda förutsättningar och god beredskap att leda små barns lärande och för att genomföra alla de övriga uppgifter som förskolläraryrket idag innebär. Studenten har dessutom en väl utvecklad förmåga att binda samman sina praktiska kunskaper med teoretiska perspektiv och se de teoretiska kunskapernas konsekvenser för den praktiska verksamheten. Utbildningens interkulturella profil ger dessutom speciella kunskaper och färdigheter och utvecklar förhållningssätt som gör studenten särskilt väl skickad att verka i pedagogiska miljöer där barn med olika bakgrund möts. Utbildningen ger dessutom god vetenskaplig skolning och gedigna pedagogiska kunskaper och färdigheter som kan vara användbara också inom andra områden.

Examen

Examensbenämning:

Förskollärarexamen med interkulturell profil

Degree of Bachelor of Arts with an Intercultural Profile in Pre-School Education

Krav för examen:

Se Södertörns högskolas lokala examensordning för förskollärarexamen med interkulturell profil.

Programbeskrivning

Programmet består av följande områden:

Utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng, verksamhetsförlagd utbildning (Vfu) i förskolan om 30 högskolepoäng samt studier inom det förskolepedagogiska området om 120 högskolepoäng.

Studierna i den utbildningsvetenskapliga kärnan sker inom kurser som betecknas utbildningsvetenskap.

Programmet omfattar förskolepedagogiska och förskoledidaktiska studier inom barns kommunikativa och språkliga utveckling, grundläggande läs-, skriv- och matematikutveckling, naturvetenskap, barnkultur, religion och samhällsorienterande ämnen samt skapande verksamhet.

Programmet tar sin utgångspunkt i studentens yrkeserfarenhet och utgår från praktiken för att belysa teorin liksom teorin får belysa praktiken.

Studenten ska också inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om 15 högskolepoäng.

Kurser som obligatoriskt ingår i programmet

Utbildningsvetenskap omfattande 60 högskolepoäng

Verksamhetsförlagd utbildning omfattande 30 högskolepoäng

Förskolepedagogiska och förskoledidaktiska studier omfattande 120 högskolepoäng inom barns kommunikativa och språkliga utveckling, grundläggande läs-, skriv- och matematikutveckling, naturvetenskap, barnkultur, religion och samhällsorienterande ämnen samt skapande verksamhet.

Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats pÃ¥ de obligatoriska kurser som ges inom ramen för programmet alternativt pÃ¥ nÃ¥gon av de inriktningar/kurser som ges inom programmet (se Övrigt, gällande behörighet).

Kurser som kan ingå i programmet

Studenten har alltid platsgaranti på ett urval kurser som motsvarar upp till heltidsstudier, dock inte med garanti på förstahandsval. För behörighet se respektive kursplan.

Självständigt arbete

För förskollärarexamen ska studenten inom ramen för kursfodringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom det förskolepedagogiska området.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande inom programmet.

Övrigt

För behörighet till kurser inom programmet, se respektive kursplan.