Utbildningsplan

Kompletterande pedagogisk utbildning med inriktning mot gymnasieskolan, 90 högskolepoäng

(Supplementary Programme in Education: Upper Secondary School, 90 credits)

Programkod P3419
Ansvarig institution Lärarutbildningen
Utbildningsnivå Grundnivå
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. Hösttermin 2021

Fastställande

Utbildningsplanen är fastställd av Fakultetsnämnden vid Södertörns högskola den 2021-01-20 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet samt ämneskunskaper i ett undervisningsämne i gymnasieskolan som motsvarar avslutade ämneskurser om minst 120 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom ett ämnesområde och som inkluderar ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng. För varje undervisningsämne gäller specifika ämneskrav, se av Fakultetsnämnden beslutad lista.

Programspecifika lärandemål

Efter genomgången utbildning kan studenten:

Kunskap och förståelse

Mål enligt Högskoleförordningen (1993:100)

För ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan ska studenten:

  • visa sÃ¥dana ämneskunskaper som krävs för yrkesutövningen, inbegripet sÃ¥väl brett kunnande inom ämnesstudiernas huvudomrÃ¥de som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av detta omrÃ¥de och fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete.


För ämneslärarexamen ska studenten också:

  • visa sÃ¥dana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser samt visa kännedom om vuxnas lärande,
  • visa fördjupad kunskap om vetenskapsteori samt kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder, och visa kunskap om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen,
  • visa sÃ¥dan kunskap om barns och ungdomars utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för den verksamhet som utbildningen avser,
  • visa kunskap om och förstÃ¥else för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap,
  • visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia, och
  • visa fördjupad kunskap om bedömning och betygssättning.


Lokala lärandemål

Efter genomgången utbildning kan studenten:

  • visa kunskaper om centrala begrepp, problemställningar och perspektiv inom omrÃ¥det interkulturalitet,
  • visa kunskaper om mÃ¥ngvetenskapliga arbetssätt och betydelsen av bildning för lärande och mänsklig utveckling, och
  • visa fördjupade kunskaper om hur konstnärliga uttryck, sÃ¥som skönlitteratur, teater och film kan komplettera teoretiska kunskaper och ge möjlighet till dialog och vidgade perspektiv.


Färdighet och förmåga

Mål enligt Högskoleförordningen (1993:100)

För ämneslärarexamen ska studenten:

  • visa fördjupad förmÃ¥ga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
  • visa fördjupad förmÃ¥ga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom ämnen, ämnesomrÃ¥den och ämnesdidaktik,
  • visa förmÃ¥ga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
  • visa förmÃ¥ga att tillämpa sÃ¥dan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för den verksamhet i övrigt som utbildningen avser,
  • visa förmÃ¥ga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att pÃ¥ bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
  • visa förmÃ¥ga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svÃ¥righeter,
  • visa förmÃ¥ga att observera, dokumentera och analysera elevers lärande och utveckling i förhÃ¥llande till verksamhetens mÃ¥l och att informera och samarbeta med elever och deras vÃ¥rdnadshavare,
  • visa förmÃ¥ga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
  • visa förmÃ¥ga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
  • visa förmÃ¥ga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
  • visa förmÃ¥ga att kommunicera och reflektera kring frÃ¥gor som rör identitet, sexualitet och relationer,
  • visa kommunikativ förmÃ¥ga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
  • visa förmÃ¥ga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
  • visa förmÃ¥ga att i den pedagogiska verksamheten utveckla färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.


Lokala lärandemål

Efter genomgången utbildning kan studenten:

  • visa förmÃ¥ga att omsätta kunskaper inom omrÃ¥det interkulturalitet i den pedagogiska verksamheten och i utvecklingen av denna,
  • visa förmÃ¥ga att omsätta kunskaper om bildning och mÃ¥ngvetenskaplighet i pedagogiskt arbete inom gymnasieskolan,
  • visa fördjupad förmÃ¥ga att kunna uttrycka sina egna uppfattningar och värderingar samt kritiskt kunna reflektera över dessa, och
  • visa förmÃ¥ga att skapa en trygg och öppen samtalsmiljö.


Värderingsförmåga och förhållningssätt

Mål enligt Högskoleförordningen (1993:100)

För ämneslärarexamen ska studenten:

  • visa självkännedom och empatisk förmÃ¥ga,
  • visa förmÃ¥ga till ett professionellt förhÃ¥llningssätt gentemot elever och deras vÃ¥rdnadshavare,
  • visa förmÃ¥ga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrÃ¥n relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hÃ¥llbar utveckling, och
  • visa förmÃ¥ga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.


Lokala lärandemål

Efter genomgången utbildning kan studenten:

  • visa förmÃ¥ga att kritiskt reflektera över och problematisera pedagogisk verksamhet utifrÃ¥n omrÃ¥det interkulturalitet,
  • visa förmÃ¥ga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap samt att kontinuerligt vidareutveckla sin interkulturella kompetens,
  • visa förmÃ¥ga till ett professionellt förhÃ¥llningssätt gentemot elever och deras vÃ¥rdnadshavare med särskilt beaktande av interkulturalitet, och
  • visa förmÃ¥ga att genom kritisk självreflektion ompröva sina egna förhÃ¥llningssätt.

Användbarhet

De kunskaper, färdigheter, förmågor och förhållningssätt som förvärvas under utbildningen ger studenten goda förutsättningar och god beredskap för att leda äldre elevers lärande, framför allt elever inom gymnasieskolan men även elever i årskurs 7-9 och i vuxenutbildning och för att genomföra alla de övriga uppgifter som läraryrket innebär. Utbildningens interkulturella inslag ger dessutom kunskaper och färdigheter och utvecklar förhållningssätt som gör studenten väl skickad att verka i pedagogiska miljöer där elever med olika bakgrund och studieförutsättningar möts. Utbildningen ger god vetenskaplig skolning och gedigna pedagogiska kunskaper och färdigheter, som kan vara användbara inom andra områden.

Examen

Examensbenämning:

Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan

Degree of Bachelor/Master of Arts/Science in Upper Secondary Education

Krav för examen:

Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan som omfattar ett undervisningsämne avges pÃ¥ grundnivÃ¥ och uppnÃ¥s efter att studenten har fullgjort kursfordringar om 210 högskolepoäng. För examen krävs ocksÃ¥ att 1. studenten har gÃ¥tt igenom kompletterande pedagogisk utbildning, 2. kursfordringarna omfattar ämnesstudier om 120 högskolepoäng i ett undervisningsämne, och 3. studenten inom ramen för kursfordringarna har fullgjort minst ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng. Ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i gymnasieskolan som omfattar tvÃ¥ undervisningsämnen avges pÃ¥ avancerad nivÃ¥ och uppnÃ¥s efter att studenten har fullgjort kursfordringar om 300 eller 330 högskolepoäng. För examen krävs ocksÃ¥ att 1. studenten har gÃ¥tt igenom kompletterande pedagogisk utbildning, 2. kursfordringarna omfattar ämnesstudier om 120 högskolepoäng i ett undervisningsämne samt ytterligare 90 eller 120 högskolepoäng (beroende pÃ¥ vilka krav som ställs pÃ¥ undervisningsämnets omfattning för ämneslärarexamen enligt Högskoleförordningen) i ett annat undervisningsämne, och 3. studenten inom ramen för dessa kursfordringar har fullgjort minst ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng eller minst tvÃ¥ sÃ¥dana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng.

Programbeskrivning

Programmet består av följande områden:

Utbildningsvetenskaplig kärna om 60 högskolepoäng, verksamhetsförlagd utbildning (Vfu) i gymnasieskolan eller grundskolans senare år om 30 högskolepoäng.

Utbildningen är upplagd för studenter som genom högskoleutbildning eller motsvarande har ämneskunskaper i andra undervisningsämnen än yrkesämnen som är relevanta för läraryrket. Dessa kunskaper kan ha förvärvats genom studier inom ett högskoleprogram, genom fristående kurser eller genom en utländsk högskoleutbildning.

Utbildningen är utformad för att tillgodose de krav som ett föränderligt samhälle ställer på skola och lärare och består av studier inom utbildningsvetenskaplig kärna inklusive ämnesdidaktik samt verksamhetsförlagd utbildning.

Studierna inom den utbildningsvetenskapliga kärnan omfattar 60 högskolepoäng och anknyter till kommande yrkesutövning och omfattar följande:

  • Läraruppdraget och kunskapens former
  • Eleven och lärandet
  • Undervisningens teori och praktik
  • Läraren och ledarskapet
  • Professionell bedömning
  • Den vetenskapliga blicken
  • Det heterogena klassrummet
  • Skola pÃ¥ vetenskaplig grund


Den verksamhetsförlagda utbildningen är förlagd inom relevant verksamhet och ämne och omfattar 20 veckor (30 högskolepoäng).

Kurser som obligatoriskt ingår i programmet

Kurser i/inom:

Utbildningsvetenskap omfattande 60 högskolepoäng.

Verksamhetsförlagd utbildning omfattande 30 högskolepoäng.

Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats pÃ¥ de obligatoriska kurser som ges inom ramen för programmet alternativt pÃ¥ nÃ¥gon av de inriktningar/kurser som ges inom programmet (se Övrigt, gällande behörighet).

Kurser som kan ingå i programmet

Utbildningen har inga valbara kurser.

Studenten har alltid platsgaranti på ett urval kurser som motsvarar upp till heltidsstudier, dock inte med garanti på förstahandsval. För behörighet se respektive kursplan.

Självständigt arbete

För ett ämne: För ämneslärarexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna inom sina ämnesstudier ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng. För två ämnen: För ämneslärarexamen ska studenten inom ramen för kursfordringarna inom sina ämnesstudier ha fullgjort minst ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng eller minst två sådana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng i ett eller två ämnen som ingår i examen.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande inom programmet.

Övrigt


För behörighet till kurser inom programmet, se respektive kursplan.