Utbildningsplan

Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot årskurs 4-6, 240 högskolepoäng

(Teacher Education with an Intercultural Profile: Primary School, years 4-6, 240 credits)

Programkod P3429
Ansvarig institution Lärarutbildningen
Utbildningsnivå Grundnivå
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. Hösttermin 2024

Fastställande

Utbildningsplanen är fastställd av Fakultetsnämnden vid Södertörns högskola den 2024-01-17 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet
Du behöver också ha: Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6
Eller: Matematik nivå 2a eller nivå 2b eller nivå 2c, Naturkunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2, Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2, Engelska nivå 2 eller motsvarande

Programspecifika lärandemål

Kunskap och förståelse

Mål enligt Högskoleförordningen (1993:100)

För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4–6 ska studenten:

  • visa sÃ¥dana ämneskunskaper, inbegripet insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, som krävs för yrkesutövningen,
  • visa sÃ¥dana kunskaper i didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt,
  • visa fördjupad kunskap om läs-, skriv- och matematikutveckling,
  • visa kännedom om praktiska och estetiska läroprocesser,
  • visa kunskap om vetenskapsteori och kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder samt om relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för yrkesutövningen, och
  • visa fördjupad kunskap i bedömning och betygssättning.

För grundlärarexamen ska studenten också:

  • visa sÃ¥dan kunskap om barns utveckling, lärande, behov och förutsättningar som krävs för yrkesutövningen,
  • visa kunskap om och förstÃ¥else för sociala relationer, konflikthantering och ledarskap, och
  • visa kunskap om skolväsendets organisation, relevanta styrdokument, läroplansteori och olika pedagogisk-didaktiska perspektiv samt visa kännedom om skolväsendets historia.

Lokala lärandemål

Efter genomgången utbildning kan studenten:

  • visa fördjupade kunskaper om centrala begrepp, problemställningar och perspektiv inom profilomrÃ¥det interkulturalitet,
  • visa fördjupade kunskaper om mÃ¥ngvetenskapliga arbetssätt och betydelsen av bildning för lärande och mänsklig utveckling,
  • visa fördjupade kunskaper om hur konstnärliga uttryck, sÃ¥som skönlitteratur, teater och film kan komplettera teoretiska kunskaper och ge möjlighet till dialog och vidgade perspektiv.

Färdighet och förmåga

Mål enligt Högskoleförordningen (1993:100)

För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4–6 ska studenten:

  • visa fördjupad förmÃ¥ga att kritiskt och självständigt tillvarata, systematisera och reflektera över egna och andras erfarenheter samt relevanta forskningsresultat för att därigenom bidra till utvecklingen av yrkesverksamheten och kunskapsutvecklingen inom yrkesomrÃ¥det, och
  • visa förmÃ¥ga att tillämpa sÃ¥dan didaktik och ämnesdidaktik inklusive metodik som krävs för undervisning och lärande inom det eller de ämnen som utbildningen avser och för yrkesutövningen i övrigt.

För grundlärarexamen ska studenten också:

  • visa fördjupad förmÃ¥ga att skapa förutsättningar för alla elever att lära och utvecklas,
  • visa förmÃ¥ga att ta till vara elevers kunskaper och erfarenheter för att stimulera varje elevs lärande och utveckling,
  • visa förmÃ¥ga att självständigt och tillsammans med andra planera, genomföra, utvärdera och utveckla undervisning och den pedagogiska verksamheten i övrigt i syfte att pÃ¥ bästa sätt stimulera varje elevs lärande och utveckling,
  • visa förmÃ¥ga att identifiera och i samverkan med andra tillgodose elevers behov av specialpedagogiska insatser, inbegripet specialpedagogiska insatser för elever med neuropsykiatriska svÃ¥righeter,
  • visa förmÃ¥ga att observera, dokumentera, analysera och bedöma elevers lärande och utveckling i förhÃ¥llande till verksamhetens mÃ¥l och informera och samarbeta med elever och deras vÃ¥rdnadshavare,
  • visa förmÃ¥ga att kommunicera och förankra skolans värdegrund, inbegripet de mänskliga rättigheterna och de grundläggande demokratiska värderingarna,
  • visa förmÃ¥ga att förebygga och motverka diskriminering och annan kränkande behandling av elever,
  • visa förmÃ¥ga att beakta, kommunicera och förankra ett jämställdhets- och jämlikhetsperspektiv i den pedagogiska verksamheten,
  • visa förmÃ¥ga att kommunicera och reflektera kring frÃ¥gor som rör identitet, sexualitet och relationer,
  • visa kommunikativ förmÃ¥ga i lyssnande, talande och skrivande till stöd för den pedagogiska verksamheten,
  • visa förmÃ¥ga att använda och värdera läroböcker, andra läromedel och andra lärverktyg,
  • visa förmÃ¥ga att säkert och kritiskt använda digitala verktyg i den pedagogiska verksamheten och att beakta betydelsen av olika mediers och digitala miljöers roll för denna, och
  • visa förmÃ¥ga att i den pedagogiska verksamheten tillägna sig färdigheter som är värdefulla för yrkesutövningen.

Lokala lärandemål

Efter genomgången utbildning kan studenten:

  • visa fördjupad förmÃ¥ga att omsätta kunskaper inom profilomrÃ¥det interkulturalitet i den pedagogiska verksamheten och i utvecklingen av denna,
  • visa fördjupad förmÃ¥ga att kunna uttrycka sina egna uppfattningar och värderingar samt kritiskt kunna reflektera över dessa,
  • visa förmÃ¥ga att skapa en trygg och öppen samtalsmiljö
  • visa fördjupad förmÃ¥ga att omsätta kunskaper om bildning och mÃ¥ngvetenskaplighet i pedagogiskt arbete i Ã¥rskurs 4-6.

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Mål enligt Högskoleförordningen (1993:100)

För grundlärarexamen ska studenten:

  • visa självkännedom och empatisk förmÃ¥ga,
  • visa förmÃ¥ga till ett professionellt förhÃ¥llningssätt gentemot elever och deras vÃ¥rdnadshavare,
  • visa förmÃ¥ga att i det pedagogiska arbetet göra bedömningar utifrÃ¥n relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna, i synnerhet barnets rättigheter enligt barnkonventionen, samt en hÃ¥llbar utveckling, och
  • visa förmÃ¥ga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och utveckla sin kompetens i det pedagogiska arbetet.

Lokala lärandemål

Efter genomgången utbildning kan studenten:

  • visa fördjupad förmÃ¥ga att omsätta kunskaper inom profilomrÃ¥det interkulturalitet i den pedagogiska verksamheten och i utvecklingen av denna,
  • visa fördjupad förmÃ¥ga att kunna uttrycka sina egna uppfattningar och värderingar samt kritiskt kunna reflektera över dessa,
  • visa förmÃ¥ga att skapa en trygg och öppen samtalsmiljö
  • visa fördjupad förmÃ¥ga att omsätta kunskaper om bildning och mÃ¥ngvetenskaplighet i pedagogiskt arbete i Ã¥rskurs 4-6.

Användbarhet

De kunskaper, färdigheter, förmågor och förhållningssätt som förvärvas under utbildningen ger studenten goda förutsättningar och god beredskap för att leda elevers lärande, framför allt elever inom årskurs 4-6, och för att genomföra alla de övriga uppgifter som läraryrket innebär. Utbildningens interkulturella profil ger speciella kunskaper och färdigheter och utvecklar förhållningssätt som gör studenten särskilt väl skickad att verka i pedagogiska miljöer där elever med olika bakgrund och studieförutsättningar möts. Utbildningen ger dessutom god vetenskaplig skolning och gedigna pedagogiska kunskaper och färdigheter som kan vara användbara inom andra områden.

Examen

Examensbenämning:

Grundlärarexamen med interkulturell profil med inriktning mot arbete i grundskolans Ã¥rskurs 4-6 

Degree of Master of Arts with an Intercultural Profile in Primary Education – School Years 4-6 

Krav för examen:

Grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 avläggs på avancerad nivå och uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 240 högskolepoäng. För grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 ska studenten inom ramen för kursfordringarna ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng eller två sådana arbeten om vardera minst 15 högskolepoäng i ett eller två av de ämnen som studeras inom respektive inriktning. För examen med interkulturell profil på grundlärarprogram krävs att studenten fullgjort kursfordringar inom den utbildningsvetenskapliga kärnan samt därutöver relevanta kurser inom respektive utbildningsprogram, inom ramen för Södertörns högskolas kursutbud.

Programbeskrivning

Programmet består av följande områden:

Utbildningsvetenskaplig kärna omfattande 60 högskolepoäng som behandlar områden som utbildningsteorier, vetenskaplig verksamhet, bedömning och ledarskap, utveckling och lärande, sociala relationer och utvärderande arbetssätt.

Ämnes- och ämnesdidaktiska studier omfattande 150 högskolepoäng. Inom de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna väljs kurser motsvarande 30 högskolepoäng inom ett av de tvÃ¥ omrÃ¥dena naturorientering och teknik eller samhällsorientering. Studenten kan även välja att istället läsa det valbara omrÃ¥det vid nÃ¥got annat svenskt lärosäte (se avsnitt Övrigt kring val av kurser vid andra lärosäten).

Inom de ämnes- och ämnesdidaktiska studierna utförs ett examensarbete om 30 högskolepoäng.

Verksamhetsförlagd utbildning i grundskolans årskurs 4-6 om 30 högskolepoäng, varav 15 högskolepoäng är ämnesrelaterade.

Kurser som obligatoriskt ingår i programmet

Utbildningsvetenskap omfattande sammanlagt 60 högskolepoäng.

Verksamhetsförlagd utbildning omfattande sammanlagt 30 högskolepoäng.

Svenska omfattande sammanlagt 30 högskolepoäng.

Matematik omfattande sammanlagt 30 högskolepoäng.

Engelska omfattande sammanlagt 30 högskolepoäng.

Ett av studenten valbart omrÃ¥de om 30 högskolepoäng i naturorienterande ämnen och teknik eller samhällsorienterande ämnen. Studenten kan även välja att istället läsa det valbara omrÃ¥det vid nÃ¥got annat svenskt lärosäte, (se avsnitt Övrigt kring val av kurser vid andra lärosäten). 

Ett examensarbete om 30 högskolepoäng med didaktisk inriktning i ett av de ämnen som studerats.

Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats pÃ¥ de obligatoriska kurser som ges inom ramen för programmet alternativt pÃ¥ nÃ¥gon av de inriktningar/kurser som ges inom programmet (se Övrigt, gällande behörighet).

Kurser som kan ingå i programmet

Studenten har alltid platsgaranti på ett urval kurser som motsvarar upp till heltidsstudier, dock inte med garanti på förstahandsval. För behörighet se respektive kursplan.

Självständigt arbete

Ett självständigt arbete (examensarbete) om 30 högskolepoäng i ett av de ämnen som studerats.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande inom programmet.

Övrigt

Val av kurs/-er inom det valbara området vid annat lärosäte ska vara inom något av de nedan listade områdena och ha ämnes- och ämnesdidaktisk inriktning lämplig för undervisning i årskurs 4-6.
1. naturorienterande ämnen och teknik,
2. samhällsorienterande ämnen,
3. ett eller två praktiska eller estetiska ämnen,
4. modersmål,
5. svenska som andraspråk,
6. svenska som andraspråk och ett praktiskt eller estetiskt ämne.

Om det valbara området ska bestå av svenska som andraspråk och ett praktiskt eller estetiskt ämne krävs minst 15 högskolepoäng i svenska som andraspråk.
Val av sådana kurser vid annat lärosäte ska godkännas av programsamordnaren.

Utbildningsplanens behörighetskrav har 2025-06-17 anpassats till införandet av ämnesbetyg i gymnasieskolan. Anpassningen har genomförts av gemensam förvaltning, enligt rektorsbeslut om anpassning av behörighetskrav till införandet av ämnesbetyg i gymnasieskolan och komvux (diarienummer 1047-1.1.2-2025).

För behörighet till kurser inom programmet, se respektive kursplan.