Utbildningsplan

Magisterprogram i praktisk kunskap, med inriktning mot utvecklingsarbete i förskolan, 60 högskolepoäng

(Master's Programme in Theory of Practical Knowledge, with focus on pre-school development, 60 credits)

Programkod P4243
Ansvarig institution Institutionen för kultur och lärande
Utbildningsnivå Avancerad nivå
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. Hösttermin 2019

Fastställande

Utbildningsplanen är fastställd av Fakultetsnämnden vid Södertörns högskola den 2019-02-13 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Filosofie kandidatexamen/avlagd lärarexamen om minst 210 hp, med 120 hp i förskoledidaktiska ämnen eller motsvarande. Därtill tre års dokumenterad arbetslivserfarenhet från förskola eller motsvarande. Dessutom gymnasiekurs Sv B/Sv2 B eller motsvarande.

Programspecifika lärandemål

Kunskap och förståelse

Efter genomgången utbildning kan studenten:

  • redogöra för fördjupade kunskaper om pedagogik och ledningsarbete i förskolan samt diskutera och kritiskt tolka aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete om förskolan och om smÃ¥ barn
  • självständigt redogöra för och kritiskt diskutera teorier om praktisk kunskap
  • kritiskt granska och diskutera historiska och samtida perspektiv pÃ¥ människan, barndomen och förskolan
  • diskutera och kritiskt reflektera över teorier om arbetsliv, ledarskap, organisation och utvecklingsarbete

Färdighet och förmåga

Efter genomgången utbildning kan studenten:

  • reflektera över, bedöma och hantera komplexa företeelser, frÃ¥geställningar och situationer
  • planera och med adekvata metoder genomföra en undersökning inom givna tidsramar
  • relatera teoretiska kunskaper till förskolans praktik och den egna yrkesverksamheten
  • sätta den egna yrkesutövningen och förskoleverksamheten i ett historiskt-kulturellt sammanhang
  • kritiskt granska och utveckla förskoleverksamhet ur ett valt perspektiv
  • förmÃ¥ga att självständigt söka, tillgodogöra sig och kritiskt granska vetenskaplig litteratur pÃ¥ avancerad nivÃ¥
  • självständigt författa och presentera en vetenskapligt grundad argumentation i form av en vetenskaplig essä (magisteruppsats)

Värderingsförmåga och förhållningssätt

Efter genomgången utbildning kan studenten:

  • reflektera kring pedagogik, sin egen yrkesverksamhet, etik och normer
  • inta ett fördjupat reflekterande och vetenskapligt grundat förhÃ¥llningssätt till förskolans verksamhet och dess förutsättningar
  • sätta teori och den egna praktiken i dialog för att pÃ¥ sÃ¥ sätt bÃ¥de utveckla yrkesverksamheten och delta i en fördjupning av den vetenskapliga kunskapen pÃ¥ förskolans omrÃ¥de
  • identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och ta ansvar för sin kunskapsutveckling

Användbarhet

Programmet vänder sig till förskollärare och vill utveckla och förstärka yrkeskompetensen genom att fördjupa och explicitgöra praktiska kunskaper med hjälp av teoretiska perspektiv.

Utbildningen leder till ökad förmåga att leda pedagogiskt utvecklingsarbete inom förskolan samt är förberedande (behörighetsgrundande) för forskarutbildning.

Examen

Examensbenämning:

Filosofie magisterexamen med huvudområdet den praktiska kunskapens teori

Degree of Master of Arts (60 credits) in Theory of Practical Knowledge

Krav för examen:

Lärarexamen (eller motsvarande) samt fullgjorda kursfordringar om 60 högskolepoäng inom programmet. Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdet.

Programbeskrivning

Magisterprogrammet syftar till att fördjupa praktiska och teoretiska kunskaper inom förskolans verksamhet. Programmet fördjupar förmågan till ledarskap och verksamhetsutveckling inom förskolan. Det förbereder även för master- och forskarutbildningar och ger en översikt över samtida relevant forskning samt fördjupning inom ett eget valt område.

Programmet bygger på studenternas yrkeserfarenheter vilka undersöks med hjälp av olika teoretiska perspektiv, reflekterande skrivande och praktiknära förändringsarbete.

Kurser som obligatoriskt ingår i programmet

  • Kunskap och utforskning, 15 högskolepoäng
  • Pedagogiskt ledarskap, organisation och förändringsarbete inom förskolan. 7,5 högskolepoäng
  • Arbetsliv, människosyn och barnsyn. 7,5 högskolepoäng
  • Forskningsfält och forskningsmetoder, 7, 5 högskolepoäng
  • Självständigt vetenskapligt arbete. 22,5 högskolepoäng

Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats pÃ¥ de obligatoriska kurser som ges inom ramen för programmet alternativt pÃ¥ nÃ¥gon av de inriktningar/kurser som ges inom programmet (se Övrigt, gällande behörighet).

Kurser som kan ingå i programmet

Samtliga kurser på programmet är obligatoriska. Programansvarig beslutar om eventuella tillgodoräknanden av andra kurser som likvärdiga med de obligatoriska.

Studenten har alltid platsgaranti på ett urval kurser som motsvarar upp till heltidsstudier, dock inte med garanti på förstahandsval. För behörighet se respektive kursplan.

Självständigt arbete

Självständigt vetenskapligt arbete (magisteruppsats) på 22,5 högskolepoäng

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande inom programmet.

Övrigt

För behörighet till kurser inom programmet, se respektive kursplan.