Magisterprogram i pedagogik, 60 högskolepoäng
(Master's Programme in Education, 60 credits)
Programkod | P4245 |
---|---|
Ansvarig institution | Institutionen för kultur och lärande |
Utbildningsnivå | Avancerad nivå |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | Hösttermin 2021 |
Fastställande
Utbildningsplanen är fastställd av Fakultetsnämnden vid Södertörns högskola den 2020-10-21 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Filosofie kandidatexamen med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet pedagogik eller motsvarande. Dessutom gymnasiekurs Sv B/Sv2 B eller motsvarande.
Programspecifika lärandemål
Efter genomgången utbildning kan studenten:
Kunskap och förståelse
Efter genomgången utbildning kan studenten
- på fördjupad nivå självständigt redogöra för och kritiskt reflektera över området pedagogik med specifikt fokus på pedagogiska förändringsprocesser inom olika verksamheter och miljöer
- identifiera och kritiskt granska aktuellt forskningsläge samt självständigt redogöra för fördjupad metodkunskap inom området pedagogik
Färdighet och förmåga
Efter genomgången utbildning kan studenten
- integrera kunskap i och om pedagogik och analysera konkreta skeenden och komplexa företeelser inom ramen för pedagogikområdet även med begränsad information
- självständigt identifiera och formulera pedagogiska frågeställningar samt planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar
- muntligt och skriftligt, samt med hjälp av andra uttrycksformer, redogöra för slutsatser av undersökande arbete och den kunskap som ligger till grund för dessa i dialog med relevanta aktörer, inom olika pedagogiska verksamheter och praktiker
- delta i forsknings- och utvecklingsarbete med relevans för pedagogisk verksamhet
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter genomgången utbildning kan studenten
- göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter inom ämnet pedagogik
- genomföra väl grundade och relevanta etiska val i forsknings- och utvecklingsarbete
- kritiskt reflektera över vetenskapens möjligheter och begränsningar vad gäller att förstå och utveckla pedagogisk verksamhet, på samhällelig-, organisations, och utbildningsnivå
- identifiera sitt behov av ytterligare kunskap inom området pedagogik och att ta ansvar för sin egen kunskapsutveckling
Användbarhet
Utbildningen syftar till såväl vidare studier inom ämnet pedagogik som reflekterande och utvecklande arbete i pedagogisk praktik. Det kan handla om att identifiera, leda och organisera lärandeprocesser i pedagogiska miljöer inom till exempel olika organisationer och företag samt skolor och annan utbildningsverksamhet
Examen
Examensbenämning:
Filosofie magisterexamen med huvudområdet pedagogik
Degree of Master of Arts (60 credits) in Education
Krav för examen:
Filosofie kandidatexamen samt fullgjorda kursfordringar om 60 högskolepoäng inom programmet. Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng inom huvudområdetProgrambeskrivning
Pedagogik som akademiskt ämne och som praktik handlar om hur kultur, kunskaper och värden bevaras, överförs och förändras inom ramen för uppfostran, undervisning och utbildning. Pedagogik ses här i vid bemärkelse och innefattar olika typer av gemensamma mänskliga erfarenheter. Inom programmet behandlas pedagogikens historia och klassiska pedagogiska insikter sätts i relation till aktuella samhällsfrågor. Exempel på samtidsfrågor rör migration och mångkulturalitet, demokrati och delaktighet, jämlikhet och jämställdhet samt digitalisering och hållbar utveckling. Genom programmet utvecklar studenten fördjupade kunskaper om pedagogiska vetenskapliga teorier och pedagogisk praktik vilka behandlas ur ett politiskt, etiskt och estetiskt perspektiv. Studenten utvecklar även teoretiska verktyg för att analysera, organisera och leda pedagogiska verksamheter och förändringsprocesser på vetenskaplig grund i olika typer av organisationer som, exempelvis, förskola och skola, statlig och kommunal förvaltning, kultur- och näringsliv samt högskolesektorn.
Kurser som obligatoriskt ingår i programmet
1. HÃ¥llbarhet och ansvar i pedagogisk verksamhet, 7.5hp
2. Ledarskap och delaktighet i pedagogisk praktik, 7.5hp
3. Jämlikhet och olikhet i pedagogiska relationer 7.5hp
4. Förändringsarbete i pedagogiska miljöer, 7.5hp
5. Individuell specialisering, 7.5hp
6. Forskning i pedagogik och pedagogiska frågeställningar, 7.5hp
7. Självständigt arbete, 15hp
Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats pÃ¥ de obligatoriska kurser som ges inom ramen för programmet alternativt pÃ¥ nÃ¥gon av de inriktningar/kurser som ges inom programmet (se Övrigt, gällande behörighet).
Kurser som kan ingå i programmet
Studenten har alltid platsgaranti på ett urval kurser som motsvarar upp till heltidsstudier, dock inte med garanti på förstahandsval. För behörighet se respektive kursplan.
Självständigt arbete
Magisteruppsats i pedagogik
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande inom programmet.
Övrigt
För behörighet till kurser inom programmet, se respektive kursplan.