Utbildningsplan

Hållbarhetsstrateg, 180 högskolepoäng

(Sustainability Strategist, 180 credits)

Programkod P4426
Ansvarig institution Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik
Utbildningsnivå Grundnivå
Undervisningsspråk Svenska och Engelska
Giltig fr.o.m. Hösttermin 2024

Fastställande

Utbildningsplanen är fastställd av Fakultetsnämnden vid Södertörns högskola den 2023-09-06 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet
Du behöver också ha: Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6
Eller: Matematik fortsättning nivå 1c, Naturkunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2, Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2, Engelska nivå 2 eller motsvarande

Programspecifika lärandemål

Efter genomgången utbildning kan studenten:

Kunskap och förståelse

  • Beskriva, exemplifiera och analysera kopplingar mellan ekologiska och sociala system i relation till samhällsviktiga och strategiska hÃ¥llbarhetsperspektiv
  • Beskriva och använda vetenskapliga metoder för att dra slutsatser baserade pÃ¥ olika typer av data av relevans för lÃ¥ngsiktig hÃ¥llbarhet
  • PÃ¥ ett fördjupat sätt beskriva hur perspektiv pÃ¥ hÃ¥llbarhet kan variera beroende pÃ¥ typ av kontext och verksamhet
  • Beskriva och exemplifiera aktuella forskningsfrÃ¥gor av relevans för hÃ¥llbarhet

Färdighet och förmåga

  • Samla in, värdera och kritiskt tolka information kopplad till en problemställning av relevans för hÃ¥llbarhet
  • Väga samman hur utfall inom olika dimensioner av hÃ¥llbarhet kan kombineras i en sammanhÃ¥llen bedömning
  • Kritiskt granska hÃ¥llbarhetsarbete inom olika sektorer utifrÃ¥n evidensbaserade metoder och framtidsscenarier
  • Kombinera mÃ¥ng- tvär- och transdisciplinära perspektiv och metoder för problemidentifiering, analys och handläggning av miljö- och hÃ¥llbarhetsfrÃ¥gor
  • Leda och arbeta i hÃ¥llbarhetsprojekt inom givna tidsramar och med beaktande av evidensbaserade metoder
  • Muntligt och skriftligt, pÃ¥ svenska och engelska, i dialog diskutera hÃ¥llbarhetsaspekter med olika typer av intressenter och mÃ¥lgrupper
  • Självständigt identifiera och kritiskt värdera strategiska hÃ¥llbarhetsproblem och formulera förslag pÃ¥ förhÃ¥llningssätt till dessa, beroende pÃ¥ typ av avnämare
  • Kategorisera och värdera hÃ¥llbarhetsrisker pÃ¥ kort och lÃ¥ng sikt, samt i relation till specificerade mÃ¥lsättningar

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • Kritiskt förhÃ¥lla sig till, och värdera skillnader mellan, evidens- respektive intressebaserad samt normativ argumentation rörande strategisk hÃ¥llbarhet
  • Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
  • PÃ¥ ett sakligt sätt och med hänsyn till samhälleliga, vetenskapliga och etiska aspekter informera om hÃ¥llbarhet i olika sammanhang och till olika mÃ¥lgrupper
  • Värdera, och identifiera ytterligare behov av, egen kunskap och kompetens med relevans för hÃ¥llbar utveckling
  • Kritiskt och analyserande förhÃ¥lla sig till egna tolkningar och uppfattningar om hÃ¥llbar utveckling 

Användbarhet

Utbildningen ger god kompetens och kunskap inom delområden som rör omställning i riktning mot ökad ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet, i kombination med färdigheter som underlättar överblick och systemperspektiv. Ett genomgående tema är att utifrån en mångvetenskaplig grund arbeta verksamhetsnära med kombinerade myndighets- och företagsperspektiv i syfte att överbrygga sektorsgränser. Programmet ger därmed goda möjligheter att få anställning inom såväl offentlig som privat och civil sektor, inom områden som handlar om hur hållbarhet kan utvecklas utifrån strategiska och långsiktiga målsättningar.

Programmet lägger stor vikt vid träning i projektarbete och projektledning, dÃ¥ detta är ett vanligt sätt att arbeta med lÃ¥ngsiktig hÃ¥llbarhet och omställning i sÃ¥väl myndigheter, som företag och organisationer. Träning i mer specifika komponenter, exempelvis cirkulär ekonomi, hÃ¥llbarhetsredovisning, miljölagstiftning och mÃ¥lstyrning ägnas betydande uppmärksamhet, liksom skriftlig och muntlig kommunikation och redovisning pÃ¥ svenska och engelska. 

Examen

Examensbenämning:

Filosofie kandidatexamen med huvudområdet miljövetenskap

Degree of Bachelor of Science in Environment Sciences

Krav för examen:

Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola själv bestämmer, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen. Inom huvudområdet skall studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Programbeskrivning

Under programmets första år läses programspecifika kurser, som tillsammans lägger en grund byggd på miljö och hållbarhet, vetenskaplig metodik, statistik och datahantering, samt organisation i myndigheter och företag. Här anläggs även kritiska perspektiv, i syfte att tydliggöra och hantera spänningar mellan olika samhällsmål och intressen.

Under år två, som även detta bygger på enbart programspecifika kurser, ligger fokus på fördjupning inom miljö, klimat och hållbarhet, hållbarhetsredovisning, riskhantering, strategiskt förändringsarbete, framtidsscenarier, samt projektledning. Under detta år läggs större vikt vid att utveckla kompetenser och skickligheter jämfört med år ett, i syfte att uppnå en god handlingsberedskap.

Under programmets sista år ges studenten möjlighet att välja kurser på C-nivå om sammanlagt 45 högskolepoäng, följt av examensarbete om 15 högskolepoäng. Den primära avsikten med att ha valbara kurser under detta år är att ge goda möjligheter till individuella inriktningar och specialiseringar.

Programmet har en mångvetenskaplig och transdisciplinär inriktning, som bygger på utvalda natur- och samhällsvetenskapliga ämnen, i kombination med integrerade perspektiv på samverkan mellan högskola och omgivande samhälle.

En kandidatexamen i miljövetenskap kan erhållas efter sjätte terminen (180 högskolepoäng).

Undervisningens uppläggning och lärandeformer framgår av varje enskild kursplan.

Kurser som obligatoriskt ingår i programmet

Nedan anges de kurser som ingår i programmet. Kurserna under respektive år kan läsas i olika ordning, utifrån behov av samläsning med andra program eller av andra skäl.

  • Samhällsorganisation och hÃ¥llbarhetsdimensioner, 30 högskolepoäng
  • Natur, miljö, rättvisa och kritiska perspektiv, 30 högskolepoäng
  • HÃ¥llbar ekonomi, styrning, scenarier och kommunikation, 30 högskolepoäng
  • Klimat, riskhantering och strategiskt förändringsarbete, 30 högskolepoäng
  • Valbara kurser pÃ¥ C-nivÃ¥ om totalt 45 högskolepoäng
  • Examensarbete i miljövetenskap med inriktning mot hÃ¥llbarhetsstrateg, 15 högskolepoäng

Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats pÃ¥ de obligatoriska kurser som ges inom ramen för programmet alternativt pÃ¥ nÃ¥gon av de inriktningar/kurser som ges inom programmet (se Övrigt, gällande behörighet).

Kurser som kan ingå i programmet

Under det sista året läser studenten valbara kurser vid Södertörns högskola eller annat nationellt eller internationellt lärosäte, utöver det avslutande examensarbetet. Studenten har dock alltid platsgaranti på valbara kurser vid Södertörns högskola omfattande minst 45 högskolepoäng.

De valbara kurserna ska vara inom miljövetenskap eller på annat sätt kopplade till programinnehållet. Information om vilka valbara kurser som ges på Södertörns högskola publiceras på ämnets hemsida senast två veckor innan sista ansökningsdag inför år tre (3). Val av externa kurser ska godkännas av ansvarig för programmet innan kursstart.


Studenten har alltid platsgaranti på ett urval kurser som motsvarar upp till heltidsstudier, dock inte med garanti på förstahandsval. För behörighet se respektive kursplan.

Självständigt arbete

Individuellt självständigt arbete om 15 högskolepoäng

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande inom programmet.

Övrigt

Utbildningsplanens behörighetskrav har 2025-06-17 anpassats till införandet av ämnesbetyg i gymnasieskolan. Anpassningen har genomförts av gemensam förvaltning, enligt rektorsbeslut om anpassning av behörighetskrav till införandet av ämnesbetyg i gymnasieskolan och komvux (diarienummer 1047-1.1.2-2025).

För behörighet till kurser inom programmet, se respektive kursplan.