Hållbarhetsstrateg, 180 högskolepoäng
(Sustainability Strategist, 180 credits)
Programkod | P4426 |
---|---|
Ansvarig institution | Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Undervisningsspråk | Svenska och Engelska |
Giltig fr.o.m. | Hösttermin 2024 |
Fastställande
Utbildningsplanen är fastställd av Fakultetsnämnden vid Södertörns högskola den 2023-09-06 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet
Du behöver också ha:
Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2, Engelska 6
Eller:
Matematik fortsättning nivå 1c, Naturkunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2, Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a1+1a2, Engelska nivå 2
eller motsvarande
Efter genomgången utbildning kan studenten:
Kunskap och förståelse
- Beskriva, exemplifiera och analysera kopplingar mellan ekologiska och sociala system i relation till samhällsviktiga och strategiska hållbarhetsperspektiv
- Beskriva och använda vetenskapliga metoder för att dra slutsatser baserade på olika typer av data av relevans för långsiktig hållbarhet
- På ett fördjupat sätt beskriva hur perspektiv på hållbarhet kan variera beroende på typ av kontext och verksamhet
- Beskriva och exemplifiera aktuella forskningsfrågor av relevans för hållbarhet
Färdighet och förmåga
- Samla in, värdera och kritiskt tolka information kopplad till en problemställning av relevans för hållbarhet
- Väga samman hur utfall inom olika dimensioner av hållbarhet kan kombineras i en sammanhållen bedömning
- Kritiskt granska hållbarhetsarbete inom olika sektorer utifrån evidensbaserade metoder och framtidsscenarier
- Kombinera mång- tvär- och transdisciplinära perspektiv och metoder för problemidentifiering, analys och handläggning av miljö- och hållbarhetsfrågor
- Leda och arbeta i hållbarhetsprojekt inom givna tidsramar och med beaktande av evidensbaserade metoder
- Muntligt och skriftligt, på svenska och engelska, i dialog diskutera hållbarhetsaspekter med olika typer av intressenter och målgrupper
- Självständigt identifiera och kritiskt värdera strategiska hållbarhetsproblem och formulera förslag på förhållningssätt till dessa, beroende på typ av avnämare
- Kategorisera och värdera hållbarhetsrisker på kort och lång sikt, samt i relation till specificerade målsättningar
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- Kritiskt förhålla sig till, och värdera skillnader mellan, evidens- respektive intressebaserad samt normativ argumentation rörande strategisk hållbarhet
- Visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används
- På ett sakligt sätt och med hänsyn till samhälleliga, vetenskapliga och etiska aspekter informera om hållbarhet i olika sammanhang och till olika målgrupper
- Värdera, och identifiera ytterligare behov av, egen kunskap och kompetens med relevans för hållbar utveckling
- Kritiskt och analyserande förhålla sig till egna tolkningar och uppfattningar om hållbar utveckling
Användbarhet
Utbildningen ger god kompetens och kunskap inom delområden som rör omställning i riktning mot ökad ekologisk, social och ekonomisk hållbarhet, i kombination med färdigheter som underlättar överblick och systemperspektiv. Ett genomgående tema är att utifrån en mångvetenskaplig grund arbeta verksamhetsnära med kombinerade myndighets- och företagsperspektiv i syfte att överbrygga sektorsgränser. Programmet ger därmed goda möjligheter att få anställning inom såväl offentlig som privat och civil sektor, inom områden som handlar om hur hållbarhet kan utvecklas utifrån strategiska och långsiktiga målsättningar.
Programmet lägger stor vikt vid träning i projektarbete och projektledning, då detta är ett vanligt sätt att arbeta med långsiktig hållbarhet och omställning i såväl myndigheter, som företag och organisationer. Träning i mer specifika komponenter, exempelvis cirkulär ekonomi, hållbarhetsredovisning, miljölagstiftning och målstyrning ägnas betydande uppmärksamhet, liksom skriftlig och muntlig kommunikation och redovisning på svenska och engelska.
Examen
Examensbenämning:
Filosofie kandidatexamen med huvudområdet miljövetenskap
Degree of Bachelor of Science in Environment Sciences
Krav för examen:
Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola själv bestämmer, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom det huvudsakliga området (huvudområdet) för utbildningen. Inom huvudområdet skall studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.Programbeskrivning
Under programmets första år läses programspecifika kurser, som tillsammans lägger en grund byggd på miljö och hållbarhet, vetenskaplig metodik, statistik och datahantering, samt organisation i myndigheter och företag. Här anläggs även kritiska perspektiv, i syfte att tydliggöra och hantera spänningar mellan olika samhällsmål och intressen.
Under år två, som även detta bygger på enbart programspecifika kurser, ligger fokus på fördjupning inom miljö, klimat och hållbarhet, hållbarhetsredovisning, riskhantering, strategiskt förändringsarbete, framtidsscenarier, samt projektledning. Under detta år läggs större vikt vid att utveckla kompetenser och skickligheter jämfört med år ett, i syfte att uppnå en god handlingsberedskap.
Under programmets sista år ges studenten möjlighet att välja kurser på C-nivå om sammanlagt 45 högskolepoäng, följt av examensarbete om 15 högskolepoäng. Den primära avsikten med att ha valbara kurser under detta år är att ge goda möjligheter till individuella inriktningar och specialiseringar.
Programmet har en mångvetenskaplig och transdisciplinär inriktning, som bygger på utvalda natur- och samhällsvetenskapliga ämnen, i kombination med integrerade perspektiv på samverkan mellan högskola och omgivande samhälle.
En kandidatexamen i miljövetenskap kan erhållas efter sjätte terminen (180 högskolepoäng).
Undervisningens uppläggning och lärandeformer framgår av varje enskild kursplan.
Kurser som obligatoriskt ingår i programmet
Nedan anges de kurser som ingår i programmet. Kurserna under respektive år kan läsas i olika ordning, utifrån behov av samläsning med andra program eller av andra skäl.
- Samhällsorganisation och hållbarhetsdimensioner, 30 högskolepoäng
- Natur, miljö, rättvisa och kritiska perspektiv, 30 högskolepoäng
- Hållbar ekonomi, styrning, scenarier och kommunikation, 30 högskolepoäng
- Klimat, riskhantering och strategiskt förändringsarbete, 30 högskolepoäng
- Valbara kurser på C-nivå om totalt 45 högskolepoäng
- Examensarbete i miljövetenskap med inriktning mot hållbarhetsstrateg, 15 högskolepoäng
Student som följer utbildningsprogrammet är garanterad plats pÃ¥ de obligatoriska kurser som ges inom ramen för programmet alternativt pÃ¥ nÃ¥gon av de inriktningar/kurser som ges inom programmet (se Övrigt, gällande behörighet).
Kurser som kan ingå i programmet
Under det sista året läser studenten valbara kurser vid Södertörns högskola eller annat nationellt eller internationellt lärosäte, utöver det avslutande examensarbetet. Studenten har dock alltid platsgaranti på valbara kurser vid Södertörns högskola omfattande minst 45 högskolepoäng.
De valbara kurserna ska vara inom miljövetenskap eller på annat sätt kopplade till programinnehållet. Information om vilka valbara kurser som ges på Södertörns högskola publiceras på ämnets hemsida senast två veckor innan sista ansökningsdag inför år tre (3). Val av externa kurser ska godkännas av ansvarig för programmet innan kursstart.
Studenten har alltid platsgaranti på ett urval kurser som motsvarar upp till heltidsstudier, dock inte med garanti på förstahandsval. För behörighet se respektive kursplan.
Självständigt arbete
Individuellt självständigt arbete om 15 högskolepoäng
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student har rätt att få prövat om tidigare utbildning eller verksamhet kan godtas för tillgodoräknande inom programmet.
Övrigt
Utbildningsplanens behörighetskrav har 2025-06-17 anpassats till införandet av ämnesbetyg i gymnasieskolan. Anpassningen har genomförts av gemensam förvaltning, enligt rektorsbeslut om anpassning av behörighetskrav till införandet av ämnesbetyg i gymnasieskolan och komvux (diarienummer 1047-1.1.2-2025).
För behörighet till kurser inom programmet, se respektive kursplan.