Hållbarhet och ansvar i pedagogisk verksamhet , 7,5 högskolepoäng
(Sustainability and Responsibility in Pedagogical Work, 7.5 credits)
Kurskod | PE001A |
---|---|
Ämnesgrupp | Pedagogik |
Huvudområde | Pedagogik |
Fördjupning | A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | Institutionen för kultur och lärande |
Utbildningsområde/n |
Humanistiska området 50%
Samhällsvetenskapliga området 50% |
Betygsalternativ på hel kurs | Tregradig skala |
Utbildningsnivå | Avancerad nivå |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | Hösttermin 2021 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för kultur och lärande vid Södertörns högskola den 2021-02-23 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Filosofie kandidatexamen med minst 90 högskolepoäng inom huvudområdet pedagogik eller motsvarande. Dessutom gymnasiekurs Sv B/Sv2 B eller motsvarande.
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
Kunskaper och förståelse
- beskriva och jämföra olika aspekter av hållbar utveckling och tillhörande problemområden utifrån pedagogisk forskning och verksamhet
Färdigheter och förmåga
- kritiskt analysera pedagogisk verksamhet utifrån någon aspekt av hållbar utveckling och för problemområdet relevanta teorier och begrepp
- identifiera och problematisera hållbarhetsperspektiv inom pedagogisk verksamhet med hjälp av textanalys som vetenskaplig metod
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- göra metodologiska bedömningar med hänsyn till forskningsetiska val och de pedagogiska verksamheternas utformning
- kritiskt diskutera den pedagogiska forskningens roll i omställningen till mer hållbara sätt att leva och handla utifrån etiska och samhälleliga perspektiv
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen syftar till att utveckla en fördjupad förståelse för pedagogik som vetenskap med utgångspunkt i begreppet hållbar utveckling. Utifrån pedagogisk forskning och verksamhet belyses relationen mellan sociala, ekonomiska och ekologiska aspekter av hållbarhet i pedagogisk verksamhet. Pedagogikens roll i omställningen till mer hållbara sätt att leva och handla behandlas liksom frågor om globalt ansvar, intergenerationell solidaritet och social rättvisa. Kursen behandlar även vissa vetenskapsteoretiska överväganden samt ger en fördjupad förståelse för textanalys som forskningsmetod med tillhörande forskningsetiska ställningstaganden.
1001,
HÃ¥llbarhet och ansvar i pedagogisk verksamhet,
7,5 högskolepoäng
(Sustainability and Responsibility in Pedagogical Work,
7.5 credits)
Betygsalternativ:
Tregradig skala
Undervisningens upplägg
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar och seminarier.
Examination
- Skriftlig individuell hemtentamen
- Muntliga och skriftliga redovisningar
- Seminariedeltagande
Sammanlagd frånvaro från seminarier om högst 20% kan kompenseras med skriftliga inlämningsuppgifter.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.