Kursplan

Turismvetenskap: storstadsturism, 30 högskolepoäng

(Tourism Studies: City Tourism, 30 credits)

Kurskod TR000A
Ämnesgrupp Turism- och fritidsvetenskap
Huvudområde Turismvetenskap
Fördjupning A1N (Avancerad nivå, har endast kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav)
Ansvarig institution Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik
Utbildningsområde/n Samhällsvetenskapliga området 88%
Tekniska området 12%
Betygsalternativ på hel kurs AF
Utbildningsnivå Avancerad nivå
Undervisningsspråk Engelska
Giltig fr.o.m. Hösttermin 2024

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för naturvetenskap, miljö och teknik vid Södertörns högskola den 2022-06-08 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen. Kursplanen har reviderats av Institutionsnämnden för naturvetenskap, miljö och teknik vid Södertörns högskola den 2023-08-30.

Behörighetskrav

Kandidatexamen med minst 60 högskolepoäng i huvudområdet Turismvetenskap samt gymnasiekurs Engelska 6 eller motsvarande

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

Kunskaper och förståelse

  • kontextualisera fenomenet turism och dess roll i samhället,
  • förklara drivkrafter och teorier bakom turismen pÃ¥ storstadsdestinationer,
  • redogöra för hur storstadsturismen kan organiseras pÃ¥ en destination med hänsyn till dess samhälleliga kontext och hÃ¥llbar utveckling,
  • diskutera hur ett system för värdskap kan hanteras i ett turistföretag utifrÃ¥n ett företagsledningsperspektiv,
  • redogöra för hur informationsteknik kan effektivisera ett turistföretags verksamhet och skapa mervärde för besökarna,
  • beskriva och förklara hur evenemang inverkar pÃ¥ det postmoderna samhället.


Färdighet och förmåga

  • självständigt analysera turismrelaterade teorier utifrÃ¥n ett kritiskt förhÃ¥llningssätt,
  • kritiskt undersöka hur affärsprocesser inom turism kan utvecklas med hjälp av informationsteknologi,
  • utifrÃ¥n turismvetenskaplig teori kritiskt analysera en storstadsdestination.


Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • kritiskt reflektera kring turismens betydelse för brobyggande mellan individer, grupper och länder i en mÃ¥ngkulturell och global värld,
  • kritiskt undersöka och värdera turismen och dess utveckling utifrÃ¥n olika teorier och perspektiv kring hÃ¥llbar utveckling.

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Denna kurs har en mångvetenskaplig och internationell ansats med storstadsturism som utgångspunkt. Evenemangens påverkan på samhället studeras och en hållbarhetsanalys genomförs av hur ledningen i ett besöksnäringsföretag hanterar värdskap. Vidare skapas en förståelse för hur informationsteknologi används inom affärsprocesser, utveckling av företagsorganisationer samt turismprodukter. Kursen innehåller dessutom kritisk analys av drivkrafter och strategier i utvecklingen av europeiska storstadsdestinationer.

Event i föränderliga samhällen, 7,5 högskolepoäng

(Events in Changing Societies, 7.5 credits)

Delkursen fokuserar på hur evenemang påverkar samhället ur ekonomiska, ekologiska och sociala perspektiv. Till exempel studeras syftet med ett evenemang, målgruppssegmentering, platsmarknadsföring, skapande av image, intressentteori samt evenemangens koppling till turistnäringen. Vidare diskuteras sociala transformationer till följd av teknisk utveckling inom evenemangsbranschen, till exempel digitala möten, globalisering och glokalisering. Slutligen genomför studenten en självständig analys av ett evenemangsfenomen med utgångspunkt i en relevant teoriram.

1001, Event i föränderliga samhällen, 7,5 högskolepoäng

(Events in Changing Societies, 7.5 credits)
Betygsalternativ: AF

Hospitality Management ur ett hållbart ledningsperspektiv, 7,5 högskolepoäng

(Sustainable Hospitality Management: a Manager's Perspective, 7.5 credits)

I denna delkurs granskas kritiskt ledningens roll i turistföretaget utifrån ett hållbart perspektiv. Första delen fokuserar på ledarskap och allmän hantering av företagets mänskliga resurser, den andra delen affärs- och tjänsteproduktutveckling, den tredje delen tjänsteprocesser och hantering av värdskapet samt den fjärde delen olika hållbarhetsstrategier som företagets miljöpåverkan och sociala ansvar.

1002, Hospitality Management ur ett hållbart ledningsperspektiv, 7.5 högskolepoäng, 7,5 högskolepoäng

(Sustainable Hospitality Management: a Manager's Perspective, 7.5 credits)
Betygsalternativ: AF

Information, kommunikation & teknik i turismaffärsverksamhet, 7.5 högskolepoäng, 7,5 högskolepoäng

(Information, Communication & Technology in Tourism Business, 7.5 credits)

I denna delkurs undersöks och bedöms hur informations- och kommunikationsteknologi (IKT) används i turistföretagens affärsprocesser. Olika digitala redskap, såsom Internet, appar, bokningssystem, e-affärer, sociala medier och geografiska informationssystem, analyseras kritiskt avseende funktion, kompatibilitet med andra IT-enheter och ekonomi. Vidare behandlas hur mervärde för kunden kan skapas av tjänsteleverantören genom nya turistprodukter baserade på informationsteknik. Avslutningsvis behandlas hur olika turistorganisationer kan integreras genom IKT.

1003, Information, Kommunikation & Teknik i turismaffärsverksamhet, 7,5 högskolepoäng

(Information, Communication & Technology in Tourism Business, 7.5 credits)
Betygsalternativ: AF

Storstadsturism - ett europeiskt perspektiv, 7,5 högskolepoäng

(City Tourism: a European Perspective, 7.5 credits)

Denna delkurs behandlar konceptet för europeisk storstadsturism. Studenterna utför en kritisk jämförande analys av förutsättningarna för storstadsturism i olika europeiska städer. Vidare skapas en djupare förståelse för hur komplexa storstadsrelaterade turistprodukter kan utvecklas för såväl utländska som lokala kundgrupper. Avslutningsvis analyseras hur storstadens turistdestination kan organiseras utifrån ett integrerat turist-, boende- och arbetslivsperspektiv.

1004, Storstadsturism - ett europeiskt perspektiv, 7,5 högskolepoäng

(City Tourism: a European Perspective, 7.5 credits)
Betygsalternativ: AF

Undervisningens upplägg

Kursen ges i form av föreläsningar, seminarier, projektarbete och grupparbeten. All undervisning sker på engelska. Dock har enskild student rätt att välja mellan att skriva skriftliga arbeten på engelska eller svenska.

Examination

1001, Event i föränderliga samhällen, 7.5 högskolepoäng

  • skriftligt PM
  • seminariedeltagande

 

1002, Hospitality Management ur ett hållbart ledningsperspektiv, 7.5 högskolepoäng

  • skriftlig salstentamen
  • seminariedeltagande

 

1003, Information, Kommunikation & Teknik i turismaffärsverksamhet, 7.5 högskolepoäng

  • skriftlig inlämningsuppgift i grupp
  • hemtentamen
  • seminariedeltagande

 

1004, Storstadsturism - ett europeiskt perspektiv, 7.5 högskolepoäng

  • skriftligt PM
  • seminariedeltagande

 

Frånvaro från högst ett (1) seminarietillfälle per delkurs kan i samråd med kursansvarig kompenseras med en skriftlig individuell inlämningsuppgift.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.

Övrigt

Revidering av kursplanen 2023-08-30 avser korrigering av kursnamn på behörighetsgivande gymnasiekurs från Engelska B till Engelska 6 i behörighetskraven. Revideringen har genomförts av gemensam förvaltning, enligt beslut om korrigering av behörighetskrav gällande språkkunskaper från gymnasieskolan (diarienummer 2906-2.1.1-2023)