Turismvetenskap B, 30 högskolepoäng
(Tourism Studies B, 30 credits)
Kurskod | TR003G |
---|---|
Ämnesgrupp | Turism- och fritidsvetenskap |
Huvudområde | Turismvetenskap |
Fördjupning | G1F (Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav) |
Ansvarig institution | Institutionen för naturvetenskap, miljö och teknik |
Utbildningsområde/n |
Samhällsvetenskapliga området 100%
|
Betygsalternativ på hel kurs | Tregradig skala |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | B |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | Vårtermin 2024 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Institutionsnämnden för naturvetenskap, miljö och teknik vid Södertörns högskola den 2022-12-07 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Turismvetenskap A, 30 högskolepoäng eller motsvarande.
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
Kunskaper och förståelse
- förklara hur turismen i samhället kan analyseras och tolkas utifrån ett mångvetenskapligt holistiskt perspektiv
- förklara hur turismmarknader fungerar utifrån såväl ett konsument- som producentperspektiv
- förklara hur olika turistföretag internt är organiserade och externt placeras i en branschstruktur i en storstadsregion
- beskriva typiska event på svenska destinationer och hur dessa genomförs samt förklara dess betydelse för det lokala samhället
- identifiera rurala och urbana platser som är potentiellt lämpliga för turism, och förklara hur turism planeras integrerat med allmän samhällsplanering
Färdigheter och förmåga
- analysera hur besökargruppers marknadstillhörighet, upplevelsebehov och serviceönskemål påverkar valet av besöksdestination
- analysera hur kulturmöten uppstår på olika resmål
- undersöka ett lokalt resmåls kulturhistoria och naturförutsättningar
- utveckla en permanent eller temporär besöksattraktion samt redovisa detta i projektform
- identifiera turistföretags karaktär och dess turistprodukter i en storstadsregion
- analysera hur service management kan bedrivas utifrån ett entreprenöriellt småföretagarperspektiv
- genomföra en turismsegmenterad marknadsundersökning
- upprätta en ekonomisk kalkyl för ett turistföretags produkter
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- kritiskt granska, ifrågasätta och värdera turismens inverkan på lokalsamhället och hur det motiveras utifrån ett hållbarhetsperspektiv
- kritiskt granska och ifrågasätta olika aktörers betydelse för och intresse av turism
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen introducerar kvalitativt inriktat tjänsteföretagande såsom marknadsföring och service management samt omvärldspåverkan, IT och branschstruktur. Vidare behandlas hur kulturhistoria och naturförutsättningar kan användas på ett resmål för att utveckla en permanent eller temporär besöksattraktion, Turismens geografiska, sociala, ekonomiska och miljömässiga konsekvenser i samhället analyseras utifrån ett hållbarhetsperspektiv. I kursen studeras hur privat- och affärsresandet förändras över tid för storstadsdestinationer med tillhörande periurbana miljöer. Vidare diskuteras hur olika individer (enskilt och i grupp) fungerar i en resandeprocess till en destination med tillhörande upplevelse och servicebehov för individen.
Hållbar destination och lokal samhällspåverkan, 7,5 högskolepoäng
(Sustainable Destination and the Impact on the Local society, 7.5 credits)
Kursen inleds med ett avsnitt om hur affärs- och privatresandet har förändrats på destinationer i storstadsregion med såväl centrala områden som periurbana områden. Därefter diskuteras hur turismen påverkar lokalsamhällen; inte minst turismens rumsliga och sociala konsekvenser. Det sker utifrån skillnader mellan storskalig och småskalig turism, men också i perspektivet av turism som drivkraft för att skapa sysselsättning och ekonomisk utveckling regionalt och lokalt. Vidare diskuteras turismens påverkan på natur- och kulturmiljöer. Hur kan turism miljöanpassas? Avslutningsvis behandlas hur det hållbara perspektivet inverkar på och motiveras på turistdestinationer med olika förutsättningar.
1001, Hållbar destination och lokal samhällspåverkan, tentamen, 4,5 högskolepoäng
(Sustainable Destination and the Impact on the Local society, examination, 4.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skala1002, Hållbar destination och lokal samhällspåverkan, uppgift, 2,5 högskolepoäng
(Sustainable Destination and the Impact on the Local society, assignment, 2.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skala1003, Hållbar destination och lokal samhällspåverkan, seminariedeltagande, 0,5 högskolepoäng
(Sustainable Destination and the Impact on the Local society, seminar participation, 0.5 credits)
Betygsalternativ: Tvågradig skalaIndivid, turism och kulturmöten, 7,5 högskolepoäng
(Individual Traveller, Tourism and Culture Meetings, 7.5 credits)
Delkursens röda tråd utgår ifrån resenärens perspektiv i resandeprocessen. Resenärer som fokuseras är enskilda turister samt resesällskap, personal och lokalbefolkning. I kursen studeras attityder och beteenden samt hur detta påverkar val av och vistelse på en destination. Vidare studeras vilka faktorer som påverkar upplevelser före och under resan till och på destinationen. En ytterligare aspekt som analyseras är ett resmåls förutsättningar att möta olika individers förväntningar och beteenden. På kursen studeras hur kulturmöten uppstår och vilken inverkan detta får vid internationell turism. Här studeras även varifrån vi får våra bilder om det ”främmande” på olika resmål.
1004, Individ, turism och kulturmöten, tentamen, 5 högskolepoäng
(Individual Traveller, Tourism and Culture Meetings, examination, 5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skala1005, Individ, turism och kulturmöten, uppgift, 2 högskolepoäng
(Individual Traveller, Tourism and Culture Meetings, assignment , 2 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skala1006, Individ, turism och kulturmöten, seminariedeltagande, 0,5 högskolepoäng
(Individual Traveller, Tourism and Culture Meetings, seminar participation, 0.5 credits)
Betygsalternativ: Tvågradig skalaUtveckling och management av besöksattraktioner, 7,5 högskolepoäng
(Development and Management of Visitor Attractions, 7.5 credits)
I delkursen studeras hur natur- och kulturförutsättningar ger en grund för besöksattraktioner. Historiska perioder väljs med tanke på hur vissa historiska epoker utnyttjas av dagens turistindustri. Vidare studeras hur naturförutsättningarna möjliggör turism på resmålet, inte minst i skärgårdsmiljöer. Utifrån kunskapen om resmålets turismförutsättningar utvecklas därefter permanenta och temporära besöksattraktioner. Vidare behandlas hur besöksattraktioner kan organiseras och ledas i den dagliga driften. I ett projekt utvecklas och presenteras en permanent eller temporär besöksattraktion med tillhörande driftsupplägg.
1007, Utveckling och management av besöksattraktioner, projektrapport, 6,5 högskolepoäng
(Development and Management of Visitor Attractions, project report, 6.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skala1008, Utveckling och management av besöksattraktioner, seminariedeltagande, 0,5 högskolepoäng
(Development and Management of Visitor Attractions, seminar participation, 0.5 credits)
Betygsalternativ: Tvågradig skala1009, Utveckling och management av besöksattraktioner, uppgift, 0,5 högskolepoäng
(Development and Management of Visitor Attractions, assignment, 0.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaTuristföretaget, 7,5 högskolepoäng
(The Tourist company, 7.5 credits)
Delkursen är upplagd utifrån ett service management perspektiv med tyngdpunkten på delområdena marknadsföring och organisation. Inledningsvis diskuteras vad en resetjänst har för karaktärsdrag och hur det påverkar ledning och drift av turistföretag. Inom marknadsföringsområdet studeras marknader, distribution, marknadsplaner, operativ marknadsföring m.m. Inom organisationsområdet studeras företagskultur, företagsformer, managementprinciper, tjänstemötet, anställdas motivation m.m. Vidare behandlas branschstrukturella förändringar och den allmänna IT-utvecklingen. Aspekter behandlas fram på effektivt småföretagande såsom affärsförmåga och entreprenörsanda. Under delkursen visas hur en turismsegmenterad marknadsundersökning kan genomföras och hur det kan resultera i en skriven marknadsplan. Avslutningsvis studeras hur ett turistföretag kan upprätta en ekonomisk kalkyl över sina produkter.
1010, Turistföretaget, tentamen, 4,5 högskolepoäng
(The Tourist Company, examination, 4.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skala1011, Turistföretaget, uppgift, 2,5 högskolepoäng
(The Tourist Company, assignment , 2.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skala1012, Turistföretaget, seminariedeltagande, 0,5 högskolepoäng
(The Tourist Company, seminar participation, 0.5 credits)
Betygsalternativ: Tvågradig skalaUndervisningens upplägg
Föreläsningar, seminarier, projektarbeten och grupparbeten. I de fall delkursen Turistföretaget samläses med internationella studenter används endast engelska på föreläsningar, seminarier och grupparbeten under delkursen Turistföretaget.
Examination
Delkursen hållbar destination och lokal samhällspåverkan:
- 1001, Hållbar destination och lokal samhällspåverkan, hemtentamen, 4,5 hp
- 1002, Hållbar destination och lokal samhällspåverkan, skriftlig inlämningsuppgift, 2,5 hp
- 1003, Hållbar destination och lokal samhällspåverkan, seminariedeltagande, 0,5 hp
Delkursen individ, turism och kulturmöten:
- 1004, Individ, turism och kulturmöten, skriftlig salstentamen, 5 hp
- 1005, Individ, turism och kulturmöten, skriftlig inlämningsuppgift, 2 hp
- 1006, Individ, turism och kulturmöten, seminariedeltagande, 0,5 hp
Delkursen Utveckling och management av besöksattraktioner:
- 1007, Utveckling och management av besöksattraktioner, skriven projektrapport, 6,5 hp
- 1008, Utveckling och management av besöksattraktioner, seminariedeltagande, 0,5 hp
- 1009, Utveckling och management av besöksattraktioner, skriftlig inlämningsuppgift, 0,5 hp
Delkursen Turistföretaget:
- 1010, Turistföretaget, skriftlig salstentamen, 4,5 hp
- 1011, Turistföretaget, skriftlig inlämningsuppgift, 2,5 hp
- 1012, Turistföretaget, seminariedeltagande, 0,5 hp
I de fall delkursen Turistföretaget samläses med internationella studenter:
- kan varje student på delkursen Turistföretaget välja att svara på antingen engelska eller svenska på examinationsmomentet skriftlig salstentamen
- används endast engelska vid skriftlig rapport av grupparbete, muntliga presentationer i grupp och seminariedeltagande.
Frånvaro från högst ett (1) seminarietillfälle per delkurs kan i samråd med kursansvarig kompenseras med en skriftlig individuell inlämningsuppgift.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.