Kursplan

Utbildningsvetenskap 1: Förskolan och förskoleuppdraget, 7,5 högskolepoäng

(Education Studies 1: Preschool and Preschool Teaching, Preschool, 7.5 credits)

Kurskod UA013G
Ämnesgrupp Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt
Huvudområde Inget huvudområde
Fördjupning GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras)
Ansvarig institution Lärarutbildningen
Utbildningsområde/n Undervisningsområdet 100%
Ges endast inom följande program Förskollärarutbildning med interkulturell profil, 210 högskolepoäng
Betygsalternativ på hel kurs Tregradig skala
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå A
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. VÃ¥rtermin 2024

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningens kursplanenämnd vid Södertörns högskola den 2021-10-07 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen. Kursplanen har reviderats av Lärarutbildningsnämnden vid Södertörns högskola den 2023-10-12.

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

Kunskap och förståelse

  • beskriva förskoleuppdraget och relatera det till förskolans värdegrund samt jämföra olika politiska villkor, styrdokument och organisationsmodeller för förskoleverksamhet
  • förklara och exemplifiera hur begreppen interkulturalitet och bildning kan förstÃ¥s och relateras till förskolläraruppdraget och förskolans verksamhet
  • redogöra för begreppen vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet

Färdighet och förmåga

  • diskutera värdegrundsfrÃ¥gor och jämställdhets- och jämlikhetsarbete i undervisningsuppdraget med utgÃ¥ngspunkt i aktuell forskning
  • muntligt och skriftligt tillämpa grundläggande vetenskapliga färdigheter inklusive referenshantering och informationssökning

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera förskolläraruppdraget och förskolans verksamhet ur ett samhälleligt och etiskt perspektiv
  • diskutera förskollärarutbildningens profilomrÃ¥den interkulturalitet och bildning ur ett samhälleligt och etiskt perspektiv.

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen ger en grundläggande introduktion till förskolläraruppdraget och förskolans verksamhet. Förskolans och förskollärarens dubbla uppdrag att skapa förutsättningar för både omsorg och lärande kontextualiseras i relation till historiska, politiska och organisatoriska perspektiv. Utbildningens interkulturella profil introduceras och särskild vikt läggs vid hur förskolans värdegrund - inbegripet barns rättigheter enligt FN:s Barnkonvention - kan realiseras i en förskola präglad av mångfald. I kursen behandlas även jämställdhets- och jämlikhetsuppdraget. Genom utbildningens bildningsprofil relateras förskolans och förskollärarens uppdrag till frågan om människans tillblivelse i kulturen och utbildningens roll i detta. Kursen innehåller också en introduktion till akademiska studier och till grundläggande vetenskapliga färdigheter och förhållningssätt liksom till distinktionen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet.

1001, Förskolan och förskolläraruppdraget, 7,5 högskolepoäng

(Preschool and Preschool Teaching, 7.5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

Undervisningens upplägg

I kursen ingår föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

Examination

1001 - Förskolan och förskolläraruppdraget, 7,5 högskolepoäng:



  • examineras genom seminariedeltagande, muntliga presentationer och skriftliga inlämningsuppgifter samt en salstentamen.

Högst två seminarietillfällen kan kompenseras med skriftliga inlämningsuppgifter.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.