Utbildningsvetenskap 2, Barnet, eleven och lärandet, fritidshem, 7,5 högskolepoäng
(Education Studies 2, The Child, the Pupil and Education, School-Age Educare, 7.5 credits)
Kurskod | UA056G |
---|---|
Ämnesgrupp | Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt |
Huvudområde | Inget huvudområde |
Fördjupning | GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras) |
Ansvarig institution | Lärarutbildningen |
Utbildningsområde/n |
Undervisningsområdet 100%
|
Ges endast inom följande program | Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot fritidshem, 180 högskolepoäng |
Betygsalternativ på hel kurs | Tregradig skala |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | A |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | Hösttermin 2024 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningsnämnden vid Södertörns högskola den 2024-03-21 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Studenten ska vara antagen till Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot fritidshem, 180 högskolepoäng.
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
Kunskap och förståelse
- redogöra för barns kognitiva, sociala och emotionella utveckling utifrån psykologiska perspektiv
- redogöra för och problematisera olika sätt att se på barnet och lärandet utifrån idéhistoriska perspektiv
Färdighet och förmåga
- analysera samtida debatt om undervisning utifrån psykologiska och idéhistoriska perspektiv på lärande och utveckling
- använda samtida och kanoniserade texter i skriftlig och muntlig argumentation inom det fritidspedagogiska området
- genomföra en mindre textanalys
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- resonera kring hur olika sätt att se på barnet och eleven samspelar med skolans demokrati- och värdegrundsarbete
- reflektera kring vad bildning kan betyda i relation till frågor om barns utveckling och lärande
- reflektera kring vilken roll kanoniserade och samtida texter kan spela för den egna bildningen
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Utifrån tanken om medborgerlig bildning tematiserar kursen barns utveckling och lärande i en fritidshemspedagogisk kontext. Med barnet och eleven i fokus behandlar kursen lärande och utveckling utifrån psykologiska och idéhistoriska perspektiv. Med utgångspunkt i psykologiska perspektiv studeras barns kognitiva, sociala och emotionella utveckling. Olika sätt att se på barnet och lärandet kontextualiseras och problematiseras utifrån idéhistoriska perspektiv. Lärarutbildningens interkulturella profil uppmärksammas genom hur olika synsätt på barnet och eleven samspelar med skolans demokrati- och värdegrundsarbete. Med utgångspunkt i Lärarutbildningens bildningsprofil belyses samtida texter mot bakgrund av kanoniserade verk ur det pedagogiska tänkandets historia. Kursen ger även en introduktion till textanalys och grundläggande argumentationsteknik.
1001, Utbildningsvetenskap 2, Barnet, eleven och lärandet, fritidshem, 7,5 högskolepoäng
(Education Studies 2, The Child, The Pupil and Education, School-age Educare, 7.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaUndervisningens upplägg
I kursen ingår föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.
Examination
Kursen examineras genom obligatorisk närvaro på föreläsningar, aktivt deltagande på seminarier och övningar, en textanalys samt en individuell skriftlig hemtentamen.
Frånvaro från föreläsningar samt högst två seminarietillfällen kan kompenseras med skriftliga uppgifter.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.