Kursplan

Utbildningsvetenskap 2, Barnet, eleven och lärandet, fritidshem, 7,5 högskolepoäng

(Education Studies 2, The Child, the Pupil and Education, School-Age Educare, 7.5 credits)

Kurskod UA056G
Ämnesgrupp Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt
Huvudområde Inget huvudområde
Fördjupning GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras)
Ansvarig institution Lärarutbildningen
Utbildningsområde/n Undervisningsområdet 100%
Ges endast inom följande program Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot fritidshem, 180 högskolepoäng
Betygsalternativ på hel kurs Tregradig skala
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå A
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. Hösttermin 2024

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningsnämnden vid Södertörns högskola den 2024-03-21 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Studenten ska vara antagen till Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot fritidshem, 180 högskolepoäng.

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

Kunskap och förstÃ¥else 

  • redogöra för barns kognitiva, sociala och emotionella utveckling utifrÃ¥n psykologiska perspektiv 
  • redogöra för och problematisera olika sätt att se pÃ¥ barnet och lärandet utifrÃ¥n idéhistoriska perspektiv 

Färdighet och förmÃ¥ga 

  • analysera samtida debatt om undervisning utifrÃ¥n psykologiska och idéhistoriska perspektiv pÃ¥ lärande och utveckling 
  • använda samtida och kanoniserade texter i skriftlig och muntlig argumentation inom det fritidspedagogiska omrÃ¥det
  • genomföra en mindre textanalys

VärderingsförmÃ¥ga och förhÃ¥llningssätt 

  • resonera kring hur olika sätt att se pÃ¥ barnet och eleven samspelar med skolans demokrati- och värdegrundsarbete
  • reflektera kring vad bildning kan betyda i relation till frÃ¥gor om barns utveckling och lärande
  • reflektera kring vilken roll kanoniserade och samtida texter kan spela för den egna bildningen 

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

UtifrÃ¥n tanken om medborgerlig bildning tematiserar kursen barns utveckling och lärande i en fritidshemspedagogisk kontext. Med barnet och eleven i fokus behandlar kursen lärande och utveckling utifrÃ¥n psykologiska och idéhistoriska perspektiv. Med utgÃ¥ngspunkt i psykologiska perspektiv studeras barns kognitiva, sociala och emotionella utveckling. Olika sätt att se pÃ¥ barnet och lärandet kontextualiseras och problematiseras utifrÃ¥n idéhistoriska perspektiv. Lärarutbildningens interkulturella profil uppmärksammas genom hur olika synsätt pÃ¥ barnet och eleven samspelar med skolans demokrati- och värdegrundsarbete. Med utgÃ¥ngspunkt i Lärarutbildningens bildningsprofil belyses samtida texter mot bakgrund av kanoniserade verk ur det pedagogiska tänkandets historia. Kursen ger även en introduktion till textanalys och grundläggande argumentationsteknik. 

1001, Utbildningsvetenskap 2, Barnet, eleven och lärandet, fritidshem, 7,5 högskolepoäng

(Education Studies 2, The Child, The Pupil and Education, School-age Educare, 7.5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

Undervisningens upplägg

I kursen ingÃ¥r föreläsningar, seminarier och praktiska övningar. 

Examination

Kursen examineras genom obligatorisk närvaro pÃ¥ föreläsningar, aktivt deltagande pÃ¥ seminarier och övningar, en textanalys samt en individuell skriftlig hemtentamen. 

FrÃ¥nvaro frÃ¥n föreläsningar samt högst tvÃ¥ seminarietillfällen kan kompenseras med skriftliga uppgifter. 

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.