Utbildningsvetenskap 1, grundskolans årskurs 4-6, Läraruppdraget och kunskapens former, 10,5 högskolepoäng
(Education Studies 1, Primary School, Years 4-6, Teacher Professionalism and Forms of Knowledge, 10.5 credits)
Kurskod | UA064G |
---|---|
Ämnesgrupp | Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt |
Huvudområde | Inget huvudområde |
Fördjupning | GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras) |
Ansvarig institution | Lärarutbildningen |
Utbildningsområde/n |
Undervisningsområdet 100%
|
Ges endast inom följande program | Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot årskurs 4-6 |
Betygsalternativ på hel kurs | Tregradig skala |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | A |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | Hösttermin 2024 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningsnämnden vid Södertörns högskola den 2024-03-21 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Studenten ska vara antagen till Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot årskurs 4-6, 240 högskolepoäng
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
- identifiera och beskriva läraruppdraget och problematisera lärarens dubbla uppdrag i historia och samtid
- redogöra för skolväsendets organisation och villkor i historia och samtid
- resonera kring begreppen utbildning, undervisning och fostran med utgångspunkt i skolans styrdokument, FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention
- resonera kring bildningens och utbildningens betydelse för elevens utveckling till samhällsmedborgare
- reflektera över interkulturella frågors relevans för skolans värdegrundsarbete
- resonera kring kunskapens olika former utifrån läroplansteoretiska perspektiv samt genomföra grundläggande läroplansanalys
- diskutera hur skolans digitalisering och samhällets medialisering inverkar på skolan som fysisk och social plats
- skriva texter som, med utgångspunkt i kurslitteratur, visar prov på kritiskt tänkande samt språklig och akademisk medvetenhet
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen introducerar studenten till läraruppdraget och den historiska, sociala och fysiska plats där uppdraget äger rum liksom till skolväsendets historia, dess organisation och villkor. De för läraryrket centrala begreppen utbildning, undervisning och fostran presenteras och sätts i relation till bildning och interkulturalitet.
Den interkulturella profilen introduceras genom att särskild vikt läggs vid skolans värdegrund, inbegripet grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna. Genom bildningsprofilen relateras skolans uppdrag till elevens utveckling som samhällsmedborgare. Vidare ger kursen en introduktion till kunskapens olika former som belyses ur läroplansteoretiska perspektiv. Kursen är även en introduktion till akademiska studier samt till att läsa och skriva akademiska texter. Kursen består av två moment: Läraruppdraget och kunskapens former A och B
1001, Läraruppdraget och kunskapens former A, 7,5 högskolepoäng
(Teacher Professionalism and Forms of Knowledge A, 7.5 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skala1002, Läraruppdraget och kunskapens former B, 3 högskolepoäng
(Teacher Professionalism and Forms of Knowledge B, 3 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaUndervisningens upplägg
I kursen ingår föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.
Examination
1001 - Läraruppdraget och kunskapens former A, 7,5 högskolepoäng:
- muntliga seminarieuppgifter individuellt och i grupp och skriftliga individuella seminarieuppgifter samt praktiska övningar
- förberett och aktivt deltagande på föreläsningar och seminarier
- Individuell skriftlig salstentamen
1002 - Läraruppdraget och kunskapens former B, 3,0 högskolepoäng:
- muntliga seminarieuppgifter individuellt och i grupp och skriftliga individuella seminarieuppgifter samt praktiska övningar
- förberett och aktivt deltagande på föreläsningar och seminarier
- Individuell skriftlig salstentamen
Föreläsningar och högst tre seminarietillfällen kan kompenseras med skriftliga uppgifter.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.