Kursplan

Utbildningsvetenskap 1, grundskolans årskurs 4-6, Läraruppdraget och kunskapens former, 10,5 högskolepoäng

(Education Studies 1, Primary School, Years 4-6, Teacher Professionalism and Forms of Knowledge, 10.5 credits)

Kurskod UA064G
Ämnesgrupp Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt
Huvudområde Inget huvudområde
Fördjupning GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras)
Ansvarig institution Lärarutbildningen
Utbildningsområde/n Undervisningsområdet 100%
Ges endast inom följande program Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot årskurs 4-6
Betygsalternativ på hel kurs Tregradig skala
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå A
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. Hösttermin 2024

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningsnämnden vid Södertörns högskola den 2024-03-21 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Studenten ska vara antagen till Grundlärarutbildning med interkulturell profil med inriktning mot årskurs 4-6, 240 högskolepoäng

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

  • identifiera och beskriva läraruppdraget och problematisera lärarens dubbla uppdrag i historia och samtid
  • redogöra för skolväsendets organisation och villkor i historia och samtid
  • resonera kring begreppen utbildning, undervisning och fostran med utgÃ¥ngspunkt i skolans styrdokument, FN:s deklaration om de mänskliga rättigheterna och FN:s barnkonvention
  • resonera kring bildningens och utbildningens betydelse för elevens utveckling till samhällsmedborgare
  • reflektera över interkulturella frÃ¥gors relevans för skolans värdegrundsarbete
  • resonera kring kunskapens olika former utifrÃ¥n läroplansteoretiska perspektiv samt genomföra grundläggande läroplansanalys
  • diskutera hur skolans digitalisering och samhällets medialisering inverkar pÃ¥ skolan som fysisk och social plats
  • skriva texter som, med utgÃ¥ngspunkt i kurslitteratur, visar prov pÃ¥ kritiskt tänkande samt sprÃ¥klig och akademisk medvetenhet

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen introducerar studenten till läraruppdraget och den historiska, sociala och fysiska plats där uppdraget äger rum liksom till skolväsendets historia, dess organisation och villkor. De för läraryrket centrala begreppen utbildning, undervisning och fostran presenteras och sätts i relation till bildning och interkulturalitet.

Den interkulturella profilen introduceras genom att särskild vikt läggs vid skolans värdegrund, inbegripet grundläggande demokratiska värderingar och de mänskliga rättigheterna. Genom bildningsprofilen relateras skolans uppdrag till elevens utveckling som samhällsmedborgare. Vidare ger kursen en introduktion till kunskapens olika former som belyses ur läroplansteoretiska perspektiv. Kursen är även en introduktion till akademiska studier samt till att läsa och skriva akademiska texter. Kursen består av två moment: Läraruppdraget och kunskapens former A och B

1001, Läraruppdraget och kunskapens former A, 7,5 högskolepoäng

(Teacher Professionalism and Forms of Knowledge A, 7.5 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

1002, Läraruppdraget och kunskapens former B, 3 högskolepoäng

(Teacher Professionalism and Forms of Knowledge B, 3 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

Undervisningens upplägg

I kursen ingår föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

Examination

1001 - Läraruppdraget och kunskapens former A, 7,5 högskolepoäng:

  • muntliga seminarieuppgifter individuellt och i grupp och skriftliga individuella seminarieuppgifter samt praktiska övningar
  • förberett och aktivt deltagande pÃ¥ föreläsningar och seminarier
  •  Individuell skriftlig salstentamen

1002 - Läraruppdraget och kunskapens former B, 3,0 högskolepoäng:

  • muntliga seminarieuppgifter individuellt och i grupp och skriftliga individuella seminarieuppgifter samt praktiska övningar
  • förberett och aktivt deltagande pÃ¥ föreläsningar och seminarier
  • Individuell skriftlig salstentamen

Föreläsningar och högst tre seminarietillfällen kan kompenseras med skriftliga uppgifter.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.