Kursplan

Utbildningsvetenskap 2: Förskolans kunskapstraditioner, förskola, erfarenhetsbaserad, 6 högskolepoäng

(Education Studies 2: Knowledge Traditions in Early Childhood Education, Preschool, Experience-based, 6 credits)

Kurskod UA100G
Ämnesgrupp Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt
Huvudområde Inget huvudområde
Fördjupning GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras)
Ansvarig institution Lärarutbildningen
Utbildningsområde/n Undervisningsområdet 100%
Ges endast inom följande program Förskollärarutbildning med interkulturell profil, erfarenhetsbaserad, 210 högskolepoäng
Betygsalternativ på hel kurs Tregradig skala
Utbildningsnivå Grundnivå
Kursnivå A
Undervisningsspråk Svenska
Giltig fr.o.m. Hösttermin 2025

Fastställande

Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningsnämnden vid Södertörns högskola den 2025-03-20 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.

Behörighetskrav

Studenten ska vara antagen till Förskollärarutbildning med interkulturell profil, erfarenhetsbaserad, 210 högskolepoäng.

Lärandemål

Efter genomgången kurs kan studenten:

Kunskap och förståelse

  • redogöra för förskolans kunskapstraditioner genom att Ã¥terge centrala tänkares stÃ¥ndpunkter om uppfostran, undervisning, utbildning och bildning,
  • redogöra för grundläggande läroplansteoretiska begrepp,

Färdighet och förmåga

  • genomföra en grundläggande läroplansteoretisk textanalys,
  • tillämpa genrebestämning, informationssökning och referenshantering,

Värderingsförmåga och förhållningssätt

  • diskutera förskolans kunskapstraditioner i relation till samtida förskoleverksamhet och aktuell läroplan,
  • diskutera interkulturalitet och bildning i relation till förskolans kunskapstraditioner.

Innehåll, delkurser och examinationsmoment

Kursen behandlar förskolans kunskapstraditioner genom uppmärksammandet av centrala tänkares ståndpunkter om uppfostran, undervisning, utbildning och bildning. Grundläggande läroplansteoretiska begrepp gås igenom och länkas till skiftande synsätt på barn och undervisning genom förskolans framväxt från 1800-talet fram till idag. Under kursen diskuteras interkulturalitet och bildning i relation till förskolans kunskapstraditioner. Studenterna introduceras till metoder för informationssökning, genrebestämning och textanalys.

1001, Förskolans kunskapstraditioner, 6 högskolepoäng

(Knowledge Traditions in Early Childhood Education, 6 credits)

Betygsalternativ: Tregradig skala

Undervisningens upplägg

I kursen föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.

Examination

Kursen examineras genom

  • seminariedeltagande
  • muntlig presentation i grupp
  • individuella skriftliga inlämningsuppgifter
  • salstentamen

Frånvaro från högst två seminarier kan kompenseras med uppgifter i enlighet med examinators instruktioner. Uppgiften ska vara pedagogiskt och omfångsmässigt motsvarande det undervisningstillfälle som ska kompenseras.

Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.

Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.

Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen

Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.