Utbildningsvetenskap 2: Förskolans kunskapstraditioner, förskola, erfarenhetsbaserad, 6 högskolepoäng
(Education Studies 2: Knowledge Traditions in Early Childhood Education, Preschool, Experience-based, 6 credits)
Kurskod | UA100G |
---|---|
Ämnesgrupp | Utbildningsvetenskap/didaktik allmänt |
Huvudområde | Inget huvudområde |
Fördjupning | GXX (Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras) |
Ansvarig institution | Lärarutbildningen |
Utbildningsområde/n |
Undervisningsområdet 100%
|
Ges endast inom följande program | Förskollärarutbildning med interkulturell profil, erfarenhetsbaserad, 210 högskolepoäng |
Betygsalternativ på hel kurs | Tregradig skala |
Utbildningsnivå | Grundnivå |
Kursnivå | A |
Undervisningsspråk | Svenska |
Giltig fr.o.m. | Hösttermin 2025 |
Fastställande
Kursplanen är fastställd av Lärarutbildningsnämnden vid Södertörns högskola den 2025-03-20 enligt bestämmelserna i högskoleförordningen.
Behörighetskrav
Studenten ska vara antagen till Förskollärarutbildning med interkulturell profil, erfarenhetsbaserad, 210 högskolepoäng.
Lärandemål
Efter genomgången kurs kan studenten:
Kunskap och förståelse
- redogöra för förskolans kunskapstraditioner genom att återge centrala tänkares ståndpunkter om uppfostran, undervisning, utbildning och bildning,
- redogöra för grundläggande läroplansteoretiska begrepp,
Färdighet och förmåga
- genomföra en grundläggande läroplansteoretisk textanalys,
- tillämpa genrebestämning, informationssökning och referenshantering,
Värderingsförmåga och förhållningssätt
- diskutera förskolans kunskapstraditioner i relation till samtida förskoleverksamhet och aktuell läroplan,
- diskutera interkulturalitet och bildning i relation till förskolans kunskapstraditioner.
Innehåll, delkurser och examinationsmoment
Kursen behandlar förskolans kunskapstraditioner genom uppmärksammandet av centrala tänkares ståndpunkter om uppfostran, undervisning, utbildning och bildning. Grundläggande läroplansteoretiska begrepp gås igenom och länkas till skiftande synsätt på barn och undervisning genom förskolans framväxt från 1800-talet fram till idag. Under kursen diskuteras interkulturalitet och bildning i relation till förskolans kunskapstraditioner. Studenterna introduceras till metoder för informationssökning, genrebestämning och textanalys.
1001, Förskolans kunskapstraditioner, 6 högskolepoäng
(Knowledge Traditions in Early Childhood Education, 6 credits)
Betygsalternativ: Tregradig skalaUndervisningens upplägg
I kursen föreläsningar, seminarier och praktiska övningar.
Examination
Kursen examineras genom
- seminariedeltagande
- muntlig presentation i grupp
- individuella skriftliga inlämningsuppgifter
- salstentamen
Frånvaro från högst två seminarier kan kompenseras med uppgifter i enlighet med examinators instruktioner. Uppgiften ska vara pedagogiskt och omfångsmässigt motsvarande det undervisningstillfälle som ska kompenseras.
Betygskriterier delas ut vid kurs-/delkursstart.
Om en student har intyg från Södertörns högskola om kompensatoriskt stöd har examinator rätt att besluta om anpassad examination eller alternativ examinationsform i enlighet med Södertörns högskolas regelverk.
Begränsningar i rätten att tillgodoräkna kursen i examen
Kursen får inte tillgodoräknas i examen samtidigt med inom eller utom landet genomgången kurs, vars innehåll helt eller delvis överensstämmer med innehållet i kursen.