Student

Årets Alumn

Årets alumn är en utmärkelse som delas ut varje år. Utmärkelsen ska gå till en alumn som är en god förebild för andra studenter och som presterat och engagerat sig lite utöver det vanliga i sin karriär eller i andra sammanhang.

För att nomineras till Årets Alumn ska personen ha:

  • Studerat vid Södertörns högskola
  • Presterat något utöver det vanliga i sin karriär, i ett särskilt engagemang eller något som är värt att uppmärksamma.
  • Vara en god förebild för dagens och framtida studenter

Årets Alumn 2018 - Sara Lövestam

Författare och språkvetare Årets alumn 2018

Sara Lövestam utses till Årets alumn vid Södertörns högskola.

Sara Lövestam studerade på Södertörns högskola under åren 2001 till 2006. Hon studerade delar av sin lärarutbildning vid högskolan, tog ut sin lärarexamen från Södertörns högskola och har också studerat genusvetenskap och svenska. Det var just lärare i ämnet svenska som nominerade Sara till utmärkelsen Årets alumn:

”Med sin lärargärning och sitt framgångsrika författarskap är Sara en god förebild för Södertörns högskolas studenter” står det bland annat att läsa i nomineringen.

Sara Lövestam arbetade efter sin examen från Södertörns högskola i flera år som en mycket skicklig och omtyckt SFI-lärare (svenska för invandrare). Men det är kanske som författare hon har gjort sig mest känd. Hon har gett ut ett tiotal romaner för både vuxna och ungdomar i olika genrer, bland annat den populära deckaren Sanning med modifikation och tre populärvetenskapliga böcker om grammatik; Grejen med verb, Grejen med substantiv och Grejen med ordföljd. Hon skriver också läroböcker i grammatik.

Sara har även blivit prisbelönad för sitt författarskap. Hon vann bok-SM med manuset till romanen Udda, som gavs ut 2009. 2015 vann hon Svenska deckarakademins pris för bästa deckardebut för boken Sanning med modifikation. Sara är också en ofta anlitad föredragshållare och medverkar i radio och tv, exempelvis som fast expert i Språkakuten på TV4.

– Det är såklart väldigt roligt att mina böcker och föreläsningar uppmärksammas och hyllas på det här viset, säger Sara Lövestam om utmärkelsen. Men rent mänskligt är det största för mig att någon tycker att jag är en god förebild. Jag hoppas att jag ska kunna inspirera någon att följa sin passion och nyfikenhet och hitta sin egen väg framåt.

Juryns motivering

”Sara Lövestam är författaren, språkvetaren och läraren som på ett föredömligt sätt lyckats förmedla sitt starka engagemang för svenska språket och dess grammatik. Genom sin passion och lust för just grammatik har Sara efter sin examen från Södertörns högskola blivit en språkapostel som på ett pedagogiskt och lustfyllt sätt förklarar ordens ursprung och grammatik så att dessa förmedlas till en bred allmänhet. Saras fascination för språket, människor och människans spretighet har också gjort att hon skrivit böcker inom olika genrer, allt från romaner till böcker om grammatik. Sara vann Bok-SM för boken Udda, som gavs ut 2009, och har även fått Svenska Deckarakademins pris för "bästa deckardebut" för boken Sanning med modifikation som gavs ut 2015. Genom sitt författarskap och sin mission för att sprida det svenska språket på ett enkelt och lättfattligt sätt är Sara en god förebild för Södertörns högskolas studenter.”

Blir du nyfiken på Sara och vill veta mer? Se filmen och lyssna på podden med henne.

Årets alumn 2018. Mattias Svensson.

Samhällsengagerad entreprenör blir Årets alumn 2017

Ett starkt samhällsengagemang, särskilt för utbildning och skolan. Ett målmedvetet arbete med syfte att ge alla elever lika möjligheter i skolan. Engagemang för demokrati och samhällsbyggnad med utbildning i fokus. Det sammantaget leder till att Mattias Svensson är Årets alumn 2017.

För sjätte året i rad delas utmärkelsen Årets Alumn ut på Södertörns högskola. Utmärkelsen ska gå till en Årets alumn 2017, Mattias Svenssonalumn som är en god förebild för andra studenter och som presterat och engagerat sig lite utöver det vanliga i sin karriär eller i andra sammanhang. I år går priset till Mattias Svensson som gick PEO-programmet: politik, ekonomi och organisation 2000-2005. Möt årets alumn 2017!

Mattias Svensson är en 38 årig tvåbarnspappa, uppvuxen utanför Borås. Under uppväxten väcktes intresset för samhällsfrågor och framförallt skolan, när han insåg att det fanns barn och ungdomar i klassen som hade det jobbigt och som det sedan gick snett för.

– Skolan har en otroligt viktig roll i det framtida samhällsbyggandet – den skall ge lika möjligheter för alla barn att utvecklas och nå sin fulla potential, säger Mattias.

Tvärvetenskaplig utbildning lockade till Södertörns högskola

Efter gymnasiet läste Mattias sociologi på Stockholms universitet, och hann både jobba och resa runt i världen innan han bestämde sig för att läsa Politik, Ekonomi och Organisation (PEO) på Södertörns högskola.

– Den typen av utbildning fanns inte någon annanstans då, den var tvärvetenskaplig och kombinerade samhällsfrågor med en ekonomiutbildning. Det faktum att den kopplade an till mitt samhällsintresse gjorde utbildningen intressant och spännande, menar Mattias.

Mattias minns framförallt basåret som väldigt bra, med kombinationen av bland annat filosofi, retorik och den svenska välfärdsstatens olika skeenden. Det blev många intressanta diskussioner med andra studenter, som gav nya perspektiv.

– Och så minns jag förstås rulltrapporna upp från pendeltåget, säger han och ler, de symboliserar något som hände, man var på väg uppåt, framåt, mot någonting!

Men det allra starkaste och bästa minnet från studietiden är förstås att Mattias mötte sin blivande fru under studietiden på Södertörns högskola.

– Vi lärde känna varandra genom att hon fick låna mina anteckningar till nationalekonomin, berättar Mattias.

Från bankanställd till entreprenör

Efter studierna arbetade Mattias inom bankvärlden, men hans samhällsengagemang tog honom ganska snart till arbete i ideell sektor. I det skedet bjöds han in till ett idémöte på en bank för att diskutera samhällsansvar och den svenska skolan. Från studierna hade Mattias framförallt tagit med sig kunskapen och förmågan att förhålla sig till, och bearbeta information samt analysera för att hitta bättre lösningar, och den förmågan kom nu väl till pass.

– Vi diskuterade samhällsansvar och den svenska skolan. Under mötet blev det tydligt att det fanns ett behov av nya lösningar för att möta den framväxande lärarbristen och den ökande ojämlikheten i skolan. Därifrån påbörjades ett arbete som slutligen kom att bli Teach for Sweden.

I korthet arbetar Teach for Sweden med att rekrytera ledartalanger som i ett två år långt ledarskapsprogram arbetar på skolor där behovet av tydliga och modiga ledare är som störst. Efter programmet fortsätter många som lärare och skolledare medan andra tar klivet över till näringslivet eller politiken.

Håll kvar passionen!

Mattias uppmanar alla studenter att hitta den rätta kombinationen av det en brinner för och vart en ser sig själv i framtiden.

– Det är viktigt att hålla kvar vid sin passion och inte hela tiden tänka på att göra ”smarta val”. Visst ska man tänka strategiskt kring jobbmöjligheter i framtiden, men glöm inte passionen. Med den kommer man långt, säger han med övertygelse.

Att bygga nätverk och också utmana sig själv genom att möta personer som inte har samma
syn som en själv är ett annat tips som Mattias gärna vill ge både blivande och nuvarande studenter.

– Det finns ett jättestort behov idag av medarbetare och chefer med den sortens kunskap som man får med sig från Södertörns högskola. Tvärvetenskapliga utbildningar som ger ett 360-graders perspektiv. Vi går mot en framtid där det behövs en mer holistisk syn på det privata näringslivet och den offentliga förvaltningen, slår Mattias fast.

Avslutningsvis, hur känns det att ha blivit årets alumn?

– Det känns väldigt hedrande att få den här utmärkelsen men också kul att initiativ som mitt uppmärksammas. Det visar att nya lösningar uppstår i samverkan mellan det offentliga, privata och civila. Precis som den tvärvetenskapliga inriktningen på Södertörns högskola.

Södertörns högskolas Årets Alumn 2016, Kebba Colley

Ett starkt socialt engagemang för demokrati och samhällsbyggnad med utbildning i fokus. En karriär som genomsyras av hållbar utveckling tillsammans med ekonomisk tillväxt för småföretag i utvecklingsländer. Det sammantaget leder till att Kebba Colley är Årets alumn 2016.

Årets alumn 2016 är Kebba Colley som studerat till en magister i företagsekonomi på högskolan. Men första kontakten med högskolan var genom den mångvetenskapliga introduktionsutbildningen, Demos.

Kebba har ett mycket stort och brett socialt engagemang både i sitt yrkes- och privatliv. Han är både en förebild för skolungdomar på hemmaplan i Stockholm men också för sitt hållbarhetsarbete för internationell handel med företag och organisationer runt om i hela världen. Det gör honom till en god ambassadör för Södertörns högskola. Efter sin examen har Kebba satsat på en internationell yrkeskarriär som fokuserar på hållbar utveckling och handel. Han har haft stora framgångar i sitt arbete med att identifiera, utveckla, finansiera och genomföra olika handelsprogram i Afrika, Sydamerika och Asien.

- Jag blev väldigt rörd, säger Kebba efter beskedet att han blivit Årets alumn. Det fick mig att tänka på allt stöd och den vägledning som jag fick under min studietid på Södertörns högskola. Och alla lärare och forskare som jag träffat. För det är jag väldigt tacksam. Det har verkligen hjälpt mig i det arbete som jag nu utför i mitt yrkesliv men även i det sociala och ideela engagemang som jag har privat.

Nu arbetar Kebba på det statliga företaget IDH - The Sustainable Trade Initiative i Nederländerna. Där leder han ett team som arbetar med företagsutveckling genom handelsprogram i utvecklingsländer från Sydamerika, Afrika till Asien.

- Tillsammans med europeiska och amerikanska företag identifierar vi bönder och små företag med potential att producera varor som sedan exporteras till EU. De flesta företagen har potential att producera men saknar ofta finansiering, kunskap, teknik och marknad både nationellt och internationellt. Nu har över 100 företag skrivit på ett avtal med IDH att aktivt arbeta och öka inköp ifrån småskaliga bönder. Genom att stötta bönder och småföretag i U-länder kan vi gemensamt bidra till ökad kapacitet, teknik för produktion och därmed ökad anställning och mindre fattigdom i dessa länder, avslutar Kebba.

Karriären fortsätter i Sydafrika

När vi från Södertörns högskola träffar Kebba är han just i färd med att flytta till Sydafrika. Hans resultatrika yrkeskarriär har nämligen lett till att han utsetts till att leda projektet Grow Africa, vars syfte är att hjälpa företag att hitta producenter i Afrika. Projektet är instiftat av Barack Obama.

- Mitt ansvarsområde kommer bland annat bli att hjälpa företagen och regeringar att samarbeta. Kebba berättar att i många länder i Afrika är det tyvärr tabu att företag och regeringar samarbetar för att finna gemensamma lösningar.

Brinner för utbildning

Utbildning är en viktig hjärtefråga för Kebba. Ända sedan han var fem år har utbildning stått högst på hans agenda. Både att själv utbilda sig och kunna arbeta med det han vill. Men han vill också kunna ge tillbaks till sitt hemland Gambia, samt hjälpa och coacha andra att utbilda sig. Så vid sidan av den internationella karriären har Kebba arbetat med flera skolprojekt. Han har till exempel startat upp och driver idag en skola i Gambia tillsammans med en vän som riktar sig till barn mellan 4 - 7 år. Tiden som student och alumn har också genomsyrats av ett samhällsengagemang, genom arbeten för mångfald och som aktiv i kårstyrelsen, samt mentorskap och handledning av studenter.

Södertörns högskolas Årets Alumn 2015, Vanessa Marko

Ett starkt samhällsengagemang i kombination med ett framgångsrikt arbete inom entreprenörskap gör Vanessa Marko, tidigare student på Retorikkonsultprogrammet till Årets alumn 2015.

Grattis till utmärkelsen ”Årets alumn”. Vad kände du när du fick beskedet?

- Jag blev väldigt förvånad, glad och samtidigt lite lycklig över beskedet. Jag har aldrig upplevt mig själv som någon ”toppstudent”. Men jag genomförde det som jag ville under studietiden, och sedan har det bara fortsatt. Min yrkeskarriär blev en naturlig följd av retorikstudierna och mitt musikintresse. Jag visste redan tidigt vad jag ville rikta in mig på och arbeta för i samhället, och jag är oerhört tacksam för att det nu uppmärksammas av Södertörns högskola.

Vanessa avslutade Retorikkonsultprogrammet 2010. Hennes
C-uppsats bygger bland annat på en musikblogg om kvinnliga rappares strategier för att slå sig fram på hiphopscenen. Samma år grundade hon kollektivet Femtastic som verkar för att skapa scen och utrymme för kvinnor inom urban musik samt att inspirera unga tjejer att ta plats med sin konstform.

I motiveringen sägs att du är en god förebild för dagens studenter eftersom du visat att det går att skapa en verksamhet både utifrån ditt musikintresse och ditt samhällsengagemang. Håller du med om detta?

- Ja den motiveringen tycker jag är ”mitt i prick”. Ofta när jag och artisten Cleo är ute och föreläser så brukar vi presentera oss utifrån vårt egenskapade ”lådsystem”. Lådorna beskriver vad vi brinner och står för. Mina lådor är retorik, feminism och musiken genom företaget och föreningen Femtastic.

Hur väcktes ditt engagemang och det du brinner för?

- Det startade ganska tidigt i livet, redan i 12 årsåldern väcktes intresset för feminismen. Min familj reste runt väldigt mycket och jag bytte boendemiljö och skola en del. Bland annat flyttade vi till Spanien. Där fick jag som ung tjej en hel del motstånd som gjorde att jag ville lyfta fram och hävda mina värderingar som feminist. Sedan övergick engagemanget för feminismen över till att jag engagerade mig politiskt i Feministiskt initiativ och startade Femtastic.

Vart kommer musikintresset från?

- Mitt stora intresse för musiken kommer från min familj. Mina föräldrar har ett stort musikintresse och min far är musiker. Även mina bröder är musiker. Vi har så länge jag kan minnas alltid skrivit låtar och stått på olika scener. Därför var det naturligt för mig att börja arbeta som DJ och själv på scen med den musik som jag tycker är bra och som jag själv vill ge ut, rappen.

Hur yttrar sig ditt samhällsengagemang?

- Det syns främst genom mitt arbete för ett mer feministiskt och tolerant samhälle. Många unga människor och kanske framförallt kvinnor känner mycket press och många tvivlar på sig själva och det anser jag är kopplat till könsmaktsordningen. Jag vill bryta dessa mönster och göra det bredare. Jag vill se ett samhälle med mindre våld och diskriminering. Mitt sätt att försöka påverka detta blir bland annat genom musik, kultur och event. Men jag tror också på att det går att förändra genom politikens makt.

Tycker du att ni har lyckats skapat ett större utrymme för kvinnliga rappare på hiphopscenen?

- Ja det är en extrem skillnad än från fem år scen, framförallt just kring hiphopscenen. Idag finns det många fler kvinnliga rappare som inte fanns överhuvudtaget för fem år sedan. Nu finns det också ”crews” som aktivt vill få in och göra musik med enbart kvinnor. Vi har också lyckats skapa ett bredare nätverk av kvinnliga musiker, DJs och producenter. Jag tror att vi genom vår existens gjort klimatet mycket mer välkomnande och peppande för tjejer och kvinnor inom musikkategorin hiphop och rapp.

Du har läst retorikkonsultprogrammet på Södertörns högskola. Vad har du haft för nytta av det i ditt arbete?

- Mycket har handlat om hur jag formulerar texter och budskap, hur jag uttrycker mig på scen och inspirerar andra som ledare. Där har jag förstås med mig en hel del från mina retorikstudier. Sedan har jag arbetat med debattskolor och argumentationsteknik vid ungdomsförbund osv. Men efter att ha arbetat ett antal år nu så längtar jag faktiskt efter att fördjupa mig i studierna igen.

Hur såg din karriärväg ut efter din examen?

- Tryggheten från min familj gjorde att jag vågade satsa på det jag brinner för, det egna företagandet direkt efter studierna. Och det är jag väldigt glad för idag.

Vilket är ditt bästa karriärtips till studenter?

- Gå på din magkänsla. Ta risker och våga dig ut utanför högskolan. Ta dig också tid till att reflektera över vad du vill göra under och efter studierna. Ställ dig då frågor som; Vad ger mig energi, vad brinner jag för? Försök och hitta din plats för ditt engagemang. Och sist men inte minst, håll kontakt med din klass även efter studierna. För om du har fortsatt kontakt med dem kan du bolla dina idéer med de som verkligen bryr sig.

Beskriv Södertörns högskola med några få ord?

- Rulltrappa, kunskap, orten, högt i tak, tillåtande miljö.

Södertörns högskolas Årets Alumn 2014, Paul Alarcón

Paul Alarcón läste medie- och kommunikationsvetenskap samt filosofi på Södertörns högskola. I dag är han kreativ chef på analys- och strategiföretaget United Minds. 2014 utnämndes Paul till årets alumn på Södertörns högskola.

Grattis till utmärkelsen ”Årets alumn”. Vad tänkte du när du fick beskedet?

– Det var glädje och stolthet, samtidigt som jag är högst obekväm med uppmärksamheten. Det är lustigt att vi som människor strävar efter erkännande, men när vi får det vill vi helst bli av med det

I motiveringen sägs att ett starkt samhällsengagemang har genomsyrat din karriär och studietid. Håller du med om detta?

– Ja, samhällsengagemanget har alltid funnits. Under studietiden engagerade jag mig bland annat i tidningen Gringo och dess ägarbolag Latifeh som ville förändra bilden av förorten och låta nya röster höras. Att vara från förorten skulle inte vara något att skämmas för, utan något att vara stolt över. För mig var det oerhört viktigt och i dag ser jag bara min bakgrund som en styrka. Engagemanget har jag tagit med mig och mer eller mindre gjort till mitt yrke, eftersom jag hjälper företag, organisationer och politiska partier att skapa ett bättre samhälle.

Hur väcktes ditt engagemang?

– Jag tror att det kommer hemifrån. Min mamma var ensamstående, sjuk, och jobbade som städerska. Jag såg hur tufft hon hade det. Där föddes idén om att man inte bara har rättigheter här i världen, utan också ett ansvar och en skyldighet gentemot sina medmänniskor och kommande generationer att använda sina talanger till att skapa ett bättre samhälle.

I motiveringen sägs också att du har en stark vilja att hjälpa nuvarande studenter. Hur gör du det rent konkret?

– Dels sitter jag i programstyrelsen för medievetarprogrammet, dels försöker jag att komma när högskolan kallar, till exempel som gästföreläsare. Jag minns själv hur svårt det var att få en fot in på arbetsmarknaden utan kontakter och utan akademikerföräldrar att fråga om råd. Om jag kan hjälpa bara en student att som brinner för något genom råd eller att öppna dörrar så gör jag gärna det.

Du har läst kurser i medie- och kommunikationsvetenskap till magisternivå, och A-, B-, och C-kurser i filosofi. Gav studierna vad du ville ha och behöver för ditt arbete?

– Ja, jag klarar mig väldigt väl. Min profil med filosofi ser jag som en styrka som kompletterar det andra kan. Mycket praktisk kunskap lär man sig på arbetsplatsen, inte i seminariesalen.

Hur ser du tillbaka på din studietid i dag?

– Studietiden var positiv, en tid då jag kom i kontakt med människor som fortfarande är mina vänner. Södertörn hade en fin energi och var ett drivhus för talang som inte odlas någon annanstans.

Vilken betydelse har Södertörns högskola och studietiden haft för dig?

– Stor betydelse skulle jag säga, dels som förberedelse för yrkeslivet, dels för att förstå mig själv. Studietiden var oerhört viktig för att forma min syn på identitet, både i allmänhet och min egen. Identitet är ett tema som har präglat mitt liv.

Hur ser din karriärväg ut efter din examen?

– Efter studierna undervisade jag på Södertörn, handledde B- och C-uppsatser och höll föreläsningar. Samtidigt fortsatte jag att jobba med Gringo och Latifeh. Sommaren 2007 gick tidningen i konkurs och jag sökte då upp en del kontakter som jag hade fått via Gringo. En av dem var United Minds där jag fick jobb som analytiker. Det var otroligt stimulerande att ena dagen få jobba med mobila betalningstjänster i Asien, andra dagen utveckla strategier för att stärka Sveriges anseende i omvärlden, och tredje dagen analysera den politiska opinionen. 2011 blev jag kreativ chef och partner.

Vad innebär det att vara kreativ chef?

– I praktiken innebär det att jag hjälper våra kunder att skapa värde genom att omsätta möjligheter i omvärlden till idéer i form av affärslösningar eller kommunikation.

Vilken nytta har du av din utbildning i ditt arbete?

– Jag har stor nytta av att vara bred i min kunskap om samhället, men utbildningen utvecklade också inte minst mitt skrivande och min analysförmåga. I början av en karriär är arbetsuppgifterna ofta instrumentella och praktiska, men ju längre man kommer handlar det ofta mer om känsla och tyst kunskap – förmågan att ge rätt råd, att utveckla och skapa koncept. Och det lär man sig inte bäst på någon skola.

Vilket är ditt bästa karriärtips till studenter?

– Hitta något som du är passionerad för – annars blir du aldrig så bra som du skulle kunna bli. Det bor underverk i oss alla, men för att förverkliga dem måste du göra saker som du inte är bekväm med. Att känna svindel och tvivla på att man klarar av något är en bra ledstjärna. Och nöj dig aldrig. Aldrig.

Södertörn högskolas Årets Alumn 2013, Hanna Gadban

Årets Alumn 2013 gick till Hanna Gadban som tidigare studerat lärarutbildning med interkulturell profil, med inriktning mot förskola, förskoleklass och grundskolans tidigare år på Södertörns högskola.

Grattis, hur känns det att få utmärkelsen årets alumn?

– Tack, det känns jättebra. Jag är oerhört stolt och hedrad.

Varför ville du bli lärare?

– Det var en arbetsförmedlare som tipsade om läraryrket och vilken utbildning som skulle passa mig bäst. Förmedlaren tyckte jag skulle satsa på ett arbete som gav energi och glädje – och det får jag genom mitt arbete med barn och ungdomar. Just då arbetade jag också extra som barnskötare. Jag har alltid arbetat och pluggat samtidigt för att utveckla mig och för att klara ekonomin. Så jag gick hem och googlade och såg att läraryrket, då som nu är ett framtidsyrke. Det var viktigt för mig att få ett arbete direkt efter utbildningen.

Vad är ditt starkaste minne från studietiden?

– Det måste vara mina första dagar på högskolan. Det var mycket känslor förknippade med studiestarten. Nyfikenhet, intresse blandat med osäkerhet och en viss oro. Efter den första månaden släppte många av de jobbiga känslorna. De ersattes av en stor bekräftelse – jag hade valt rätt utbildning.

Vad tycker du om Södertörns högskolas interkulturella lärarutbildning?

– Jag gillar ansatsen med det interkulturella perspektivet som är unikt för Södertörns högskolas lärarutbildning. Att du som lärare förbereder dig på att utbilda barn och ungdomar utifrån deras egna förutsättningar och kopplat till olika bakgrunder, etniciteter, kön och ålder. Olikheterna ser jag som en oerhörd tillgång. Jag kunde också relatera till och bidra med mycket eftersom jag själv har en bakgrund som utlandsfödd.

Vad arbetar du med?

– Idag arbetar jag som klasslärare i en mellanstadieklass i Stockholm. Jag är också lokalt ombud för Lärarförbundet på min arbetsplats samtidigt som jag studerar till en master på Stockholms universitet. I framtiden vill jag forska inom ämnet pedagogik och så vill jag arbeta för förändringar i samhället.

Vad har du fått med dig från Södertörns högskola och din utbildning som är till nytta för ditt arbete?

– Det interkulturella perspektivet som genomsyrar Södertörns högskolas alla lärarutbildningar. Det kan jag praktisera varje dag som lärare. Teorierna som jag lärde mig under studietiden har nu övergått till praktik. För hur ska elever som inte behärskar det svenska språket förstå naturvetenskapliga begrepp? Genom att applicera det interkulturella perspektivet blir tvåspråkigheten en tillgång snarare än ett hinder i utbildningssituationer.

Vad är nytänkande för dig i ditt nuvarande arbete?

– Det är hur skolans värld och samhällsfrågorna hänger samman. För att förändra och utveckla i skolorna måste vi diskutera viktiga samhällsfrågor. Hela samhället måste bli mer präglat av det interkulturella perspektivet enligt min mening. Vi måste bli bättre på att leva med varandra och inte bredvid varandra. Mångkultur och interkultur är inte samma sak.

I motiveringen till årets alumn står det att du är en god förebild för högskolans studenter. Vad betyder det för dig?

– Det är först och främst en stor ära att få vara en förebild för andra. Jag fick kämpa mycket med både studierna och arbetet vid sidan om studierna. Därför är det en stor bekräftelse på mitt vägval och det jag åstadkommit med mitt engagemang under min studietid.

Det står också att du engagerade dig mycket under studietiden. Är det viktigt som student tycker du?

– Ja, själv arbetade jag bland annat som studentrepresentant och som mentor på Södertörns högskolas sommarhögskola. För mig har det alltid varit en självklarhet att vara engagerad. Jag ville inte enbart studera utan öppna mig och engagera mig i samhällsfrågor och aktiviteter. När man engagerar sig utanför studierna får man nya perspektiv och nya kontakter och nätverk som sedan underlättar att få ett arbete.

Hur väcktes ditt samhällsengagmang?

– Det var i det mötet med barnen och med mig själv och mina erfarenheter i bagaget som mitt samhällsintresse väcktes. Jag började fundera över hur vår bakgrund och våra erfarenheter som barn påverkar oss. I rollen som lärare är det flera perspektiv som möts – barnens, de vuxnas och samhällets. Jag vill arbeta med att lyfta fram alla perspektiven och analysera hur de möts.

Juryns motivering

Hanna Gadban bidrar i sitt arbete som engagerad grundskollärare till ungas utbildning och framtid. Redan under sin utbildning till lärare vid Södertörns högskola uppvisade Hanna ett stort engagemang som hon fört vidare i samhällsdebatten. Genom sin utbildning har hon skaffat sig en plattform för kritiska samtal och har på kort tid etablerat sig som en välkänd och orädd samhällsdebattör som kombinerar sitt stora engagemang med ett starkt rättvisepatos för barn och unga. Hon är en bra ambassadör för Södertörns högskola som i handling och personlighet förkroppsligar högskolans profilfråga "Medborgerlig bildning". Hanna är också en god förebild för högskolans studenter.

Södertörn högskolas Årets Alumn 2012, Daniel Waidzunas

Inför Alumndagen 2012 instiftade Södertörns högskola utmärkelsen Årets Alumn. Syftet var att uppmärksamma de alumner på något sätt är en förebild för dagens och framtida studenter.

Utmärkelsen gick 2012 till Daniel Waidzunas som då nyligen startat företaget Green Matmarknad i Malmö.
– Det kom som en blixt från klar himmel. Det är jättekul att få ett erkännande för det jag gör, säger han. Idén med företaget är att erbjuda konsumenterna ett brett sortiment av närproducerad och ekologisk mat till bra pris.

I anslutning till butiken finns det även en restaurang som tar tillvara på de färskvaror som inte blir sålda.
– Vi har en nollsvinnsvision. Målet är att all mat ska komma till användning, säger Daniel Waidzunas.
Intresset för ekologisk mat föddes när han läste Mats-Eric Nilssons bok Den hemlige kocken: det okända fusket med maten på din tallrik.
– Tidigare trodde jag att jag kunde äta lightprodukter för att hålla mig i form, men efter att jag läst Nilssons bok fick jag en helt annan syn på mat och näring, säger han.

Även om Daniel Waidzunas länge varit intresserad av miljöfrågor har vägen till startandet av Green Matmarknad varit lång. År 1996 började han läsa programmet Politik, ekonomi och organisation, (nuvarande Politik, ekonomi och samhällets organisering) på den då nystartade Södertörns högskola och 1999 tog han sin kandidatexamen. Efter examen fick han jobb på Ikea och snart blev han kommersiell chef. Idén till Green Matmarknad fick han under en jobbresa till USA, där han besökte en matkedja med inriktning på naturliga och ekologiska produkter.
– Jag funderade på varför ingen startat något liknande i Sverige, och några år senare startade jag det själv, säger han.

Juryns motivering till priset

Daniel Waidzunas bidrar till ett hållbart samhälle genom sitt sociala entreprenörsskap. Hans verksamhet Green Matmarknad medverkar till att ekologisk, närodlad och hälsosam mat finns tillgänglig för alla till ett bra pris. Daniels koncept visar att affärsverksamhet kan innebära såväl ekonomisk tillväxt som hållbar utveckling.

Dela

Facebook Mail Twitter

Sidan är uppdaterad

2019-04-15