Ämneslärarprogrammet inriktning Religionsvetenskap och Historia

Att gå i pappans fotspår och jobba som lärare eller bli akademiker var det sista hon skulle göra. Dock var lärargenerna starka och Amanda Gustafsson är idag väldigt glad över sitt val att bli lärare.

Amanda Gustafsson, alumn på ämneslärarprogrammet

Varför valde du att läsa ämneslärarprogrammet med inriktning religionsvetenskap och historia?

– Jag ville egentligen inte bli lärare säger Amanda och skrattar högt. Jag har jobbat med barn och ungdomar sen jag var 18 år och tänkte att det var ett temporärt jobb. Intresset för religion var mycket starkare. Men jag har en pappa som är musiklärare i grunden och som sedan gick vidare och började jobba på lärarutbildningen så det kanske låg i generna ändå, fortsätter hon. För så småningom slog det mig att jag kanske ska bli lärare ändå.

– När jag hade landat i det funderade jag på olika lärosäten. Jag har alltid varit skeptisk till studentlivet, det lockade inte och särskilt inte eftersom jag skulle börja plugga när jag var 25. Jag hade hört att Södertörn inte är så studentikost vilket passade mig, jag ville inte leva studentliv, jag ville komma hit, plugga och sedan gå hem.

– Södertörn har också rykte om sig att ha människor med rötter i olika delar av världen. Möjligheten att studera med en blandning av människor för att få bredare perspektiv lockade väldigt mycket. Jag växte upp i Aspudden och gick i Kärrtorp där det var väldigt homogent. Södertörn kändes akademiskt men annorlunda och det tilltalade mig mer än de andra universiteten och högskolorna.

Motsvarade utbildningen dina förväntningar?

– Ja, det tycker jag att den gjorde. Först kände jag mig gammal, det var många som kom direkt från gymnasiet och jag tänkte ”Herregud, varför går ni direkt från gymnasiet för att bli gymnasielärare?!”

– Jag hade inte pluggat några kurser på högskola eller universitet förut så jag hade inga förväntningar i början. Jag har inte sett mig som en akademiker trots att jag kommer från ett akademiskt hem, men upptäckte snart att det var jag nog ändå.

Hur var det att studera på ämneslärarprogrammet med inriktning religionsvetenskap och historia?

– Det var fem händelserika år. En del kurser var kanske inte de mest upphetsande, exempelvis utbildningsvetenskap men de fyllde sin funktion. Däremot minns jag både historia och religionsvetenskapen med ömhet och får nästan en tår i ögat.

– Jag lärde mig otroligt mycket och fick olika perspektiv, som jag har användning av i mitt dagliga liv. Jag landade i att jag nog var en akademiker ändå och utvecklades mycket i mitt akademiska skrivande. Tack vare utbildningen hittade jag många nya intressen vilket jag tror är väldigt specifikt för Södertörn. Åren då jag studerade religionsutbildningen är de som ligger mig varmast om hjärtat.

Vad var roligast under utbildningen?

– Mycket har varit roligt! Religionsvetenskapen utmärkte sig genom att lärarna bjöd in många gästföreläsare som öppnade upp för nya perspektiv. Monica Einarsson som är lärare i historia bjöd på en av flera roliga examinationsuppgifter. Man skulle guida en grupp studenter igenom ett museum och jag fick hålla en guidad visning på Stockholms medeltidsmuseum. Det här var lärarens sätt att knyta samman de högt ställda kraven på kunskap med det som faktiskt skulle bli vårt yrke, att stå och undervisa, förklara och svara på frågor.

– Lärarna var väldigt måna om att man skulle producera något som var relevant, användbart och som kunde bidra till forskningen när man gjorde olika uppgifter. Det var därför otroligt roligt när de bjöd in mig att hålla en föreläsning angående mitt examensarbete som handlade om religionsdidaktik och religiös radikalisering.

– Jag minns med värme mina lärare, Ann af Burén, Monica Einarsson, Staffan Nilsson, Simon Sorgenfrei och Göran Ståhle som alla var väldigt skickliga på detta.

Vad var det bästa med utbildningen?

– Kopplingen mellan det akademiska och praktiska, att få nörda ner sig i saker och att få en tydlig koppling till läraryrket och didaktik, den levda verkligheten. När de två strålar samman så tycker jag att lärarutbildningen är som bäst. Carina Backström, som var lärare på deltid och undervisade på högskolan på deltid var helt fantastisk. Att ha en lärare som står med en fot i båda världarna var helt fantastiskt därför att när vi pratade didaktik så visste hon vad hon pratade om och de uppgifter vi fick göra var direkt kopplade till det vi skulle göra när vi började jobba.

Vad minns du tydligast från din studietid?

– Trots att vi var 120 studenter som påbörjade utbildningen tillsammans så föll det sig att jag var ensam student när jag läste C-kursen i religion. Varje föreläsning och seminarium var det jag och läraren, vi gick igenom mina texter och jag har aldrig känt mig så mycket under lupp under hela mitt liv. Då kunde de vara lite jobbigt ibland. Men nu när jag tänker tillbaka på det så var det otroligt nyttigt och häftigt att få den här en till en utbildningen.

På vilket sätt har du haft nytta av dina studier i ditt arbetsliv?

– Främst att i min undervisning använder mig av det jag har lärt mig på högskolan. På Södertörn har man ett mer underifrånperspektiv i det man lyfter fram när det gäller historia. Det är bland annat kvinnohistoria, arbetshistoria och emancipatorisk historia. Det är otroligt fascinerande att läsa om för det var väldigt annorlunda än den historia jag själv fick lära mig. Underifrånperspektivet är något som jag har med mig i min undervisning. Jag har elever med rötter från alla världens hörn och känns undervisningen relevant för alla så är det lättare att få med dem. Om deras bakgrund och historia får ta plats och kännas relevant för undervisningen gör att de känner sig inkluderade och sedda.

Vad har du för råd till den som ska välja utbildning?

– Välj något som känns kul, på riktigt!

Vad har du för råd till de som redan är studenter?

– Mitt råd till mig själv hade nog varit att det är ok att misslyckas. En flunkad tenta är inte så farligt. Om man går lärarutbildningen så försök hela tiden att tänka ditt yrkesval. Det ligger i ditt intresse att lära dig de här sakerna. Läs den rekommenderade litteraturen fast den inte är obligatorisk för du kommer att ha nytta av den. Passa på att ta den här tiden och nörda ner dig, skriv en uppsats om något riktigt smalt, nördigt och specifikt. Du kommer kanske inte att få tillfälle till det igen. Gå loss och följ ditt akademiska intresse, var det än ligger. Jag har förstått att på andra universitet så har det varit väldigt styrt vad man ska skriva om medan på Södertörn så har handledarna varit toppen och uppmuntrat en att gräva ner sig i det man tycker är intressant.

Skulle du rekommendera högskolan och utbildningen till blivande studenter?

– Ja, absolut! Det skulle jag göra!