Återställning och byte av lösenord för SH-konto

Brukar du kanske glömma ditt lösenord till ditt SH-konto, eller vill du byta? Här hittar du information om hur du går till väga.

Har du glömt ditt lösenord eller missade att ändra lösenordet i tid? Här hittar du information om hur du registrerar och byter alternativa kontaktuppgifter, återställer ditt lösenord till ditt SH-konto, och hur du byter det. Tänk på att om du vill återställa lösenordet till ditt SH-konto, behöver du första gången registrera alternativa kontaktuppgifter. Läs mer om hur nedan.

För att kunna återställa ditt lösenord behöver du först registrera en alternativ mejladress och ett telefonnummer. Om du inte har gjort det kommer detta dyka upp automatiskt första gången du loggar in på Office 365. Du kan även följa stegen nedan:

  • Här ser du rubrikerna "Telefon för autentisering har inte konfigurerats” och "Autentiseringsmeddelande via e-post har inte konfigurerats”. För att registrera telefonnummer klickar du på ”Konfigurera det nu”.
  • Här väljer du land och fyller sedan i det telefonnummer du vill koppla. Du väljer själv om du vill bekräfta ditt telefonnummer genom att klicka på ”ring mig” eller ”skicka sms”. Fyll i verifieringskoden i fältet och klicka på ”verifiera”.
  • Nu går du vidare med att registrera en alternativ mejladress, det gör du genom: Autentiseringsmeddelande via e-post har inte konfigurerats--> Konfigurera det nu.
  • Här skriver du in den mejladressen du vill koppla och klickar på ”mejla mig”. Observera att du inte ska använda ditt SH-konto, utan en privat mejladress. Du ska nu ha fått ett mejl från Microsoft Online Services Team till den adress du angav. Om du inte fått något mejl, se över skräppost. I mejlet hittar du en verifieringskod som du fyller i och klickar på ”verifiera”.

Nu har du registrerat alternativa kontaktuppgifter och kan återställa ditt lösenord själv!

Har du bytt telefonnummer eller mejladress och behöver byta alternativa kontaktuppgifter? Följ stegen nedan (OBS! Om du någonstans på vägen ändrar dig klickar du på ”Föregående” eller ”Avbryt”):

  • Gå in på länken för hur du ändrar alternativa kontaktuppgifter.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster
  • Skriv in dina uppgifter för ditt SH-konto. Tänk på att ditt användarnamn behöver sluta på @suni.se. Klicka sedan på ”Nästa” och ange lösenordet för ditt SH-konto. Gå vidare genom att trycka på ”Logga in”.
  • För att byta mejladress följer du samma steg som ovan. Klicka på ”Ändra”, fyll i din nya alternativa mejladress och klicka på ”Mejla mig”.
  • Om ändringarna ser okej ut klickar du på ”Ser bra ut”, sedan är det klart!
  • För att byta telefonnummer, klicka på ”Ändra”. Här ändrar du ditt telefonnummer och väljer sedan om du vill få ett sms eller bli uppringd för att kunna återställa.

Nu har du bytt alternativa kontaktuppgifter!

För att återställa ditt lösenord via Office 365 behöver du först ha registrerat alternativa kontaktuppgifter. Har du inte gjort det kan du läsa mer om hur man gör under rubriken ”Hur du registrerar alternativa kontaktuppgifter”. Stegen nedan visar hur du återställer lösenordet för ditt SH-konto:

  • Gå till länken för hur du återställer lösenordlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Nu följer en serie av klick:
  • Klicka på ”Use another account”.
  • Klicka på "Work or school account, Created by your IT department”. Här fyller du i användarnamnet för ditt SH-konto och klickar på “Next”.
  • Sedan klickar du på ”Can’t access your account”.
  • Nu behöver du skicka verifieringsuppgifter. Välj din alternativa mejladress och klicka på ”E-post”. Du ska nu ha fått ett verifieringsmejl från Microsoft Online Services Team till din registrerade mejladress som innehåller en verifieringskod. Fyll i verifieringskoden på återställningssidan och klicka på ”Nästa”.
  • Nu går du vidare med att klicka på ”Skicka ett sms till min mobiltelefon”. Här skriver du in det telefonnummer du registrerat och klickar på ”Text”. Du kan självklart välja att bli uppringd också, i så fall klickar du på ”Ring min mobiltelefon”.
  • Om du har valt sms ska du nu ha fått ett meddelande från Microsoft till din telefon med verifieringskod. Har du valt att bli uppringd kommer en automatröst läsa upp verifieringskoden för dig. . Fyll i verifieringskoden och klicka på ”Nästa”.
  • Nu väljer du ett nytt lösenord och klickar därefter på ”Slutför”. Du kan se hur ett lösenord bör vara sammansatt under rubriken "Våra lösenordskriterier".

Nu har du återställt ditt lösenord!

Via app.sh.se/konto

Gå till webbadressen app.sh.se/kontolänk till annan webbplats och logga in med ett av alternativen som finns tillgängliga för att återställa ditt lösenordet på ditt SH-konto.

Via MedieCenter

Fungerar inget av ovanstående alternativ för dig är du välkommen till MedieCenter så får du hjälp med att återställa lösenordet.


Du byter lösenord antingen via studiewebben, office365 eller via en dator i en datorsal. Byt lösenord på SH-konto. länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

Du kan läsa mer om hur ett lösenord ska vara sammansatt under rubriken "Våra lösenordskriterier".

Vid byte av lösenord synkas lösenordet till alla system (högskolans datorer, DiVA, Office 365, studiewebben samt det trådlösa nätverket).

Det kan ta upp till 15 minuter innan det nya lösenordet slår igenom.

Ett lösenord ska vara sammansatt på följande sätt:

1. Bestå av minst 10 tecken2. Vara sammansatt av följande tecken:
  • A – Z
  • a – z
  • 0 – 9, mellanslag
  • Följande specialtecken: ~,!, @, #, $, %, ^, &, (, ), _, +, -, *, /, =, {, }, [, ], |, \, :, ;, ’ (enkelt citationstecken), " (dubbelt citationstecken), <, >, , (kommatecken), . (punkt), och ?
  • Använd inte svenska Å, Ä eller Ö i lösenordet då det kan bli problem att logga in från viss utrustning

3. Innehålla minst en versal, minst en gemen och antingen minst ett specialtecken eller en siffra

4. Inte innehålla ditt namn eller användarnamn