Plugga bättre hemma

Det är skillnad på att plugga hemma och plugga på campus. Ofta kan det vara svårare att fokusera hemma. Här hittar du tips och tricks för att underlätta hemmastudierna.

Trivsam studiemiljö

  • Det kan vara bra att försöka skapa sig en fysisk arbetsplats vilket kan vara svårt om man är isolerad i sitt hem och bor litet, men det finns en del saker man kan tänka på, t ex att skapa sig en separat arbetsplats även om man bor litet. Har du skrivbord? Använd det! Köksbordet är också en bra plats. Sängen bör vara en renodlad plats för vila och återhämtning, likaså soffan. Oavsett var du bedriver dina studier så är det bra att avsluta studiedagen med att städa undan din studieplats. På så sätt skiljer du mellan studier och fritid och det är betydligt trevligare att starta upp morgondagen med en städad arbetsplats.

Morgonrutin

  • Gör som du brukar göra om du skulle åkt till högskolan: duscha, käka frukost, borsta tänderna och ta på dig de kläder som du brukar ha då du lämnar hemmet. Det innebär att mjukiskläderna får åka på först då ”arbetsdagen” är slut och det är dags för återhämtning och fritid.
  • Bete dig som om du ska åka till Campus. Gå ut på en kort promenad för att ”gå till campus”. Förutom att du får en kort motionsrunda och frisk luft så hjälper det också till att mentalt ställa in dig på att det är en studiedag som alla andra dagar som väntar. Avsluta gärna också dagen genom att ta en promenad för att ”gå hem”. Det blir lättare då att mentalt släppa studierna och skapa en skillnad mellan studietid och privat tid hemma. Under promenaden, tänk på alla bra saker du har gjort under dagen.

Studiedagen

  • Se gärna till att du ordnar med regelbundna mat-tider, lite som Bamses kompis Skalman, så du har jämn energinivå under dagen. Är du uttråkad någon dag så kanske storkok kan vara något att ägna sig åt? En gryta puttrar på bra medan du studerar. När du pluggar hemma så är risken större att du glömmer bort att äta eller äter ”fel” saker. Se till att du äter lunch och att det inte blir en knäckemacka eller bara kokt pasta. Förbered gärna en matlåda till lunchen kvällen innan så har du det momentet klart.
  • Se till att du tar raster och även här jobbar med rutiner kring detta. Ibland kanske det bara handlar om att få dyka ned i sociala media, eller se ett kort klipp på Youtube. Eller träffa äldre anhöriga via Skype. Ibland kanske det hellre handlar om att ta en kort promenad, även om det regnar och är kallt. Frisk luft och fysisk aktivitet hjälper dig att koncentrera dig bättre. Det är dock bra om du, oavsett vad rasten innefattar, lämnar din studieplats och gärna schemalägger rast-aktiviteter under dagen.
  • Har du kursare som du brukar plugga med, eller som du kan tänka dig att börja plugga med? Även om ni inte kan ses fysiskt så kan ni kanske plugga med varandra online. Bestäm gärna en eller flera fasta tider under veckan. Har ni en fast tid så skapar ni en rutin som gynnar er studieteknik.Försök att sätta upp mål för dagen. Föreställ dig att arbetsdagen är slut och du har uppnått det du önskat. Vad innebär det? Sätt gärna upp veckomål och bryt ned dessa till dagsmål som du gärna också får sätta i en prioriteringsordning så du tar tag i det för dagens viktigaste först. Bocka av vid dagens slut och beröm dig själv över vad du faktiskt tagit tag i och slutfört. Förbered dig gärna också inför morgondagen och planera vad du ska hugga tag i då. Gör en ”att göra imorgon lista” helt enkelt.

Struktur

  • Bestäm gärna veckoramarna för din arbetsdag och arbetsvecka. Om man lever i en tillvaro där man delar hushåll med andra människor eller vill dela tid med andra utanför hemmet, kan ett sätt vara att förhålla sig till andras arbetstider eller ”hålltider” (exempelvis partner som jobbar 08 - 17, hämta/lämna på förskola och så vidare). Vilken tid vill du spendera med dessa människor? Går det att styra din arbetsdag så att ni kan ha gemensam tid tillsammans? Då kan det vara en bra idé att styra sina egna arbetstider utifrån andras tid. Om man inte vill/kan eller har förmånen/möjligheten/behöver göra detta så kan man ju tillåta sig att bestämma sin arbetstid fritt. De flesta studerar på heltid, vilket innebär 40 timmar per vecka. När på dygnet funkar du bäst?
  • Det kan vara bra att dela upp dina studier i pass, exempelvis 45 minuter i taget och därefter en kvarts vila. Det är lätt att man bli antingen eller om man inte har tider att förhålla sig till. Antingen blir inget gjort eller så kör man slut på sig och missar vikten av att ta regelbundna pauser då både kropp och huvud får vila en stund. När man studerar på Campus så delas dagen upp i föreläsningar, lunch och seminarier m m. Det behöver inte vara skillnad hemma, men det är du som måste hålla kolla på planeringen av när dagen börjar, när du äter lunch samt andra pauser och när du ska sluta för dagen. Du kommer förmodligen att ha digitala schemalagda moment så som föreläsningar, seminarier och kanske laborationer. Se till att du ta del av dem. På så sätt kommer du få en naturlig struktur på din dag. Har du inget schemalagt blir det ännu viktigare att du strukturerar upp dagen i olika pass.

Distraktioner

  • Identifiera digitala distraktioner och eliminera dem. När saker, kanske en hemtenta, känns ansträngande och inte så lockande att ta tag så har vi människor i regel en tendens att undvika detta genom att göra saker som vi på kort sikt finner mer stimulans i. Kolla på appar, kika på vad andra lagt upp på sociala medier, minutiöst följa mediabevakningen gällande Corona o s v. Att plugga vid datorn gör att det är lättare att bli distraherad då allt är så lättillgängligt. Lägg undan mobilen så den finns på ett avstånd så den inte är så lättillgänglig och sätt den på stör ej-läge. För att minska distraktionsrisken identifiera dina distraktioner som Youtube, Facebook, Netflix, eller liknande och blocka de under studiedagen.