Zoom i dina studier

Zoom är ett digitalt verktyg som högskolan använder i distansundervisning/onlineundervisning.

Delta i ett Zoom-möte

Du kommer att få tillgång till Zoom genom en länk som din lärare skickar till dig. När du klickar på länken skickas du till det mötesrum där du kommer ha undervisningen.

Om du inte har använt Zoom tidigare så kommer du får ett meddelande som ber dig installera Zoom-klienten på din dator. Det är en enkel installation som bara tar några sekunder. Läs mer på Zooms hemsidalänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, informationen är på engelska.

Att tänka på:

  • Använd en dator med inbyggd kamera
  • Använd hörlurar eller headset
  • Det går bra att delta via mobilen.
  • Tänk på att ladda ned appen i förväg! ( Zoom för iOSlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster, Zoom för Androidlänk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster)

Under din studietid får du ett konto med obegränsat mötestid. Det innebär att du kan skapa egna möten med dina kurskamrater. Testa gärna redan idag!

Gör så här steg för steg:

  1. Gå in på http://sh-se.zoom.us​länk till annan webbplats
  2. Välj > Sign in
  3. För att logga in i Zoom som du har via Södertörns högskola ska du logga in med SSO
    SSO inlogg = sh-se (efter det står redan ifyllt .zoom.us)
  4. Ange ditt SH konto
  5. Första gången du loggar in måste du ladda ned ett program, följ bara instruktionerna

Om du har nyare MacOS kan du behöva göra några extra förinställningar,
läs mer här Using the Zoom Client and Zoom Rooms with macOSlänk till annan webbplats

Skärmdump från Zoom.
  • Fyll i mötesrubrik > tid > längd på mötet > klicka ur rutan Require Password
  • Scrolla ned för att göra fler inställningar > Spara
Skärmdump från Zoom.
  • Bjud in till mötet > Kopiera länken (inringad) > dela med andra via mejl > starta mötet (pil till höger)
Skärmdump från Zoom.
  • Dina deltagare behöver inte logga in, men bara följa den länk till mötet som du skickar till dem.
  • Även de måste tacka ja till att ladda ner eller starta programmet.

Felmeddelande när du startar eller använder Zoom?

Läs felmeddelandet noggrant.

Om inget annat hjälper:

  • Starta om din webbläsare
  • Starta om din dator
  • Se till att du har stabil internetuppkoppling.

Fungerar det fortfarande inte - du får felmeddelande "Server busy"

Just nu ställer många lärosäten om till distansundervisning. Ett stort antal användare vill använda samma "utrymme" samtidigt och därför kan det ibland gå långsamt. Om du får felmeddelandet "Server busy" beror det på att det är för många användare som försöker logga in just nu. Kontakta din lärare och försök lite senare.