Working in a second language

Språkliga praktiker i arbetslivet och design av yrkesanpassade språkutbildningar

Financiers

FORTE: Swedish Research Council for Health, Working Life and Welfare

Project type

Research

How do second language speakers cope with literacy and communicative practices in the workplace? How do we best design educational programs in Swedish as a second language with a focus on an upcoming professional life?

The Swedish labour market is facing new challenges, with a higher number of second language speakers than ever. There is a strong need for more effective, tailormade language educations, aiming at preparing for a working life in Swedish. At the same time, research on second language acquisition does not focus on this transition from classroom to workplace, nor does it offer sufficient knowledge on how adults acquire a second language most effectively - through participating in a workplace setting, through classroom studies or in other ways?

Empirical data from participant observations, semi-structured interviews and a collection of texts from two workplace settings will answer questions on what literacy demands the full participanthave to master to participate. Similar data from two educational settings will answer questions how the educations meet actual literacy demands from the work setting and how they are customized to meet the participants on an individual level. The target groups are two newly arrived professionals, medical doctors and maintenance personnel, participating in programs combining language training and workplace practice.

Results will be used to create more well designed educational programs and increase workplace satisfaction. Also, results will in the future support other sectors as well, through more knowledge about both professional literacies and second language acquisition for adult speakers. This will benefit the individual newcomer as well as society as a whole.

The project has a strong feasability regarding access to data and already established partnerships within the health care sector, the municipal project for maintenance personnel and the language schools. Some empirical data is already collected.

Projektaktiviteter

2024

  • Språk, migration och arbetsliv – ett symposium till Gunlög Sundberg. Föredragets titel: En dörr in i samhället?: Möjligheter till inkludering i yrkesanpassade kurser för nyanlända vuxna. Föreläsning i samband med avtackning av Gunlög Sundberg: Högre seminarium, Inst. För svenska och flerspråkighet, Stockholms universitet

  • Yrkeskurser i svenska. Övningar och ramfaktorer med betydelse för språk i yrkeslivet. Paperpresentation på konferens Asla, Högskolan i Falun.

  • Papperslappar i fickan, listor vid sängen och den digitala journalen. Litteracitet och interaktion i arbetet på lasarettet. Paperpresentation på konferens Asla, Högskolan i Falun.

  • Språkrelaterade episoder som individanpassning i yrkesanpassad svenskundervisning. Paperpresentation på konferens Nordand16, Södertörns högskola.

  • Vilka språkliga krav ställs på språkpraktikanten inom vården? Interprofessionell kommunikation på rondmötet. Paperpresentation på konferens Nordand16, Södertörns högskola.

  • Migrants and Nordic workplaces. Värd för nordisk nätverksträff, 11-12 juni 2024, Södertörns högskola.

  • Kommande:Working in a second language. Föreläsning på Stockholms Akademiska Forum inom ramen för pilotprogrammet ”Stockholm Student Academy” för internationella studenter.

2023

  • Workshop kring kurselement identifierade i projektet, tillsammans med lärare och kursanordnare av kurser i svenska med medicinsk inriktning för nyanlända med legitimationsyrken inom vården.

  • Återrapportering av resultat inom projektets delstudier till deltagande lärare kursanordnare av kurser i svenska med medicinsk inriktning för nyanlända med legitimationsyrken inom vården.

  • Nyanlända läkares interaktion och skrivande i arbetet – likheter, skillnader med vård- och omsorgspersonal. Presentation på VOC-dagen (Vård- och omsorgscollege),anordnad av Södertörns högskola.

  • Linguistic and communicative demands in the professional field. What Swedish does the foreign physician need? Högre seminarium på LALS (School of linguistics and Applied Languages studies). Te Herenga Waka-Victoria University, Wellington.

  • Deltagande i workshop NOS-HS Language at work: Migrants at Nordic Workplaces, Köpenhamns universitet, Köpenhamn.

2022

  • Deltagande i workshop NOS-HS, Language at work: Migrants at Nordic Workplaces, University of Jyväskylä, Jyväskylä.

  • Vad testas när utländska läkare skriver ett kunskapsprov i medicin? paperpresentation på Nordand15 (Nordic languages as a second language). Háskóla Ísland, Reykjavik.

  • Yrkesinriktade kurser i svenska – en autentisk lärandemiljö för vuxna? Paperpresentation på forskningspanelen Vuxnas tillägnande av svenska i kontexter bortom utbildningsdomänen. Nordand15. (Nordic languages as a second language). Háskóla Ísland, Reykjavik.

2021

  • Linguistic and communicative demands in the professional field.​ Team meeting at the hospital. Presentation på NOS-HS workshop Language at work: Migrants at Nordic Workplaces, Stockholms

  • Betydelsen av svenska språket.Presentation på workshoppen Vägen till svensk läkarlegitimation, anordnad av Socialstyrelsen och Svenska Läkarsällskapet, Stockholm.

2020

  • Att arbeta på sitt andraspråk. Presentation av ett nytt forskningsprojekt. Högre seminarium i svenska, Södertörns högskola

Publikationer

The Door You Can Walk Through to Society: Social Inclusion and Belonging in Individualization in vocational training for immigrants: Developing professionalism and language through feedback (Eklund Heinonen och Söderlundh 2023)

Individualization in vocational training for immigrants: Developing professionalism and language through feedback(Hållsten, Eklund Heinonen och Söderlundh 2022)

Språkliga krav för den utländska läkaren (Hållsten 2023)

Research area / geographic area

Sweden

Contract ID

STYA-2019/0004/2019-00712

Project time

2020 — 2023

Share

Facebook Mail Twitter

Page updated

12-03-2025

Contact us

SÖDERTÖRN UNIVERSITY
Alfred Nobels allé 7 Flemingsberg

Postal address
141 89 Huddinge

Phone
+46 (0) 8-608 40 00

E-mail
info@sh.se

registrator@sh.se

Footer karta Find Södertörn University