Kristy Beers Fägersten
Professor
Avdelningsföreståndare
Professor i engelska med lingvistisk inriktning Avdelningsföreståndare för engelska avdelning
Institutionen för kultur och lärande
PA211
Kristy Beers Fägersten har fått sin doktorsexamen från University of Florida med en avhandling som heter A Descriptive Analysis of the Social Functions of Swearing in American English. Beers Fägersten undervisar i engelska med språkvetenskaplig inriktning på ämnets alla nivåer, såsom Översiktskurs i engelska språkvetenskap (A), Språk och makt (B), Teoretiska perspektiv i lingvistik (C), samt C-uppsatskursen.
Beers Fägerstens forskningsintressen rör pragmatik, sociolingvistik, samt diskurs- och samtalsanalys. Hon är medlem i nätverken SwiSca (Swearing in Scandinavia) och NNCORE (Nordic Network for Comics Research), och håller nu på med forskning om bruket av engelska svordomar i svenskan; samtida svenska tecknade seriers muntliga, samtalsmässiga aspekter; samspelet mellan alkohol och samtal i svenska tecknade serier, samt humor i svenska feministiska serier.
Kristy Beers Fägersten har tjänstgjort som Avdelningsföreståndare för engelska, svenska, litteraturvetenskap, och estetiska lärprocesser april-december 2013, ämnessamordnare för engelska january 2014-december 2015, studierektor för forskarskolan BEEGS april 2014-augusti 2016, och ordförande för Meriteringskommitté (2017-2019).
Akademisk bakgrund:
2000 PhD i lingvistik. University of Florida. Handledare: Dr. Diana Boxer
Avhandling: A Descriptive Analysis of the Social Functions of Swearing in American English.
1994 MA i franska. University of Florida.
1990 BA i främmande språk (franska, tyska, spanska). University of Delaware.
Akademiska anställningar:
2016 Professor i engelska med lingvistisk inriktning, Södertörns högskola, Institution för kultur och lärande
2012 Docent i engelska med lingvistisk inriktning, Södertörns högskola, Institution för kultur och lärande
2010-: Lektor i engelska, Södertörns högskola, Institution för kultur och lärande
2006-2010: Lektor i engelska, Högskolan Dalarna, Akademin humaniora och medier
2004-2006: Lektor i engelska, Universität des Saarlandes, Anglistik, Amerikanistik, und anglophone Kulturen
2001-2003: Lektor i engelska, Stockholms universitet, Engelska institutionen
Administrativa uppdrag:
2017-: Ordförande i Meriteringskommittén
2014-2016: Studierektor för BEEGS
2014-2016: Ämnessamordnare för engelska
2013: Avdelningsföreståndare för engelska, svenska, litteraturvetenskap och estetiska lärprocesser
Publikationer:
Beers Fägersten, K. and Pareira, G. (forthcoming). Swearwords for sale. Pragmatics and Society.
Beers Fägersten, K. (forthcoming). Linguistics: Comics conversations as data in Swedish comic strips. In Matthew J. Smith, Randy Duncan and Matthew Brown (eds.), More critical approaches to comics. London: Routledge.
Peterson, E. and Beers Fägersten, K. 2018. Introduction to the special issue: Linguistic and pragmatic outcomes of contact with English. Journal of Pragmatics 133: 105-108.
Beers Fägersten, K. 2018. På svenska svär vi gärna på engelska. Språkbruk 2018(1): 26-28.
Beers Fägersten, K. 2017. Spritsnack: Samspelet mellan alkohol och samtal i tecknade serien Rocky. Spiritus 2017: 1-15.
Beers Fägersten, K. 2017. English swear words as humor in Swedish comic strips. Journal of Pragmatics121: 175-187.
Beers Fägersten, K. and Stapleton, K. (eds). 2017. Advances in swearing research: New languages and new contexts. Amsterdam: John Benjamins.
Beers Fägersten, K. and Stapleton, K. 2017. Introduction: Swearing research as variations on a theme. In K. Beers and K. Stapleton (eds. )Advances in swearing research: New languages and new contexts, pp. 1-16. Amsterdam: John Benjamins.
Beers Fägersten, K. 2017. FUCK CANCER, Fucking Åmål, Aldrig fucka upp: The standardization of fuck in Swedish media. In K. Beers and K. Stapleton (eds.) Advances in swearing research: New languages and new contexts, pp. 65-86. Amsterdam: John Benjamins.
Beers Fägersten, K. 2017. The role of swearing in creating an online persona: The case of YouTuber PewDiePie. Discourse, Context and Media 18: 1-10. https://doi.org/10.1016/j.dcm.2017.04.002
Beers Fägersten, K. (ed). 2016. Watching TV with a linguist. Syracuse: Syracuse University Press.
Beers Fägersten, K. 2016. Introduction: The linguist’s view of TV. In K. Beers Fägersten (ed.), Watching TV with a linguist, pp.1-13. Syracuse: Syracuse University Press.
Beers Fägersten, K. and Sveen, H. 2016. SaMANtha: Language and gender in Sex and the City. In K. Beers Fägersten (ed.), Watching TV with a linguist, pp. 67-85. Syracuse: Syracuse University Press.
Beers Fägersten, K. 2016. What’s the deal with morphemes? Doing morphology with Seinfeld. In K. Beers Fägersten (ed.), Watching TV with a linguist, pp. 181-201. Syracuse: Syracuse University Press.
Beers Fägersten, K. 2016. Channel surfing: Tuning into sounds. In K. Beers Fägersten (ed.), Watching TV with a linguist, pp. 202-230. Syracuse: Syracuse University Press.
Beers Fägersten, K. 2016. I’m learneding First language acquisition in The Simpsons. In K. Beers Fägersten (ed.), Watching TV with a linguist, pp. 257-281. Syracuse: Syracuse University Press.
Beers Fägersten, K. and Fiorentini, I. 2016. Lost and language found. In K. Beers Fägersten (ed.), Watching TV with a linguist, pp. 282-306. Syracuse: Syracuse University Press.
Beers Fägersten, K. 2015. Snuff said Conflicting corporate and employee interests in the pursuit of a tobacco client. In E. Darics (ed.) Digital business discourse, pp. 142-159. New York: Palgrave MacMillan.
Beers Fägersten, K. 2014. The use of English swear words in Swedish media. In M. Rathje (ed.) Swearing in the Nordic countries, pp. 63-82. Copenhagen: Dansk Sprognævn.
Beers Fägersten, K. 2014. Comic strips. In S. Attardo (ed.) Sage encyclopedia of humor studies, pp. 155-156. London: Sage.
Beers Fägersten, K. 2013. A case study of a distance degree program in Vietnam: Examples from a learner-centered approach to distance education. In K. Sullivan, P. Czigler, and J. Sullivan Hellgren (eds.), Cases on professional distance education degree programs and practices: Successes, challenges and issues, pp. 233-257. Hershey, PA: IGI Global.
Beers Fägersten, K. 2012. Fucking Svenska Språktidningen (October 2012), Språktidningen i Sverige AB: Stockholm. http://www.spraktidningen.se/artiklar/2012/09/fucking-svenska Länk till annan webbplats.
Beers Fägersten, K. 2012. Whos swearing now? The social functions of conversational swearing. Newcastle-upon-Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Beers Fägersten, K. 2012. Intertextual quotation: References to media in family interaction. In R. Ayass and C. Gerhardt (eds.), The Appropriation of media in everyday life. What people do with media, pp. 79-104. Amsterdam: John Benjamins.
Beers Fägersten, K. 2012. The use of English in the Swedish-language comic Rocky. In F. Bramlett (ed.), Linguistics and the study of comics, pp. 239-263. New York: Palgrave MacMillan.
Beers Fägersten, K. 2012. Teacher discourse and code choice in a Swedish EFL classroom. In B. Yoon & H. Kim (eds.) Teachers roles in second language learning: Classroom applications of sociocultural theory, pp. 81-98. Charlotte, NC: Information Age Publishing.
Cunningham, U., Beers Fägersten, K., & Holmsten, E. 2010. "Can you hear me, Hanoi?" Compensatory mechanisms employed in synchronous net-based English language learning. The International Review of Research in Open and Distance Learning 11(1). http://www.irrodl.org/index.php/irrodl/article/view/774/1488
Schmid, M. & Beers Fägersten, K. 2010. Disfluency markers in L1 attrition. Language Learning 60(4): 1-39.
Beers Fägersten, K. 2009. Using discourse analysis to assess social co-presence in the video conference environment. In L. Shedletsky and J. Aitken (eds.), Cases on online discussion and interaction: Experiences and outcomes, pp.175-193. Hershey, PA: IGI Global.
Beers Fägersten, K., Holmsten, E., & Cunningham, U. 2009. Multimodal communication and meta-modal discourse. In R. Taiwo (ed.), Handbook of research in discourse behavior and digital communication: Language structures and social interaction, pp. 145-163. Hershey, PA: IGI Global.
Beers Fägersten, K. 2008. Discourse strategies and power roles in student-led distance learning. Tidskrift för lärarutbildning och forskning: Proceedings of Identity and Power in the Language Classroom 15(2): 11-24.
Beers Fägersten, K. 2008. A corpus approach to discursive constructions of a hip-hop identity. In R. Reppen and A. Ädel (eds.), Corpora and discourse: The challenges of different settings, pp. 211-242. Amsterdam: John Benjamins.
McBride, K. & Beers Fägersten, K. 2008. The students role in distance learning. In S. Goertler and P. Winke (eds.), Opening doors through distance learning education: Principles, perspectives and practices, pp. 43-66. San Marcos, TX: CALICO.
Beers Fägersten, K. 2007. A sociolinguistic analysis of swearword offensiveness. Saarland Working Papers in Linguistics 1: 14-37. http://scidok.sulb.uni-saarland.de/sulb/portal/swpl/
Beers Fägersten, K. 2006. Review of Swearing in English. Bad language, purity and power from 1586 to the present (T. McEnery). Applied Linguistics 27(3): 542-545.
Beers Fägersten, K. 2006. The discursive construction of identity in an Internet hip-hop community. Revista Alicantina de Estudios Ingleses 19: 23-44.
Beers Fägersten, K. 2005. Hesitations and repair in German. Proceedings of DiSS05, Disfluency in Spontaneous Speech Workshop. 10–12 September, Aix-en-Provence, France, pp. 71-76.
Beers Fägersten, K. 2000. Review of Street Speak: Essential American Slang and Idioms. The Sunshine State TESOL Journal, Fall: 41, 44.
På gång:
Böcker:
Beers Fägersten, K. (in preparation). Language Play in Contemporary Swedish Comic Strips. DeGruyter, Language Play and Creativity Series.
Forskningsprojekt:
Feministiska svenska tecknade serier som medium för politisk aktivism och kritik (projektdeltagare). Vetenskapsrådet, 2019-2022.
A multidisciplinary study of feminist comic art. Östersjöstiftelsen, 2018-2020.
Länk till min webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.