Ylva Spånberger Weitz

Ylva Spånberger Weitz

Lektor

Socionom och docent i socialt arbete. Min forskning och undervisning rör främst skolsocialt arbete samt ungas delaktighet i socialtjänsten.

08-608 41 35 086084135

Institutionen för samhällsvetenskaper

ME127

Mina huvudsakliga forskningsområden är den sociala barnavården och skolsocialt arbete. I min forskning intresserar jag mig bland annat för barn och ungas berättande och meningsskapande i relation till skola, familj och socialtjänst samt barn och ungas möjligheter till delaktighet i kontakten med socialtjänsten.

Sedan april 2024 leder jag det FORTE-finaniserade forskningsprojektet 'Barns hjälpsökande vid social utsatthet Länk till annan webbplats.'. I projektet undersöker vi möjligheter för barns hjälpsökande ur olika perspektiv med ett särskilt fokus på ungas egna erfarenheter av hjälpsökande. I samarbete med socialtjänsten utforskar vi även hur forskningsresultaten kan komma till nytta i praktiken för att stärka utsatta barns möjligheter till hjälp och stöd.

Min forskningsprofil på researchgate (länk tilll annan webbsida) Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Publikationer i urval:

Backlund, Å., Högdin, S. och Spånberger Weitz, Y. [Red.] (2024). Skolsocialt arbete. Skolan som plats för och del i det sociala arbetet. 2 uppl. Malmö: Gleerups.

Spånberger Weitz, Y. (2024). Changing children’s public perception of social work: a narrative evaluation of an educational intervention about social services. Journal of Social Work, 0(0).

Bromark, K., Knutsson, O. & Spånberger Weitz, Y. (2023). Co-designing a dynamic tool to enhance participation for young people: A participatory design project with young service users and social workers. Children and Youth Services Review, 147: 1-10.

Koziel, S., Hultman, L., Spånberger Weitz, Y., Bertilsdotter Rosqvist, H. & Elmersjö, M. (2023). Failures in the Child Perspective. Social Workers’ Experiences of Losing Focus of the Child. The international journal of children’s rights, 31:352–377.

Koziel, S. & Spånberger Weitz, Y. (2023). Discourses about Children’s Participation and Child Perspective. A comparative study of policy documents that guide social work in Sweden and Germany. Baltic Worlds, 16(1-2): 91-105.

Bromark, K., Spånberger Weitz, Y., Erlandsson, S. & Schön, U-K. (2022). Samskapande processer – om makt, ansvar och epistemisk rättvisa i deltagande forskning. Socialvetenskaplig tidskrift, 29(3-4): 325-344.

Spånberger Weitz, Y. (2022). "The home isn't like a safe space for them" – Ideals of home and family relationships in children’s talk about family adversity and help-seeking. Children & Society (online first). DOI: 10.1111/chso.12604 Länk till annan webbplats.

Spånberger Weitz, Y. och Karlsson, M. (2021). Professional or authentic motherhood? Negotiations on the identity of the birth mother in the context of foster care. Qualitative Social Work 20(3):703-717. DOI: 10.1177/1473325020912815 Länk till annan webbplats.

Shanks, E. och Spånberger Weitz, Y. (2020). Supportive practices – perceptions of interventions targeting parents whose children are placed in out-of-home care. Adoption & Fostering 44(4):349-362. DOI: 10.1177/0308575920968239 Länk till annan webbplats.

Spånberger Weitz, Y. (2018). Undervisning om socialtjänsten i skolan – utvärdering av pilotprojekt om att utforma och använda en lärarhandledning för undervisning om socialtjänsten i grundskolan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Stockholm: FoU Nordväst.

Spånberger Weitz, Y. (2016). Föräldraskap på avstånd – om socialtjänstens stöd till familjehemsplacerade barns föräldrar Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Forskningsrapport 2016:3. Sollentuna: FoU-Nordväst.

Spånberger Weitz, Y. (2011). Ungas erfarenheter av skola, samhällsvård och vuxenblivande. En studie av fem livsberättelser. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. Avhandling för doktorsexamen, Institutionen för socialt arbete, Stockholms Universitet.

DiVA (Digitala Vetenskapliga Arkivet) är högskolans databas för digital publicering och registrering av publikationer som producerats av forskare, lärare och studenter.

Till DiVA

Interna projekt

Externa projekt