
Adrian Ratkic
Docent
Lektor
Undervisar vid Centrum för praktisk kunskap.
Institutionen för kultur och lärande
PD209
Jag har varit anställd som lektor i den praktiska kunskapens teori vid Centrum för praktisk kunskap vid Södertörns högskola sedan 2017. Jag disputerade år 2006 i ämnet yrkeskunnande och teknologi vid KTH. Min doktorsavhandling handlade om hur dialog baserad på läsning av klassiska vetenskapshistoriska och vetenskapsfilosofiska texter kan användas i forskarutbildningen för att stimulera reflektion över egen erfarenhet som forskare. Därefter har jag skrivit om reflektionens roll i andra utbildningssammanhang. Mina forskningsintressen handlar om informell utbildning och om hur informell utbildning och kunnande kan erkännas i arbetslivet och i mer formella utbildningssammanhang.
Innan jag blev anställd vid Södertörns högskola var jag verksam vid Linnéuniversitetet (2010-2013) där jag deltog i uppbyggnaden av masterprogrammet i yrkeskunnande och professionsutveckling och undervisade i samma program. I perioden 2014-17 arbetade jag med pedagogisk utveckling och som koordinator och projektledare för Erasmus+ projektet IMPROPAL vid yrkeshögskolan Xenter i Botkyrka.
Övrigt av mina publikationer på svenska som inte finns i Diva (länken Publikationer ovan):
Populärvetenskapligt
Ratkic, Adrian, ”Utbildning i analogiskt tänkande: dialogseminariemetoden och forskarutbildning”, Resultatdialog 2008, Vetenskapsrådets rapportserie, 12:2008. s. 42-46, 5 sidor.
Recension av
Blikk på praxis, Ruth Olsen & Siv Oltedal (red.), 2007, i tidskriften Fontene forskning, www.fontene.no, hösten 2008
Forskaren deltar inte i några projekt just nu.