
Dan Karlholm
Professor
Forskningsfrågor i urval: konsthistoriografi, temporalitet, assemblageteori, museistudier, aspekter på klimatkrisen och antropocen
Institutionen för kultur och lärande
PC231
Dan Karlholm är professor i konstvetenskap och har varit huvudansvarig för uppbyggnaden av ämnet konstvetenskap på Södertörn sedan starten 2003, i nära samarbete med Charlotte Bydler och Håkan Nilsson. Han har undervisat på samtliga nivåer, utvecklat kurser och program och varit ämnesansvarig i långa perioder. Forskningen har kretsat kring historiografi, från konstvetenskapens begynnelse i Tyskland och etablering i Sverige till dess vidare internationella spridning. Andra forskningsområden har varit samtidskonst, temporalitet, museistudier och konstvetenskapen under antropocen. Karlholm har varit postdok på New York University, University of Rochester, NY och Columbia University. Han var chefredaktör för Konsthistorisk tidskrift/Journal of Art History (Routledge) 2009-2018. Han har lett fem forskningsprojekt. Till hans senaste publikationer hör Kontemporalism. Om samtidskonstens historia och framtid (2014), Time in the History of Art: Temporality, Chronology and Anachrony (2018), red. tillsammans med Keith Moxey, Konsten är. Essäer om konstverk och konststudier och Ekologisk konstvetenskap, red. tillsammans med Anna-Maria Hällgren.
Research interests etc.
Dan Karlholm is founder of Art History at Södertörn University in 2003, in close collaboration with Charlotte Bydler and Håkan Nilsson. He has taught at all levels ever since. His research interests revolve around historiography, including the history and theory of art history in Sweden, Germany and in general, as well as museum studies, temporality, contemporaneity and art historyt during the Anthropocene. Karlholm has been a postdoc at New York University, The University of Rochester, NY and Columbia University. He was editor in chief of Konsthistorisk tidskrift/Journal of Art History (Routledge) 2009-2018. He has led several research projects, including "Art (without) Spaces: Identities of Internet Art in Germany, Lithuania, and Sweden" (with Charlotte Bydler and Håkan Nilsson, sponsored by the Foundation for Baltic and East European Studies); "Contemporary (Post)modernity? Canonization Processes of Advanced Art in Germany and Sweden 1977-2007 (sponsored by the Foundation for Baltic and East European Studies) and participated in the research program led by Hans Ruin entitled Time, Memory, and Representation, sponsored by Riksbankens Jubileumsfond (www.histcon.se Länk till annan webbplats.). He led the projects "Art, Culture, Conflict: Transformations of Museums and Memory Culture in the Baltic Sea Region since 1989" (with Annika Öhrner and Johan Hegardt, sponsored by the Foundation for Baltic and East European Studies) and "Reclaiming the Unformed: A Study in Political Aesthetics", sponsored by The Swedish Research Council (with Marcia Sá Cavalcante Schuback and Gustav Strandberg). Currently, he is leading "Extremvädersmålaren Marcus Larson", at Nationalmuseum, sponsored by Berit Wallenberg Foundation.
Recent selected publications
Kontemporalism. Om samtidskonstens historia och framtid (2014), Time in the HIstory of Art; Temporality, Chronology and Anachrony (2018), eds. with Keith Moxey, Konsten är. Essäer om konstverk och konststudier (2024) and Ekologisk konstvetenskap (2024) eds. with Anna-Maria Hällgren.