Marta Edling

Professor

08-608 51 41 086085141

Institutionen för kultur och lärande

PC234

Marta Edling är professor i konstvetenskap och anställd sedan 2012.

Hennes forskningsprofil omfattar bl. a. studier av det svenska konstfältet och konstnärsutbildningens historia i Sverige under 1900-talet, äldre och nyare konstteori såväl som fotografiets 1900-talshistoria där teoretiska frågeställningar, i synnerhet diskursteori, konstsociologi och genusvetenskapliga perspektiv utgör en röd tråd.

Edling har tjänstgjort på både grund- och forskarutbildning vid Stockholms och Uppsala Universitet och samarbetar med forskare inom såväl svenska, nordiska och internationella nätverk, hon ingår också i ledningen för forskargruppen SEC (Sociology of Education and Culture) vid Uppsala universitet.

Hon har under åren återkommande gästföreläst om sin forskning vid Konsthögskolan Valand, Kungl. Konsthögskolan, Konstfacksskolan och andra konstnärliga högskolor i Stockholm.

Edling disputerade 1999 vid Stockholms universitet på avhandlingen Om måleriet i den klassicistiska konstteorin. Praktikens teoretiska position under sjuttonhundratalets andra hälft. Texten analyserar texter av 1700-talets viktigare akademiska konstteoretiker i Frankrike, England och Tyskland och undersöker hur måleriets praktik beskrevs i en tid då teknisk skicklighet nedvärderades till förmån för konstens intellektuella värden.

Studierna av konstakademiernas konstsyn ledde vidare till en ansökan om konsthögskolornas historia som beviljades av Riksbankens jubileumsfond 1999. Huvudresultaten från detta projekt presenterades i boken Fri konst. Bildkonstnärlig utbildning vid Konstfacksskolan, Konsthögskolan Valand och Kungl. Konsthögskolan 1965-1995 (2010). Projektet har också generat artiklar, t.ex. "Om frihet, begåvning och karismatiskt lärande inom den högre bildkonstnärliga utbildningen" (2008, tillsammans med Mikael Börjesson) som analyserade den skeva sociala rekryteringen av studenter till de svenska konsthögskolorna, liksom flera artiklar om framväxten av konstnärlig forskning i Sverige sedan 1977.

Edling har varit verksam som forskare, forskarhandledare och lärare vid Uppsala universitet 2002-2015 där hon också är docent i konstvetenskap. Hon innehade en forskartjänst vid historiska institutionen 2011-2015 och drev forskningsprojektet Konst, karriär och kön. En studie av manliga och kvinnliga konstnärers meriteringsvägar och rekryteringen till professurer och högre lärartjänster vid Kungl. Konsthögskolan och Valands konsthögskola 1945-2000 finansierat av Riksbankens jubileumsfond 2010. I fokus stod relationer mellan kön, meritvärdering och karriärvägar och konstnärsutbildningens roll i reproduktionen av könade maktordningar i det svenska konstlivet. Resultaten från projektet pekar på att rekryteringen till professurerna visar slående likheter med den "broderskapets logik" som igenkänns i rekryteringen till andra makteliter, t. ex svensk näringslivselit, biskopar i svenska kyrkan, tillsättningar av professurer i historia etc. Reproduktionen i denna del av konstfältets elitskikt har alltså inte följt en artskild logik. Viktigare publicerade artiklar från projektet hittills är "Det naturliga broderskapet. Om professorstillsättningar på Kungl. Konsthögskolan under 1980-talet" i antologin Konstens omvända ekonomi. Tillgångar inom utbildningar och fält 1938-2008 utgiven på Daidalos förlag 2012 och artikeln "A Radical Academy? Power and social dimensions in recruitment to the fine art professorships at the Royal College of Art in Stockholm, Sweden 1938–2000" i tidskriften Passepartout nr. 36, 2015.

Slutrapporten återfinns via länken nedan:

https://rj.se/anslag/2010/konst-karriar-och-kon.-en-studie-av-manliga-och-kvinnliga-konstnarers-meriteringsvagar-och-rekryteringen-till-professurer-och-hogre-larartjanster-1945-2000/

Personlig hemsida

ttp://anslag.rj.se/sv/anslag/41753

DiVA (Digitala Vetenskapliga Arkivet) är högskolans databas för digital publicering och registrering av publikationer som producerats av forskare, lärare och studenter.

Till DiVA